لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۰

واکنش ها به گزارش هيات تحقيق عراق ادامه دارد


دو کشور ايران و سوريه که در گزارش توصيه شده آمريکا با آنها گفت و گو کند، واکنش محتاطانه ای نشان داده اند.
دو کشور ايران و سوريه که در گزارش توصيه شده آمريکا با آنها گفت و گو کند، واکنش محتاطانه ای نشان داده اند.

هرچند در گزارش هیات بررسی اوضاع عراق که به گزارش «بیکر-همیلتون» معروف شده، نگرشی قطعی به راهکارهای پيشنهاد شده درباره آينده عراق و برون رفت از وضعيت فعلی وجود ندارد و فقط پیشنهادهایی را مطرح کرده، با اين حال واکنش ها به اين گزارش هنوز ادامه دارد .


دو کشور ايران و سوريه که در گزارش توصيه شده آمريکا با آنها گفت و گو کند، واکنش محتاطانه ای نشان داده اند .


اتحاديه اروپا حمايت می کند


آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در واکنش به این گزارش گفت: «هر گونه گفت و گوی مستقيم آمريکا با همسايگان عراق گامی مهم در جهت حل اين مساله است.»


وی خبر داد آلمان که به زودی رياست دوره ای اتحاديه اروپا را در دست می گيرد، مشتاق به همکاری است و اتحاديه اروپا برای کمک با هدف مشکل عراق آماده است .


بارزانی گزارش را غلط می داند


مسعود بارزانی، رهبر گروه کردهای مستقل شمال عراق، طی بيانيه ای که از راديو اربيل پخش شد، گزارش بيکر- هميلتون را «غلط و غير دقيق» ارزيابی کرد .


بارزانی گفت که هيات تحقيق از منطقه کردنشين ديدار نکرده و راههای نادرست و ناصحيح را برای حل مشکلات عراق پيشنهاد کرده است .


بارزانی گفته هيات تحقيق از منطقه کردنشين ديدار نکرده و راههای نادرست و ناصحيح را برای حل مشکلات عراق پيشنهاد کرده است

وی همچنين از اين که گزارش يادشده به قانون اساسی عراق ايراد گرفته، انتقاد کرد و گفت: «قانون اساسی عراق با رای ۸۰ درصدی مردم تصويب شده و گزارش بيکر- هميلتون در پی تقويت دولت مرکزی است.»


استقبال سوريه


سوريه گزارش هيات تحقيق را سازنده خوانده است. يکی از مقامات رسمی وزارت خارجه سوريه به خبرگزاری فرانسه گفت: «توجه به نقش سوريه برای حفظ ثبات و امنيت در عراق موضوعی مهم است که می تواند نقش مثبت سوريه در منطقه را نشان دهد «.


فاروق الشرع، مشاور عالی بشار اسد، رییس جمهور سوریه، با اشاره به گزارش هيات بررسی عراق گفت: «اگر بگوييم سوريه و ايران می توانند مشکل عراق را حل کنند، به خود مغرور شده ايم. مشکل عراق را هيچ کشوری نمی تواند حل کند. اما همين قدر خوب است که آمريکا می فهمد که ديگر کشورها هم می توانند در حل مشکلات بين المللی کمک کنند «.


جیمز بيکر، وزير خارجه اسبق آمريکا در توضيح پيشنهاد گفت و گو با ايران و سوريه در گزارش هيات تحقيق عراق، به شبکه تلويزيونی ای بی سی گفت: «منظور ما اين نيست که آمريکا با ايران وارد روابط ديپلماتيک شود. به نظر ما همان گونه که درجريان حمله به افغانستان، ايرانی ها کمک کردند حالا نيز بايد فقط در موضوع عراق با آنها گفت و گو کرد.»


واکنش ايران


علی لاريجانی، دبير شورايعالی امنيت ملی جمهوری اسلامی، در گفت و گو با ايرنا به گفت و گوی مستقيم ايران و آمريکا اشاره نکرد اما توصيه کرد آمريکا برای حل مشکل عراق، هرچه سريع تر از اين کشور خارج شود .


منوچهر متکی، وزير خارجه ايران نيز روز چارشنبه در هلند گفت: «ايده گفت و گو خوب است و ايران آماده کمک به دولت و ملت عراق است.»


دو کشور ايران و آمريکا در ۲۷ سال گذشته روابط ديپلماتيک نداشته اند .


جرج بوش، رييس جمهور آمريکا، در کنفرانس خبری با تونی بلر، نخست وزير انگليس که روز پنج شنبه گذشته در کاخ سفيد برگزار شد، تاييد کرد آمريکا حاضر به تغيير سياست خارجی خود در قبال ايران است، به شرط اين که جمهوری اسلامی فعاليت های غنی سازی خود را به حال تعليق درآورد .


آمريکا می گوید که ایران در تلاش است تا به بمب هسته ای دست پیدا کند و از اين رو خواهان تعليق فعالیت های مربوط به غنی سازی اورانیوم در ایران است. ايران همواره اعلام کرده که فعاليت های هسته ای صلح آميز دارد و به دنبال توليد الکتريسيته است .


آمريکا و انگليس همچنين ايران را به ايجاد ناامنی در عراق متهم می کنند که این اتهام نیز از سوی ايران رد شده است.


تونی بلر در کنفرانس خبری خود با بوش بار ديگر خبر داد ايران با تجهيز برخی گروه ها در جنوب عراق در به دنبال تقويت گروه های شيعه است.


آقای بلر همچنين وضعيت عراق را مرتبط با مناقشه خاورميانه دانست و گفت بدون برقراری صلح ميان اسراييل و فلسطين امکان ثبات در عراق ممکن نيست.


اظهارات بلر با تکذيب نخست وزير اسراييل همراه بود و ايهود اولمرت ارتباط ميان وضعيت عراق با روند صلح خاورميانه را رد کرد.


XS
SM
MD
LG