لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۰

سفر رییس سیا به کره جنوبی


مایکل هایدن، رییس سیا درسفری از پیش اعلام نشده به کره جنوبی رفت.
مایکل هایدن، رییس سیا درسفری از پیش اعلام نشده به کره جنوبی رفت.

مايکل هايدن، ریيس سازمان امنيت آمريکا، CIA، به طور غير منتظره برای ديداری سه روزه وارد کره جنوبی شده است تا در باره برنامه های هسته ای کره شمالی گفت و گو کند.


ریيس سی آی ای، که روز سه شنبه برای ديدار با مقامات رسمی کره جنوبی وارد سئول شد، با کيم جانگ سو، وزير دفاع کره جنوبی ديدار و گفت و گو کرد.


هدف از اين سفر که بدون اطلاع قبلی صورت گرفته، گفت و گو در باره برنامه های اتمی کره شمالی عنوان شده است.


گزارش ها حاکی است ریيس سازمان امنيت آمريکا پس از دیدار از کره جنوبی، به برخی کشورهای آسيايی که تا اين لحظه اسامی آنها اعلام نشده سفر می کند.


در نتيجه تاخير پيش آمده در انتقال اين سرمايه به کره شمالی، نماينده هسته ای آن کشور هفته گذشته به طور ناگهانی ميز مذاکرات شش جانبه را ترک کرد و گفت حاضر نيست تا زمانی که اين دارايی ها از سوی دولت کره شمالی وصول نشده به اين گفت و گو ها ادامه دهد

آقای هایدن، همچنین با ژنرال کيم يون کی، از فرماندهان ارشد امنيتی کره جنوبی، کيم مان بوک، ریيس سازمان امنيت کره جنوبی ديدار و در باره برنامه های اتمی کره شمالی با آنها گفت و کرده است.


این در حالی است که يک هيات بلند پايه از وزارت خزانه داری آمريکا که برای حل مسئله مالی کره شمالی به پکن سفر کرده، پس از ديدار با نمايندگان و کارشناسان مالی دولت چين، دوشنبه گذشته با نمايندگان کره شمالی در سفارت آن کشور در پکن ديدار و گفت و گو کرد.


سرمایه های مسدود شده کره شمالی


ايالات متحده آمريکا می گويد ۲۵ ميليون دلار از سرمايه های مسدود شده کره شمالی در بانکو دلتای آسيا در ماکایو را به طور کامل آزاد کرده اما انتقال اين سرمايه به کره شمالی که قرار است توسط «بانک چين» صورت گيرد، بنا به اظهارات دولت چين با برخی مشکلات فنی رو به رو شده است.


در نتيجه تاخير پيش آمده در انتقال اين سرمايه به کره شمالی، نماينده هسته ای آن کشور هفته گذشته به طور ناگهانی ميز مذاکرات شش جانبه را ترک کرد و گفت حاضر نيست تا زمانی که اين دارايی ها از سوی دولت کره شمالی وصول نشده به اين گفت و گو ها ادامه دهد.


در باره علت اين تاخير گزارش های مختلفی تا اين لحظه منتشر شده است.


کریستوفر هیل، مذاکره کننده آمریکا در بحران اتمی کره شمالی.

برخی گزارش ها چنین اعلام کرده که «بانک چين» حاضر نيست نقش ميانجی را در اين ميان بازی کند زيرا انتقال سرمايه هايی که پیشتر توسط دولت آمريکا مسدود شده بود، ممکن است اعتبار جهانی اين بانک را زير سوال ببرد.


برخی منابع ديگر می گويند چون اين سرمايه متعلق به يک شرکت کره شمالی است، مسوولان بانک ماکایو نمی توانند بدون کسب مجوز از آن شرکت، اقدام به انتقال اين سرمايه به کره شمالی کنند.


این در حالی است که يک شرکت بریتانیایی اعلام کرده بخشی از اين سرمايه به يکی از مشتريان اين شرکت تعلق دارد و نبايد به خاطر مسایل هسته ای کره شمالی به پيونگ يانگ منتقل شود.


کريستوفر هيل، مذاکره کننده اتمی آمريکا در بحران کره شمالی، روز سه شنبه گفت: «مسئله مالی کره شمالی ظرف يکی دو روز آينده حل می شود و کره شمالی تا اوايل ماه آينده ميلادی با نمايندگان آژانس بين المللی انرژی اتمی در باره توقف فعاليت های هسته ای نيروگاه يونگ بيون وارد گفت و گو می شود.»


به گفته آقای هيل، اين نيروگاه «به طور يقين طبق قرارداد خلع سلاح هسته ای کره شمالی تا اواسط ماه آينده تعطيل می شود و بازرسان آژانس اجازه خواهند يافت برای بازديد از تاسيسات هسته ای آن کشور وارد خاک کره شمالی شوند.»


XS
SM
MD
LG