لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۶

ابراز نگرانی کویت از تهدید ایران به بستن تنگه هرمز


این دومین ابراز نگرانی وزیر امور خارجه کویت از تهدیدهای ایران طی یک هفته گذشته است. (عکس از AFP)
این دومین ابراز نگرانی وزیر امور خارجه کویت از تهدیدهای ایران طی یک هفته گذشته است. (عکس از AFP)
وزیر امور خارجه کويت ضمن ابراز نگرانی از تهدید ایران به بستن خلیج فارس گفت که این سخنان منافع کشورهای حاشیه خلیج فارس را تهدید می کند.

شيخ محمد صباح السالم الصباح وزير امور خارجه کويت، روز شنبه ۱۹ مرداد ماه در يک مصاحبه تلويزيونی گفت: «همه ما در اين حوزه [خليج فارس] شريک هستيم، سخن گفتن از بستن تنگه هرمز، ضربه سنگينی برای ماست.»

او همچنين گفته است که سخنان مطرح شده در باره احتمال بسته شدن خليج فارس، هزينه بيمه کشتی ها را افزايش خواهد داد.

به گفته او اکنون هم به ديلل همين تهدیدهای ايران، هزينه ها افزايش يافته است: «ما اکنون هم به دليل آن گفته ها برای انتقال نفت هزينه اضافه می پردازيم، گفته هايی که شايد تنها جنگ لفظی باشد.»

به گزارش خبرگزاری رسمی کويت، او همچنين گفته است که به آمريکا اجازه نخواهد داد از خاک کويت برای حمله نظامی به ايران استفاده کند.

طرح بستن تنگه هرمز توسط ايران در واکنش به حمله نظامی آمريکا يا اسرائيل، در تاريخ هشتم تيرماه گذشته توسط محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ايران مطرح شد.

او در آن تاريخ در جريان گفت وگو با روزنامه جام جم، چاپ ايران، از واکنش های ايران به حمله احتمالی آمريکا يا اسرائيل به تاسيسات نظامی اين کشور سخن گفته بود.

محمد علی جعفری پس از آن هم در تاريخ ۱۴ مرداد ماه، در جريان اعلام خبر آزمايش يک موشک ساحل به دريای جديد توسط سپاه پاسداران بار ديگر از بستن تنگه هرمز سخن گفت: «با توجه به طول ساحل ايران در محدوده تنگه هرمز ...يک امکان طبيعی برای ايران به وجود آمده است و با توجه به تجهيزاتی که نيروهای مسلح مان در اختيار دارند، بستن تنگه هرمز به مدت نامحدود بسيار راحت خواهد بود.»
  • «ما اکنون هم به دليل آن گفته ها برای انتقال نفت هزينه اضافه می پردازيم، گفته هايی که شايد تنها جنگ لفظی باشد»
وزیر امور خارجه کویت

وزير امورخارجه کويت، چهارشنبه گذشته هم به این سخنان فرمانده سپاه واکنش نشان داده بود و اظهارات محمد علی جعفری را «عجیب» خوانده بود.


شيخ محمد صباح السالم الصباح، با تکرار موضع شورای همکاری خليج فارس گفته بود: «(اين شورا) از حق ايران برای بهره گيری از انرژی هسته ای جهت مقاصد صلح جويانه پشتيبانی می کند و مخالف هرگونه اقدام نظامی عليه آن است.»


يک روز پيش از سخنان امروز وزير امور خارجه کويت، سرتيپ محمد جعفر اسدی، فرمانده فرمانده نيروی زمينی سپاه پاسداران در گفتگو با خبرگزاری فارس بار ديگر با اشاره به عبور به گفته او «۶۰ درصد» نفت جهان از تگه هرمز گفته بود: «اگر دشمن حماقتی عليه ايران کند بايد بداند که چه بلايی بر سر اين نيازمندی مهم دنيا مي آيد.»

بر اساس آمار سازمان اوپک، حدود ۴۰ درصد نفت مصرفی جهان از تنگه هرمز عبور می کند.

گمانه زنی ها در باره احتمال حمله آمريکا يا اسرائيل به تاسيسات ايران، خرداد ماه گذشته و در پی انتشار يک گزارش در روزنامه نيويورک تايمز شدت گرفت.

در آن گزارش ضمن اعلام خبر برگزاری يک مانور هوايی ارتش اسرائيل بر فراز دريای مديترانه، اين احتمال مطرح شده بود که اين مانور که در فاصله ای مشابه با فاصله اسرائيل از ايران انجام شده بود، تمرينی برای حمله به تاسيسات اتمی ايران باشد.

آمريکا در واکنش به اين گزارش اعلام کرد که اين کشور و متحدانش به همراه اسرائيل، همچنان به راه حل سياسی درباره پرونده اتمی ايران، که باعث اختلاف اين کشور و جامعه جهانی است، معتقد است.

با اين حال، جرج بوش رييس جمهوری آمريکا، خرداد ماه گذشته در جريان سفر اروپايی خود، اعلام کرده بود که گزينه نظامی برای متوقف کردن برنامه هسته ای ايران همچنان مد نظر قرار دارد.

تنش در روابط ايران و قدرت های غرب طی سه سال گذشته افزايش يافته است. علت تنش، پرونده اتمی ايران و تلاش ايران برای غنی سازی اورانيوم است که کاربرد دوگانه در ساخت تسليحات هسته ای و استفاده های صنعتی دارد.

جامعه جهانی طی سه قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل که طی سه سال گذشته تصويب شده، از ايران خواسته است غنی سازی اورانيوم را متوقف کرده و به مذاکره با غرب بازگردد اما ايران با تاکيد بر اينکه هدف از برنامه اتمی اس توليد برق است می گويد که حاضر به توقف غنی سازی نيست.

در ماه های گذشته، در پی سرپيچی ايران از قطعنامه سوم که اسفند ماه گذشته صادر شد، تنش در روابط ايران و غرب شدت گرفته است.

قدرت های جهان، شامل آمريکا، روسيه، چين، بريتانيا، فرانسه و آلمان تحت عنوان گروه ۵+۱ خرداد ماه گذشته مجموعه ای شامل مشوق های سياسی و اقتصادی را به ايران ارائه کردند که در برابر توقف غنی سازی در اختيار اين کشور قرار دهند اما ايران تاکنون به اين بسته پاسخ نداده است.

گمانه زنی در باره احتمال حمله به ايران، زمانی شدت يافت که ايران بسته پيشنهادی غرب را دريافت کرده و مشغول بررسی آن بود.
XS
SM
MD
LG