لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۵

آرش و آلبوم «دنیا» با خوانندگان سه گوشه دنیا


آرش همراه با داریوش در کنسرت دوبی (عکس: RFE/RL)
آرش همراه با داریوش در کنسرت دوبی (عکس: RFE/RL)

در اولين کنسرت نوروزی سال ۸۷ دبی که آرش ، گروه فارز و داريوش در حضور سه هزار ايرانی اجرا کردند ، کم نبودند افرادی که از ساعت هفت عصر تا يک صبح يک نفس رقصيدند و آرامترين آهنگ های داريوش هم نتوانست آنها را از رقصيدن بازدارد.


اين کنسرت دوم فروردين در باشگاه تنيس دبی با اجرای گروه سه نفره فارز آغاز شد و اعضای اين گروه، حافظ، ميلاد و کامی با آهنگ جديدی به نام فاز، استاديوم را فرستادند روی هوا.


بعد از اين گروه ، نوبت به آرش رسيد. هيجان، فرياد و تشويق هايی تماشاگران فضا را شبيه به استاديوم آزادی کرده بود. آرش در اين کنسرت آهنگ جديدی به همراه يک خواننده جامائيکايی به نام شگی اجرا کرد.


«خواننده ای برای نسل ديروز و نسل فردا» اين را مجری برنامه هنگام دعوت از داريوش برای آمدن روی سن گفت. شايد ۳۰ سال پيش وقتی داريوش به آمريکا می رفت هرگز فکر نمی کرد که نوروز ۸۷ در دبی، در جمعی بخواند که يک نسل با او فاصله سنی دارند.


گزارش تصویری از اولین کنسرت نوروزی در دبی؛ کلیلک کنید


آرش به همراه پدر و مادرش به دبی آمده است و به راديو فردا می گويد که آروز دارد سال بعد در ايران بخواند.

راديو فردا: برای تو که در سوئد بزرگ شده ای، سال جديد هنگام نوروز است يا اول ژانويه؟


آرش: معلوم است که سال نوی خودمان، چون در کنار خانواده ام هستم. خانواده من سال نوی ميلادی را جشن نمی گيرند و من می روم پيش دوستانم.


در سال جديد قصد داری چه کار جديدی بکنی؟


هدفم اين است که آلبوم جديدم را بيرون بدهم. من دوسال روی این آلبوم کار کرده ام و الان فقط يکی از آهنگ هايش که با (شگی) خوانده ام، به نام «دنيا»، بيرون آمده است.


اين آلبوم تا يکی دو ماه ديگر در بازار پخش خواهد شد و آرزوی من اين است که مثل آلبوم قبلی موفق شود تا کسانی که يک ذره من را دوست دارند، همچنان من را دوست داشته باشند. من کارم را خيلی دوست دارم و يکی از هدف هايم در سال جديد موفقيت در کارم است.


  • «من دو گروه مخاطب دارم، يکی مخاطب جهانی و يکی هم ايرانی و به همين خاطر کارم خيلی مشکل می شود. چون بايد هر دو گروه را راضی نگه دارم. اما هدف اصلی من اين است که بتوانم علاوه بر معرفی موزيک ايرانی به خارجی ها در بازار بين المللی هم موفق باشم.»
آرش، خواننده ایرانی مقیم سوئد

در آلبوم جديدات با خواننده های ديگری هم کار کرده ای؟


بله، يک خواننده آمريکايی به نام «لوميدی» چند روز به شهر ما «مالموی» در سوئد آمد، سه روز ماند و با هم يک آهنگ نوشتيم. با چند خوانده سوئدی هم کار کردم.


علاوه بر اين با چند تهيه کننده جديد که برای گروه «هايس و کارگنس» کار می کنند هم همکاری داشتم . يک استويو هست به اسم «يلو استوديو» که کارهای راک می سازد و برای من يک آهنگ راک درست کرده است. يک آهنگ «هيپ هاپ» هم در آلبوم جديدم هست سعی کردم که کار متفاوت و متنوعی انجام داده باشم.


آرش، آهنگ «بروبرو» در شبکه های موزيک دنيا، هفته های متوالی جزو ۱۰ آهنگ اول بود، تو می خواهی برای ايرانی ها موسيقی درست کنی يا به فکر بازار جهانی هستی؟


جواب دادن به اين سوال واقعا سخت است، چون خودم هم جوابی برايش ندارم. من دو گروه مخاطب دارم، يکی مخاطب جهانی و يکی هم ايرانی و به همين خاطر کارم خيلی مشکل می شود. چون بايد هر دو گروه را راضی نگه دارم. اما هدف اصلی من اين است که بتوانم علاوه بر معرفی موزيک ايرانی به خارجی ها در بازار بين المللی هم موفق باشم.


راجع به خواننده های داخل ايران که با امکاناتی کمتر از آن چيزی که تو داری کار می کنند چه نظری داری؟


اگر اجازه بدهيد بايد بگويم که «ترکوندن»، من واقعا دوسشان دارم، خيلی کارهای قشنگی در ايران ساخته می شود که آدم اصلا باورش نمی شود و واقعا «دمشون گرم».


تو با خواننده های خارجی مثل «شگی» يا «لوميدی» کار می کنی، اما تا حالا فکر کرده ای که سراغ يکی از خواننده های داخل ايران بروی؟


با بچه های ايران همکاری کرده ام ولی در زمينه شعر. شاهکار بينش پژوه در آلبوم جديدم خيلی به من کمک کرد و چند تا از شعر ها را او گفته است. البته کارش خيلی سخت بود چون بايد جوری شعر می گفت که توی گوش خارجی ها هم راحت شنيده شود. ولی اميدوارم در آينده با يکی از خواننده های داخل ايران که سبک خوندنمان شبيه هم باشد کار کنم.


بعضی از برنامه های تو مثل همين کنسرت نوروزی دبی فقط برای ايرانی هاست و در بعضی از کنسرت های تو هم فقط خارجی ها شرکت می کنند، به نظرت چه تفاوتی بين اين دو گروه وجود دارد؟


بعضی وقت ها برنامه های ايرانی بهتر است و بعضی وقتها برنامه های خارجی. ولی در کل کنسرت های ايرانی را بيشتر دوست دارم چون خواندن برای کسانی که هم زبان من هستند احساس بهتری به من می دهد.


اين طور احساس می کنم که نزديک به خانه ام هستم و با کسانی هستم که دوستشان دارم. مثلا در کنسرتی که در تاجيکستان داشتم نمی دانيد چه احساسی داشتم، اميدوارم بيشتر بتوانم برای هموطنانم کنسرت بگذارم، البته کنسرت های خارجی هم خوبی های ديگری دارد.


گفتی هم وطن، هموطن های تو کجايی هستند ؟ سوئدی يا ايرانی؟


معلوم است که ايرانی، اينکه اصلا حرفی توش نيست، هموطن های من ۱۰۰ درصد ايرانی ها هستند. من در سوئد فقط بزرگ شده ام و زندگی کرده ام ولی نه قيافه ام به يک سوئدی می خورد نه اخلاقم. البته سوئدی ها خيلی آدم های خوبی هستند ولی من ايرانی هستم.


آلبوم «دنيا» کی به بازار می آيد؟


مديربرنامه سوئدی من الان دارد روی آهنگ دنيا داره کار می کند، ظرف مدت سه چهار هفته ای که اين آهنگ در اروپای شرقی پخش شده، موفق شده رتبه شانزدهم را در تعداد دفعات پخش در راديوها به دست بياورد که شروع خوبی است.


من بعد از دبی در روسيه، آلمان، يونان و چند کنسرت در سوئد اين آهنگ را می خوانم که بخشی از تبليغ برای آلبوم دنيا به حساب می آيد. کليپ دوم اين آلبوم هم تا دو ماه ديگر آماده می شود که همزمان با هم وارد بازار می شوند.


XS
SM
MD
LG