لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۱

درازترین کباب دنیا به طول ۱۸۰ متر در تاتارستان


مروری بر اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی، دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۲
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:05 0:00

مروری بر اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی، دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۲

مروری بر اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی، دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۲:

در پاکستان، در پی انفجاری در شهر پيشاور و در نزديکی يک گروه واکسن فلج اطفال، دستکم دو افسر پليس کشته شده و شماری ديگر زخمی شدند. اين انفجار در آخرين روز از کمپين سه روزه سازمان ملل برای واکسن همگانی در منطقه پيشاور است. پاکستان يکی از معدود کشورهايی است که فلج اطفال در آن ريشه کن نشده و يکی از دلايل آن، مخالفت گروه های شبه نظامی با دريافت واکسن است.

در قرقيزستان صدها تن در «کاراکول» در اعتراض به اقدام احتمالی دولت در ايجاد تغيير در قرارداد مالکيت «کومتور»، بزرگترين معدن طلای اين کشور، دست به تظاهرات زدند. تابستان امسال اين منطقه شاهد درگيری معترضان با نيروهای پليس بود. معترضان درخواست کرده بودند اين معدن طلا ملی اعلام شود. اين معدن در حال حاضر تحت کنترل يک شرکت کانادايی به نام «سنترا گولد» است و دولت هم سهم اقليتی در آن دارد.

در افغانستان، دولت حامد کرزی اعلام کرد از هيچ يک از ۲۷ نامزدی که برای رياست جمهوری ثبت نام کرده اند، حمايت نمی کند و به نفع هيچ کدام هم عمل نخواهد کرد. حامد کرزی در يک کنفرانس خبری ضمن اعلام اين خبر از طالبان درخواست کرد در انتخابات رياست جمهوری ماه آوريل در اين کشور، شرکت کنند.

در روسيه، کمپينی برای هفتمين سالگرد کشته شدن «آنا پوليتسکوفکايا» برگزار شده است. پوليتسکوفکايا خبرنگار روزنامه «نووايا گازتا» بود و روی کشتارهای چچن تحقيق می کرد. اين روزنامه همچنين از پلاک يادبودی به نام اين خبرنگار، پرده برداری کرد. پنج مظنون مرتبط با کشته شدن اين روزنامه نگار تحت تعقيب قضايی هستند اما نام کسی که دستور آن را صادر کرده، هنوز اعلام نشده است.

در اوکراين، اعضای سازمان اسلامگرای «حزب التحرير» پس از اين که به آن ها اجازه داده نشد کنفرانس خود را در سالن سينما «سيمفروپول» برگزار کنند، بدون مجوز در مقابل اين سينما تجمع کردند. اين گروه می گويد مديران سينما بدون هيچ گونه توضيحی درها را روی آن ها بسته و به آن ها اجازه ورود نداده اند. حزب التحرير در برخی از کشورها ممنوع شده اما شعبه آن ها در اوکراين به طور مجاز اجازه فعاليت دارد.

در بلاروس، حاميان «ويتکار ايواشکويچ» برای آخرين بار با اين روزنامه نگار اپوزيسيون وداع کردند. صدها تن در جريان تشييع جنازه ايواشکويچ شرکت کردند. اين روزنامه نگار ۵۴ ساله پس از ناکامی در پيدا کردن کبد برای پيوند، جان سپرد. تابوت اين روزنامه نگار در پرچم سفيد-قرمز-سفيد پيچيده شد که از سوی نظام حاکم در بلاروس، ممنوع اعلام شده است.

در مونته نگرو، رهبران ارتدوکس در مراسمی برای يادبود يک هزار و ۷۰۰مين سال قانون ميلان تجمع کردند. قانون ميلان، به تعقيب قضايی مسيحيان در امپراتوری روم، پايان داد. در بخشی از اين مراسم، رهبران مذهبی کليسای ارتدوکس صرب در پايتخت مونته نگرو، حاضر شدند.

در پايتخت مولدووا، روز ملی شراب برای حمايت از شراب سازان و فرهنگ شراب سازی در اين کشور، برگزار شد. اين فستيوال ۱۲ سال است با حضور شرکت های دولتی و خصوصی شراب سازی، برگزار می شود. اين فستيوال در حالی برگزار شد که روسيه، واردات شراب از مولدووا را متوقف کرده است.

در تاتارستان، برگزارکنندگان يک مراسم اعلام کردند طولانی ترين کباب دنيا را درست کرده اند. اين کباب که ۱۸۰ متر طول دارد در نمايشگاه «يورو ايژيا ۲۰۱۳» در کازان به نمايش گذاشته شد. نزديک به ۲۰۰ آشپز برای درست کردن اين کباب همکاری کرده اند.
XS
SM
MD
LG