لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۲

پنتاگون: بستن تنگه هرمز به ضرر خود ايران است


جف مورل، بستن تنگه هرمز از سوی ایران را به ضرر ایران دانسته است.
جف مورل، بستن تنگه هرمز از سوی ایران را به ضرر ایران دانسته است.

وزارت دفاع آمريکا، پنتاگون اعلام کرد که ايران در صورت مسدود کردن تنگه هرمز به دليل وابستگی شديد اين کشور به صادرت نفت، شکستی به خود تحميل خواهد کرد.

جف مورل، مسئول مطبوعاتی وزارت دفاع آمريکا، پنتاگون، سه شنبه ۱۵ مرداد ماه گفت: «بستن تنگه هرمز [از سوی ايران] نوعی تمرين شکست دادن خود است.»

محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ايران، روز دوشنبه، ۱۴ مرداد ماه، در جريان يک نشست خبری ضمن اعلام خبر آزمايش يک موشک ساحل به دريا با برد ۳۰۰ کيلومتر گفت: «با توجه به طول ساحل ايران در محدوده تنگه هرمز و وضعيت جغرافيای خاص آن و همچنين ارتفاعات موجود در طول اين ساحل، يک امکان طبيعی برای ايران به وجود آمده است و با توجه به تجهيزاتی که نيروهای مسلح مان در اختيار دارند، بستن تنگه هرمز به مدت نامحدود بسيار راحت خواهد بود.»


پيش از اين هم در تاريخ هشتم تير ماه، حمد علی جعفری، در جريان گفت و گو با روزنامه جام جم اينکه احتمال حمله آمريکا به ايران «جدی تر» شده است، گفته بود که در صورت وقوع چنين حمله ای، يکی از اقدامات ايران «کنترل خروج نفت» از تنگه هرمز خواهد بود.


سخنان فرمانده کل سپاه پاسداران، واکنشی به يک گزارش روزنامه نيويورک تايمز بود که چند روز پيش از سخنان محمد علی جعفری، از مانور بزرگ ارتش اسرائيل برفراز دريای مديترانه خبر داده بود و اين احتمال را مطرح کرده بود که اين مانور، تمرينی برای حمله به تاسيسات اتمی ايران باشد.


اين سخنان در حالی بيان شده است که ايران به دليل سرپيچی از خواست قطعنامه سوم شورای امنيت عليه برنامه هسته ای خود و به دنبال آن از پاسخ به بسته پيشنهادی غرب سرپيچی کرده است.


محور قطعنامه و بسته پيشنهادی، هر دو توقف غنی سازی اورانيوم است، خواستی که سيد علی خامنه ای، رهبر ايران و محمود احمدی نژاد رييس جمهوری ايران طی هفته گذشته آن را به صراحت رد کردند.


تنگه هرمز به عنوان يک آبراه حياتی برای عبور جريان نفت بين دو کشور ايران و عمان قرار گرفته است و حدود ۴۰ درصد نفت جهان از اين مسير به بازارهای جهانی ارسال می شود.


همچنين سالانه ۱۳ هزار شناور از مسير تنگه هرمز وارد خليج فارس می شوند و ۹۰ درصد واردات و صادرات ايران نيز از همين مسير انجام می شود.


ایران در راه عراق


با بالا گرفتن جنگ لفظی ميان فرمانده سپاه پاسداران ايران و وزارت دفاع آمريکا، معمرقذافی، رهبر ليبی هم در اين باره اظهار نظر کرد.

به گزارش خبر گزاری رويترز او گفته است که ايران به همان سويی می رود که صدام حسين، رییس جمهوری سابق عراق، در مواجه با غرب رفت و ايران به تنهايی برای رويارويی با غرب بسيار ضعيف است.


او گفته است: «آنچه ايران می کند، غرور محض است، اگر تصميمی عليه ايران گرفته شود، ايران دچار سرنوشت عراق خواهد شد، ايران قوی تر از عراق نيست و توان مقاومت ندارد.»


آمريکا و اسرائيل نگران هستند که جمهوری اسلامی در قالب برنامه هسته ای خود به دنبال توليد و ساخت سلاح هسته ای باشد و اعلام کرده اند، اجازه نخواهند داد ايران به بمب اتمی دست يابد.


همزمان کاخ سفید تاکید دارد که «دیپلماسی» را بهترین گزینه برای حل و فصل مناقشه هسته ای ایران می داند.


XS
SM
MD
LG