لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۴

فيفا انتخاب ميزبان جام جهانی ۲۰۲۶ را به تعويق انداخت


جروم والک، در روسیه
جروم والک، در روسیه

تحت تاثير اتهامات مربوط به شيوه اعطای ميزبانی جام‌های جهانی و پرونده‌های فساد مالی، فيفا اعلام کرد که روند انتخاب ميزبان جام جهانی ۲۰۲۶ به تعويق خواهد افتاد و همزمان جست‌وجو برای جايگزين سپ بلاتر آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، جروم والک دبيرکل فيفا روز چهارشنبه ۲۰ خرداد در حاشيه مراسمی در روسيه گفت که در شرايط فعلی شروع روند انتخاب ميزبان جام جهانی بعدی «بی‌معنا» است.

همزمان فيفا اعلام کرد که هيات رييسه اين نهاد در جلسه فوق‌العاده‌ای که در ماه ژوييه برگزار خواهد شد «تاريخ‌های پيشنهادی متعددی» را برای کنگره آينده و انتخاب جايگزين سپ بلاتر تعيين خواهد کرد.

پليس فدرال آمريکا تحقيقات در مورد فساد مالی و رشوه خواری در فيفا از جمله نحوه رای گيری و اعطای ميزبانی جام جهانی ۲۰۱۶ به روسيه و جام جهانی ۲۰۲۲ به قطر را ادامه می‌دهد.

جروم والک در يک کنفرانس خبری در سامارا، يکی از شهرهای ميزبان مسابقات جام جهانی ۲۰۱۶ روسيه، با حالتی عصبی و پريشان به سئوالات خبرنگاران در مورد رسوايی‌های مالی فيفا و تصميمات اين نهاد در آينده پاسخ داد.

جروم والک که به طور معمول آدمی خونسرد است، در اين کنفرانس خبری به شدت عصبی بود و خطاب به نمايندگان رسانه‌ها گفت: «شما‌ها تصميم گرفته‌ايد که پس از سپ بلاتر نفر بعدی که بايد گردن زده شود، من باشم».

سپ بلاتر چهار روز پس از انتخاب مجدد به رياست فيفا در روز دوم ژوئن کناره گيری خود را از اين مقام اعلام کرد. او قصد دارد تا زمان انتخاب جايگزين‌اش در اين مقام باقی‌مانده و اصلاحات را در فيفا اجرا کند. اما تحت تاثير ابعاد رسوايی مالی در سطوح عالی فيفا فشار برای کناره‌گيری آقای بلاتر افزايش يافته است.

يک هفته پیش از اعلام خبر کناره‌گيری سپ بلاتر، پليس سوئيس براساس اعلام جرم دادستانی آمريکا هفت نفراز مقامات ارشد فيفا را در زوريخ بازداشت کرد.

به نظر می‌رسد بازداشت اين افراد مربوط به پرداخت رشوه برای اعطای ميزبانی جام‌های جهانی است و در ادامه تحقيقات دادستانی آمريکا ممکن است عليه مقامات بيشتری اعلام جرم شود.

به گزارش خبرگزاری رويترز، دبيرکل فيفا روز چهارشنبه گفت: «با توجه به شرايط فعلی به اعتقاد من شروع روند رای‌گيری و انتخاب ميزبان جام جهانی ۲۰۲۶ بی‌معناست و به تعويق خواهد افتاد».

قرار بود تصميم در مورد ميزبانی جام جهانی ۲۰۲۶ در نشست سال ۲۰۱۷ فیفا در کوالالامپور اتخاذ شود.

«خطری روسيه را تهديد نمی‌کند»

ويتالی موتکو وزير ورزش روسيه در حاشيه مراسمی که در شهر سامارا برگزار شد گفت اين کشور برای ميزبانی جام جهانی ۲۰۱۸ هيچ خطری احساس نمی‌کند و کسب ميزبانی اين مسابقات کاملا قانونی بوده است.

جروم والک نيز گفت که تدارک برگزاری مسابقات در روسيه به خوبی پيش می‌رود و هيچ نشانه‌ای وجود ندارد که ثابت کند ميزبانی اين مسابقات توسط روسيه برخلاف قوانين و مقررات فيفا صورت گرفته است.

ميشل پلاتينی رييس کنفدراسيون فوتبال اروپا در اولين کنفرانس خبری خود پس از کناره گيری سپ بلاتر از تصميم فيفا برای به تعويق انداختن روند انتخاب ميزبان جام جهانی استقبال کرد. آقای پلاتينی گفت: «اين کاملا عادی است، چون در حال حاضر فيفا فاقد رهبری است و هر تصميم مهمی بايد به تاخير بيافتد».

ارائه طرح آلمانی برای اصلاح فیفا

همزمان فدراسيون فوتبال آلمان يک طرح بسيار راديکال برای اصلاح فيفا ارائه کرده است که به احتمال زياد با مخالفت بسياری از اعضای غيراروپايی فيفا روبرو خواهد شد. رييس فدراسيون فوتبال آلمان گفت که ادامه رياست سپ بلاتر در فيفا نه به نفع اوست و نه به نفع فوتبال جهانی است.

فدارسيون فوتبال آلمان در طرح پيشنهادی خود بر پاکسازی تمامی عناصر و شيوه‌های کار غيرقانونی فيفا، افزايش شفافيت در تصميم‌گيری‌ها، درآمد و هزينه‌های اين نهاد تاکيد می‌کند و در عين حال معتقد است که ميزان تاثير‌گذاری رای هر يک از اعضای اين نهاد بايد بر اساس وزن و نقش آن‌ها در فوتبال جهانی تعيين شود.

طبق سيستم فعلی هر يک از ۲۰۹ کشور عضو فيفا حق رای برابر دارند و تاثيرگذاری کشورهای با سابقه و مهمی مثل آلمان و يا برزيل با کشورهای کوچکی نظير جزاير اقيانوس آرام که در فوتبال هيچ سابقه‌ای ندارند، برابر است.

فيفا هنوز در مورد زمان برگزاری کنگره سراسری و انتخاب فردی که جايگزين سپ بلاتر خواهد شد تصميم نهايی را اتخاذ نکرده است. ولی گفته می‌شود که اين نشست ممکن است بين دسامبر امسال تا مارس آينده برگزار شود.

XS
SM
MD
LG