لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۳

وزیر امور خارجه ایران: اوباما درست می‌گفت و من اشتباه می‌کردم


محمدجواد ظریف می‌گوید «گفت‌و‌گوی کوتاه» او باعث شد که آقای روحانی و آقای اوباما رو در روی هم قرار نگیرند.
محمدجواد ظریف می‌گوید «گفت‌و‌گوی کوتاه» او باعث شد که آقای روحانی و آقای اوباما رو در روی هم قرار نگیرند.

وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه‌ای گفته که هنگام دست دادن با رییس‌جمهوری آمریکا، وی ابراز امیدواری کرد که این مسئله برای من در ایران دردسرساز نشود که من گفتم «به هیچ وجه». ولی وی درست می‌گفت و من اشتباه می‌کردم.

محمد جواد ظریف در گفت‌وگو با سالنامه نوروزی روزنامه اعتماد گفته است که پس از پایان سخنرانی حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، وی چند دقیقه بعد سالن مجمع عمومی را ترک می‌کند که در راهروی مربوط به سران و وزیران، با جان کری و باراک اوباما، وزیر امور خارجه و رییس جمهوری آمریکا، روبرو می‌شود و «ما در واقع سینه به سینه هم شدیم».

وی افزوده است: «آقای کری، ایشان را به من معرفی کردند و من هم با آقای اوباما دست دادم. نخستین چیزی که به من گفت این بود که امیدوارم این دست دادن و رویارویی برای شما در ایران دردسر نشود. من هم پاسخ دادم: به هیچ وجه».

وزیر خارجه ایران تصریح کرده است: «در آن مقطع من نباید اجازه می‌دادم که رییس یک کشور خارجی گمان کند برای من با این حرکت در داخل کشور خودم مشکلاتی ایجاد خواهد شد. البته برخی حوادث بعدی در ایران نشان داد که ایشان درست می‌گفتند و من اشتباه می‌کردم».

رو در رو شدن محمدجواد ظریف و باراک اوباما روز ششم مهر اتفاق افتاد و پس از افشای این خبر از سوی رسانه آمریکایی بلومبرگ، اصولگرایان تندرو به شدت به وزیر امور خارجه ایران تاختند.

تعدادی از نمایندگان مجلس ایران در جلسه روز هشتم مهر در اعتراض به اقدام آقای ظریف، «شعار مرگ برآمریکا» سر دادند و علیرضا زاکانی، رییس کمیسیون بررسی برجام در مجلس، نیز گفت که این اقدام «مستحق برخورد جدی است».

حمید رسایی، نماینده مجلس، نیز اظهار داشت که ظریف باید راهش را «کج» می‌کرد تا «دستش را در دستی که به خون مردم ایران و دیگر ملت‌ها آغشته است» نگذارد و بهرام بیرانوند، نماینده بروجرد در مجلس، هم گفت که وزیر خارجه ایران «غلط زیادی» کرده که با رییس جمهوری آمریکا دست داده است.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، نیز بدون اشاره مستقیم به وزیر امور خارجه ایران‌، دست دادن با اوباما را فراهم کردن «بستری برای حضور دشمن در کشور» و اقدام به «جاسوسی» توصیف کرده بود.

وزیر امور خارجه ایران در بخش دیگری از مصاحبه خود با سالنامه اعتماد اظهار داشت: «در آن چند دقیقه، صحبت بسیار کوتاهی میان ما انجام گرفت و ایشان بر جدیت آمریکا در اجرای برجام تاکید کردند و من هم گفتم: امیدوارم همین طور باشد».

آقای ظریف می‌گوید «همین گفت‌و‌گوی کوتاه باعث شد که آقای روحانی و آقای اوباما رو در روی هم قرار نگیرند» و افزوده است: «البته هیچ دلیلی هم وجود نداشت که آقای اوباما آن زمان وارد سالن مجمع عمومی بشوند چرا که روسای‌جمهور آمریکا هنگامی که برنامه‌ای نداشته باشند در سالن حضور پیدا نمی‌کنند وآن زمان هم برنامه‌ای برای حضور آقای اوباما وجود نداشت».

وزیر امور خارجه ایران پیشتر در گفت‌وگو با هفته‌نامه «نیویورکر» با اشاره به واکنش‌های گسترده داخلی به دست دادنش با رییس جمهوری آمریکا گفته بود، «هر کاری» که می‌کند برای او در داخل کشور هزینه دارد.

XS
SM
MD
LG