لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۶

نگرانی ژنرال‌های اسرائيلی «متحدان ايران است و نه بمب اتمی»


با وجودی که بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل همواره و با جديت عليه توافق هسته‌ای با حکومت ايران هشدار می‌دهد، فرماندهان نظامی اسرائيل، «گروه‌های شبه نظامی متحد ايران» را «خطر جدی‌تری» می‌دانند.

به گزارش روز ۱۵ اردیبهشت خبرگزاری رويترز، در ميان اين گروه‌های مسلح، «حزب‌الله لبنان» از همه خطرناک‌تر تلقی می‌شود. اين گروه در جريان جنگ ۲۰۰۶ با ارتش اسرائيل توانست حملات اين کشور را متوقف کرده و جنگ را به بن بست بکشاند و از آن زمان بر توانايی تسليحاتی خود افزوده و با شرکت در جنگ داخلی سوريه تجارب بيشتری کسب کرده است.

رام بن باراک، مديرکل وزارت امنيت اسرائيل روز ۱۵ ارديبهشت حکومت ايران را متهم کرد که از سوريه و يمن گرفته تا صحرای سينا و مناطق فلسطينی به دنبال «يافتن پايگاه و متحد» است. اما او گروه حزب‌الله را دشمنی به نيرومندی ارتش‌های کشورهای عربی در جنگ ۱۹۶۷ و ۱۹۷۳ اعراب و اسرائيل توصيف کرد.

رام بن باراک در جريان کنفرانسی که توسط يک نشريه امور دفاعی اسرائيل برگزار شد، گفت:«امروزه تنها گروهی که می‌تواند با حملات خود در ابعاد مختلف ما را غافلگير کند حزب‌الله لبنان است».

مقامات دفاعی اسرائيل معتقدند که حزب‌الله بيش از یکصد هزار موشک در اختيار دارد که می‌توانند زير ساخت‌های غيرنظامی اين کشور را فلج کنند. ارتش اسرائيل برای ترساندن حزب‌الله تهديد کرده است که در صورت وقوع يک نبرد گسترده ديگر با اين گروه، جنوب لبنان را «ويران» خواهد کرد.

منابع سوری و لبنانی می‌گويند که هواپيماهای اسرائيل مرتبا در بخش‌هايی از خاک اين دو کشور در حال گشت‌زنی هستند. هدف اين عمليات به غير از شناسايی تحرکات نظامی، کشف و در صورت امکان نابود کردن تسليحاتی است که برای گروه حزب‌الله ارسال می‌شود.

حمله هوايی روز هجده ژانويه امسال به بلندی‌های جولان که طی آن يک سردار سپاه پاسداران ايران و چند نفر از ماموران عملياتی حزب‌الله کشته شدند، نشان می‌دهد که گروه حزب الله جبهه دومی را در نزديکی‌های مرز با اردن، متحد امنيتی اسرائيل، بر پا کرده است.

رام بن باراک گفت: «حضور و فعاليت حزب‌الله در بلندی‌های جولان در آينده برای اسرائيل مشکل بزرگی به وجود خواهد آورد».

خبرگزاری رويترز از قول دو ديپلمات غربی که فعاليت‌های نظامی اسرائيل را بررسی می‌کنند، می‌نويسد که ارتش اين کشور در حال حاضر برای حفظ امنيت در مرزهای لبنان و سوريه بسيار مشغول است.

يکی از ديپلمات‌ها که نخواست نامش فاش شود افزود: «به نظر من هيچ‌يک از طرف‌ها در حال حاضر به دنبال درگيری نيستند ولی اين خطر وجود دارد که شرايط فعلی از کنترل خارج شود».

ژنرال «هرزی هالوی» فرمانده ضد اطلاعات نيروهای مسلح اسرائيل به هنگام ديدار خود از واشینگتن در ماه مارس و همزمان با روزهای پايانی دور قبل مذاکرات هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ايران، از دولت آمريکا خواست که به احتمال تشديد تنش در منطقه توجه کند.

يکی از مقامات آمريکايی ميزبان ژنرال هالوی گفت: «منطور او تهديد نظامی گروه‌هايی مثل حزب‌الله لبنان، شيعيان حوثی در يمن و واحدهای برون‌مرزی سپاه پاسداران ايران در خاک سوريه بود».

دولت اسرائيل توافق مورد مذاکره بين ايران و قدرت‌های جهانی را ناکافی دانسته و محکوم کرده است.

XS
SM
MD
LG