لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۸

عباس طرح تاسيس کشور فلسطينی با مرز موقت را رد کرد


محمود عباس مخالفت خود با تشکیل مرزهای موقت را به کاندولیزا رایس ابراز کرد.
محمود عباس مخالفت خود با تشکیل مرزهای موقت را به کاندولیزا رایس ابراز کرد.

محمود عباس رهبر تشکيلات خودگردان فلسطينی، در ديدار خود با وزير امور خارجه آمريکا، با طرح تاسيس يک کشور فلسطينی با مرزهای موقت مخالفت کرد.


محمود عباس رهبر تشکيلات خودگردان فلسطينی روز يکشنبه ۱۴ ژانويه، ۲۴ دی ماه، در ديدار با کانداليزا رايس وزير امور خارجه آمريکا، با طرح تاسيس يک کشور فلسطينی با مرزهای موقت، مخالفت کرد.


در کنفرانس خبری مشترک ميان محمود عباس و وزير امور خارجه آمريکا که در شهر رام الله انجام شد، آقای عباس ايده تاسيس يک کشور فلسطينی با مرزهای مشترک را «دور از واقعيت» توصيف کرد.


طرح تاسيس يک کشور فلسطينی با مرزهای موقتف سال ها پيش توسط واشينگتن و در راستای طرح صلح موسوم به «نقشه راه» پيشنهاد شد. اين پيشنهاد تاکنون معلق مانده است.


وزير امور خارجه آمريکا در ديدار و گفت و گوی خود با تزيپی ليونی وزير امور خارجه اسراييل نيز اين مساله را مطرح کرده است.


کانداليزا رايس به دو طرف فلسطينی و اسراييلی گفته است واشينگتن مشارکت خود را برای حل اختلاف های موجود ميان فلسطينی ها و اسراييل افزايس خواهد داد

بر پايه اين طرح، حصار امنيتی اسراييل در کرانه باختری رود اردن نيز در اين مرز قرار می گيرد.
فلسطينی ها با حصار امنيتی اسراييل مخالف هستند و آن را بخشی از برنامه اسراييل «برای الحاق هر چه بيشتر مناطق اشغالی به خاک اسراييل» تلقی می کنند.


کانداليزا رايس به دو طرف فلسطينی و اسراييلی گفته است واشينگتن مشارکت خود را برای حل اختلاف های موجود ميان فلسطينی ها و اسراييل افزايس خواهد داد.


دولت جرج بوش، در مقابل دولت افراطی حماس، همواره از محمود عباس که رهبری ميانه رو توصيف می شود، حمايت کرده است.


از سوی ديگر مذاکرات ميان جناح معتدل تر فتح به رهبری محمود عباس و سازمان حماس برای تشکيل دولت وحدت فلسطينی ادامه دارد.


آقای عباس تهديد کرده است که اگر اين مذاکرات به نتيجه نرسد، انتخابات زودتر از موعد به راه خواهد انداخت.


برنامه هسته ای ايران موضوع بحث وزرای امور خارجه آمريکا و اسراييل


وزير امور خارجه آمريکا در جريان گفت و گوهای خود با وزير امور خارجه اسراييل، بر اهميت همکاری جهانی در مقابله با بخش بحث انگيز برنامه هسته ای جمهوری اسلامی تاکيد کرده است.


امير پرتس، وزير دفاع اسراييل و رييس رکن اطلاعات ارتش اسراييل، ژنرال عاموس يدلين نيز با خانم رايس ديدار کردند. ژنرال يدلين و سازمان اطلاعات نظامی او هفته گذشته گزارش مشروحی را درباره امور ايران، لبنان، سوريه و اوضاع در سرزمين های فلسطينی به پارلمان اسراييل ارائه کردند.


خانم رايس با وزير امور استراتژيک اسراييل، ابيگدور ليبرمن نيز که وظيفه اصلی او به چالش طلبيدن طرح های هسته ای جمهوری اسلامی ايران است، ديدار کرد اما جزئياتی از گفت و گوهای آنها در اين زمينه منتشر نشده است.


کانداليزا رايس، پس از ملاقات با ملک عبدالله پادشاه اردن، برای ديدار با اهود اولمرت نخست وزير اسراييل، بار ديگر به اسراييل باز می گردد.


در اين سفر وزير امور خارجه امريکا، از چند کشور عربی ديگر نيز ديدار خواهد کرد.


XS
SM
MD
LG