لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۱

انتصاب سه فرمانده جدید سپاه پاسداران


سرلشکر محمد علی جعفری فرمانده سپاه (راست) و محمد حجازی، فرمانده جدید قرارگاه ثارالله. (عکس از فارس)
سرلشکر محمد علی جعفری فرمانده سپاه (راست) و محمد حجازی، فرمانده جدید قرارگاه ثارالله. (عکس از فارس)

محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، عصر شنبه ۲۲ تير ماه، فرماندهان جديد نيروی زمينی سپاه، نيروی مقاومت بسيج و قرارگاه ثار الله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را منصوب کرد.

در ادامه تغييرات گسترده در بدنه سپاه پاسداران ايران که فرمانده جديد سپاه سال پيش وعده آن را داده بود، دو فرمانده بلند پايه سپاه به مقام های تازه منصوب شدند.

بر اساس تغييرات جديد، حسين طائب که يک روحانی است، به عنوان يکی از معاونان فرمانده کل سپاه پاسداران و فرمانده نيروی مقاومت بسيج و سرتيپ حسين همدانی به عنوان جانشين او منصوب شد.

حسين طائب از آبان ماه سال گذشته و يک ماه پس از آنکه فرمانده جديد سپاه اعلام کرد که بر اساس ساختار جديد، «فرماندهی نيروی مقاومت بسيج به فرمانده کل سپاه محول شده است»، به عنوان جانشين محمد علی جعفری در نيروی مقاومت بسيج معرفی شده بود.

سرلشکر جعفری سال گذشته اعلام کرده بود که برای نيروی مقاومت بسيج، فرماندهی در نظر گرفته نمی شود اما کمتر از يک سال بعد، حسين طائب را به فرماندهی منصوب کرد و برای او جانشينی قرار داد.


تغييرات در سپاه در حالی انجام می شود که سرپیچی ايران از قطعنامه سوم شورای امنيت سازمان ملل که خواستار توقف غنی سازی اورانيوم شده بود، ايران را در آستانه تحريم های شديد سياسی و اقتصادی قرار داده است.

ايران که در حال اجرای برنامه هسته ای خود است، اعلام کرده است که قصد دارد سوخت نيروگاه های خود را، خود توليد کند اما آمريکا، اتحادیه اروپا، اسرائيل و بسیاری از کشورها ايران را به تلاش برای توليد سلاح های هسته ای متهم کرده اند، اتهامی که همواره از سوی ايران رد شده است.

طی يک ماه گذشته، و پس از آنکه ايران اعلام کرد به هيچ وجه حاضر به توقف غنی سازی نيست، گمانه زنی ها در باره احتمال حمله آمريکا و اسرائيل به تاسيسات هسته ای ايران برای متوقف کردن برنامه هسته ای این کشور افزايش يافته است.


فرمانده سپاه پاسداران، پیشتر با اشاره به اينکه پرونده هسته ای ايران، برای آمريکا «بهانه ای برای حمله به ايران» است، گفته بود: «اين جوسازی ها و در کنار آن فرصت محدودی که بوش تا پايان رياست جمهوری خود دارد و همچنين نااميدی جمهوريخواهان از پيروزی در انتخابات رياست جمهوری آمريکا، شرايطی فراهم آورده که در حال حاضر احتمال عملی شدن حمله نظامی را نسبت به مقاطع گذشته بايد جدی تر بگيريم.»

در تحولی ديگر، سرتيپ محمد اسدی به عنوان فرمانده جديد نيروی زمينی سپاه جايگزين سرتيپ محمدرضا زاهدی شد. او که در علوم استراتژيک درجه دکتری دارد، پيش از اين جانشين بازرسی ستاد کل نيروهای مسلح بود.


سرتيپ حسين همدانی، جانشين نيروی مقاومت بسيج نيز پيش از اين فرماندهی لشکر ۲۷ سپاه پاسداران را بر عهده داشت که در تهران يک تيپ ضد شورش را زير مجموعه خود دارد.

همچنين سرتيپ محمد حجازی جانشين فرمانده کل سپاه و فرمانده سابق نيروی مقاومت بسيج، با حفظ سمت به عنوان فرمانده جديد قرارگاه ثارالله سپاه منصوب شد.

قرارگاه ثارالله که مقر آن در حد فاصل ده ونک و اوين در شمال تهران قرار دارد، به عنوان مسئول حفظ امنيت پايتخت معرفی می شود.

ادامه تغييرات ساختاری سپاه پاسداران

انتصاب فرماندهان جديد در ستادهای فرماندهی سپاه پاسداران در حالی انجام شد که طی يک ماه گذشته، تغييرات گسترده ای در بخش ميانی و فرماندهان شهرستان ها به وجود آمده است.

در روزهای اول تير ماه، فرماندهان لشکر سيدالشهدای تهران، تيپ جواد الائمه خراسان شمالی، لشکر ۳۱ عاشورای تبريز، لشکر ۱۶ قدس گيلان، لشکر صاحب الامر قزوين و لشکر علی بن ابيطالب قم از سمت های خود برکنار و فرماندهان جديدی جايگزين آنان شدند.

اين تغييرات با تشکيل «سپاه استانی» همزمان شد. در تاريخ نهم تير ماه حسين طائب جانشين فرمانده نيروی مقاومت بسيج از «عملياتی شدن ۳۱ سپاه استانی در ايران» خبر داد.

فرماندهان سپاه پاسداران در روزهای گذشته، تشکیل سپاه استانی را نوعی تسهیل ساختار اداری برای بالابردن توان رزم لشکرهای سپاه در نقاط مختلف ایران توصیف کرده اند.

سرلشکر جعفری، در جريان جلسه معارفه فرماندهان جديد «تغير ساختار سپاه را نتيجه تغيير ماهيت تهديدات» خواند و گفت: «هدف از تغيير ساختار سپاه، تقويت توان روز و بالا بردن آمادگيهای دفاعی در نيروی زمينی سپاه و نيروی مقاومت بسيج است.»

او پیش از این هم اعلام کرده بود که تغییر ساختار سپاه ماهیتی چندین ساله دارد و این کار در «مرکز راهبردی سپاه» که پیشتر خود او رییس این مرکز بوده، انجام شده است: «پس از اين بررسی ها، اصول و مبانی ۹ گانه تحول در سپاه به تصويب مقام معظم فرماندهی کل قوا رسيد که هدف اصلی آن تقويت توان رزم و بالا بردن آمادگی های دفاعی بود تا سر انگشتان سازمان سپاه بتواند وظايف خود را بهتر و قويتر از قبل انجام دهند.»


XS
SM
MD
LG