لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۳

«۱۵سرباز بریتانیایی توسط ایران دستگیر شدند»


وزارت دفاع بریتانیا همچنین اعلام کرده که نیروهای بریتانیایی در آب های عراق و در شط العرب به گشت زدن مشغول بوده اند.
وزارت دفاع بریتانیا همچنین اعلام کرده که نیروهای بریتانیایی در آب های عراق و در شط العرب به گشت زدن مشغول بوده اند.

وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرد چند تن از سربازان بریتانیایی در نزدیکی مرز ایران و عراق، توسط نیروهای مرزی ایران دستگیر و به ایران منتقل شدند.


به گزارش رویترز، وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرد سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن، به وزارت امور خارجه بریتانیا فراخوانده شده تا درباره دستگیری سربازان بریتانیایی، توضیح دهد.


به گزارش خبری که روی سایت رسمی وزارت دفاع بریتانیا قرار گرفته، ۱۵ سرباز و درجه دار بریتانیایی حوالی ساعت ۱۰:۳۰ به وقت عراق، روز جمعه در حال گشتزنی بر رودخانه شط العرب، (اروند رود) از سوی نیروهای مرزی ایران دستگیر شدند.


وزارت دفاع بریتانیا همچنین اعلام کرده که نیروهای بریتانیایی در آب های عراق و در شط العرب به گشت زدن مشغول بوده اند.


تا لحظه تنظیم این گزارش، هنوز مقامات رسمی ایران به این خبر واکنش نشان نداده اند.


خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، ایرنا هم این خبر را منتشر کرده اما هنوز واکنشی از سوی ایران منتشر نکرده است.


وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرد سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن، به وزارت امور خارجه فراخوانده شده تا نسبت به دستگیری سربازان بریتانیایی، توضیح دهد

بنا گزارش خبرگزاری ها، نیروهای بریتانیایی مشغول بازرسی یک کشتی تجاری بوده اند که پس از پایان کار بازرسی، دو قایق به قایق آنها نزدیک شده و آنها را به سمت آب های ایران هدایت می کند.


وزارت دفاع بریتانیا همچنین اعلام کرده که در بالاترین سطوح قضیه را پی گیری می کند و وزارت امور خارجه این کشور نیز در تماس با مقام های جمهوری اسلامی ایران است.


دولت بریتانیا درخواست کرده بدون قید و شرط و خیلی فوری، سربازان نیروی دریایی این کشور آزاد شوند.


هنوز هیچ اسم و مشخصاتی از دستگیر شدگان منتشر نشده و درجه نظامی آنها هم اعلام نشده است.


این حادثه در حالی اتفاق می افتد که دوسال پیش نیز چند تن از ملوانان انگلیسی هم در اروند رود دستگیر شدند که به تازه گی، تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی ایران، سریالی تلویزیونی هم بر این اساس، ساخته است.


بریتانیا ایران را متهم کرد


خبر دستگیری سربازان بریتانیایی در حالی منتشر می شود که سرهنگ جاستین ماسیجوسکی، از فرماندهان بریتانیایی در بصره در جنوب عراق، جمهوری اسلامی ایران را به تقویت و تغذیه نیروهای شورشی در جنوب عراق متهم کرده است.


وی که با شبکه خبری بی بی سی گفت و گو می کرد،همچنین گفت:«نیروهای شورشی در جنوب و عراق و بصره از سوی ایران پول و سلاح می گیرند تا به نیروهای نظامی بریتانیا در عراق حمله کنند.»


سرهنگ ماسیجوسکی، فرمانده لشکر دوم پیاده نظام بریتانیا در جنوب عراق است که از زمان شروع عملیات نظامی نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا، در عراق خدمت می کند.


سرهنگ جاستین ماسیجوسکی در ادامه گفته مدرک قاطعی در دست ندارد که در جا نشان دهد ایران در حوادث و ناآرامی های جنوب عراق دست دارد.


جمهوری اسلامی ایران هنوز به این اتهام نیز واکنش نشان نداده است.


XS
SM
MD
LG