لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۷

بريتانيا: گزینه کمک تسليحاتی به مخالفان سوريه را کنار نمی گذاريم


ويليام هيگ، وزير خارجه بريتانيا گفت که در حال حاضر در بسته کمکی به به شورشيان و مخالفان حکومت سوريه در نظرگرفته شده کمک تسليحاتی نيست ولی اين احتمال را حذف نکرده و شايد در آينده آن را بررسی کنيم.

به گزارش خبرگزاری رويترز، آقای هيگ روز يکشنبه ۱۳ اسفند ماه در لندن گفت: «در حال حاضر تمرکز ما روی کمک های غيرتسليحاتی است ولی اين باعث نمی شود احتمال آن را از دستور کار خارج کنيم.»

آمريکا هم روز پنجشنبه گذشته اعلام کرد بسته کمک مالی برای مخالفان و شورشيان سوريه در نظر گرفته که شامل کمک های دارويی، غذا و ۶۰ ميليون دلار کمک مالی است. چاک هيگل، وزير دفاع آمريکا گفت کمک غيرتسليحاتی به شورشيان و مخالفان سوريه کار درستی است.

رويترز در گزارش خود می گويد در ماه های گذشته کمک تسليحاتی به مخالفان بشار اسد از راه ترکيه و اردن افزايش پيدا کرده و احتمال دارد منبع اصلی آن، کشورهای عربی ثروتمندی چون عربستان سعودی و قطر باشند.

آقای هيگ گفته بريتانيا پيش از اين کمک هايی برای مخالفان و شورشيان فرستاده بود که در آن راديو، جليقه های ضدگلوله و کمک های دارويی بوده اما هيچ وقت سلاح نظامی نفرستاده است.

ويليام هيگ در يک گفت وگوی تلويزيونی روز يکشنبه گفت: «اگر قرار باشد ناآرامی های سوريه برای مدت طولانی ادامه داشته باشد، ممکن است اين ناآرامی به ثبات کشورهايی چون عراق و لبنان خدشه وارد کند و نمی توان از اين مسئله چشم پوشی کرد.»

وی افزود: به همين علت ما هيچ اقدامی را از گزینه های موجود خارج نمی کنيم. ممکن است اين قدر شرايط انسانی وخيم شود و از دست دادن جان انسان ها بالا برود که برای آن مجبور هستيم برای نجات جان آن ها دست به کار شويم.

واکنش وزير خارجه بريتانيا به گفته های بشار اسد

اين در حالی است که بشار اسد، رييس جمهوری سوريه در گفت وگويی از سياست های بريتانيا انتقاد کرده و گفته آن ها می خواهند به مخالفان سلاح بدهند. خبرگزاری فرانسه روز يکشنبه، ۱۳ اسفند، گزارش داد گفت وگوی بشار اسد هفته گذشته از سوی روزنامه بريتانيايی «ساندی تايمز» و در کاخ «المهاجرين» در دمشق پايتخت سوريه انجام شده است.

بشار اسد با اشاره به «درخواست‌های بريتانيا برای تسهيل ارسال سلاح به اپوزيسيون سوريه»، حکومت بريتانيا را «آتش‌افروز» ناميد و گفت که «بريتانيا دهه‌ها يا به قول برخی سده‌ها است که در زمينه‌های مختلف نقشی غيرسازنده ايفا کرده‌است.»

ويليام هيگ در واکنش به گفته های بشار اسد گفت که وی، «خيالاتی شده» است. وزير خارجه بريتانيا گفت: «اين آدم همانی است که زير دست او مردم دارند قتل عام می شوند. پيام ما هم به او اين است: ما، مردم بريتانيا غذا و کمک و پتو و دارو به مردمی که تحت نام بشار اسد آواره شده و خانه هايشان را از دست داده اند، می دهيم.»

ايران و سوريه روز يک‌شنبه، ۱۳ اسفند، طرح آمريکا برای ارسال کمک به مخالفان رژيم بشار اسد را محکوم کردند. جان کری، وزير خارجه آمريکا تاکيد کرده که اين کمک‌ها شامل سلاح نخواهد بود.
XS
SM
MD
LG