لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۰

محمود عباس با خالد مشعل دیدار می کند


خالد مشعل، رییس تشکیلات سیاسی حماس، در سوریه ساکن است و محمود عباس برای حل مشکل دولت حماس با وی دیدار می کند.
خالد مشعل، رییس تشکیلات سیاسی حماس، در سوریه ساکن است و محمود عباس برای حل مشکل دولت حماس با وی دیدار می کند.

برای نخستين بار محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی در دمشق، پايتخت سوريه با خالد مشعل، رهبر سياسی حماس، ديدار می کند.


اين ديدار قرار است شنبه آينده، پس از يک سال رقابت و درگيری دو سازمان رقيب فتح و حماس که به بحران جدی در زندگی فلسطينی ها تبديل شده، انجام شود.


اين در حالی است که موج اتهامات حماس و فتح عليه يکديگر ادامه دارد و سران فتح هنوز اصرار دارند حماس از قصد خود برای قتل رهبران فتح دست نکشيده است.


در هفته های گذشته، دو نفر از نمايندگان اعزامی آقای عباس به سوريه، گفتگوهايی با خالد مشعل و موسی ابومرزوق، معاون وی، داشته اند.


محمود عباس، اسماعيل هنيه، نخست وزير تشکيلات خودگردان فلسطينی و عضو ارشد حماس را ناتوان از قدرت لازم برای تصميم گيری در مورد پايان دادن به بحران معرفی کرده، و به رهبران حماس در خارج، که قدرت اصلی را در دست دارند، روی آورده است.


محمود عباس، اسماعيل هنيه، نخست وزير تشکيلات خودگردان فلسطينی و عضو ارشد حماس را ناتوان از قدرت لازم برای تصميم گيری در مورد پايان دادن به بحران معرفی کرده، و به رهبران حماس در خارج، که قدرت اصلی را در دست دارند، روی آورده است


در طول يک سال گذشته که حماس در انتخابات پارلمانی تشکيلات خودگردان فلسطينی پيروز شد، نبرد قدرت ميان حماس با فتح که تا ۴۰ سال پيش از آن، قدرت اصلی در ميان فلسطينی ها بود، شدت گرفت.


همه تلاشهای داخلی وخارجی که باميانجی گری مصر، اردن، قطربرای رسيدن به تفاهم ميان سران فتح وحماس صورت گرفت، ناکام مانده وتلاش های اسراييل وايالات متحده درصدد تقويت موقعيت آقای عباس وجنبش فتح هنوز نتيجه مثبتی نداشته اند.


به گفته منابع فلسطينی، درمذاکرات هفته های اخير نمايندگان فتح و حماس درسوريه، تفاهم های اوليه برای تشکيل دولت وحدت ملی به دست آمده وتنهااختلاف باقيمانده، تسلط فتح يا حماس بروزارت کشور وتشکيلات امنيتی زيرنظر آن است.


موضوع مورداختلاف ديگر، ادامه خودداری حماس ازهرگونه شناسايی وپذيرش توافق های پيشين سازمان آزاديبخش فلسطين بادولت های اسراييل در۱۴سال اخير است.


رايزنی های جاری در حالی دنبال می شود که دولت اسراييل ۱۰۰ميليون دلارپول دراختياردفتررهبری تشکيلات خودگردان قرارداد. اين مبلغ، به شرطی به آقای عباس داده شد که ازهرگونه احتمال تسلط دولت حماس برآن جلوگيری کند. وزيردفاع اسراييل، اميرپرتز، نيزمجوزاحداث يک مجتمع يهودی نشين درمنطقه بقاع درکرانه باختری را لغوکرد، که اين اقدام با ناخرسندی احزاب راستگرای اسراييل روبروشد.


حمايت های اسراييل از فتح، در راستای تقويت اين گروه در برابر حماس است که مورد توجه آمريکا نيز هست و کاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريکا هم در سفر اخير خود بر آن تاکيد کرده بود.


XS
SM
MD
LG