لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۶

فرانسه: افزايش غنی سازی در ايران نگرانی‌ها را بيشتر می‌کند


تاسیسات نطنز
تاسیسات نطنز
فرانسه روز دوشنبه و در واکنش به خبر ساخت يک تاسيسات غنی‌سازی ديگر در ايران، هشدار داد اين کار باعث می‌شود نگرانی‌ها از برنامه اتمی جمهوری اسلامی بيشتر شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کريستين فاژ، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، در يک بيانيه گفت: «انتظار ما اين است که ايران مقررات بين‌المللی را رعایت کند و خبر ساخت تاسيسات سوم غنی‌سازی فقط نگرانی‌های جدی جامعه جهانی را از برنامه اتمی جمهوری اسلامی بيشتر می‌کند.»

علی اکبر صالحی، رييس سازمان انرژی اتمی ايران، روز دوشنبه اعلام کرده تهران اواخر سال جاری يا اوايل سال آينده کار ساخت يک مرکز جديد غنی‌سازی اورانيوم را آغاز می کند.

آقای صالحی در گفت‌و‌گو با واحد مرکزی خبر، وابسته به راديو و تلويزيون دولتی ایران، گفت که مکان‌يابی برای احداث ۱۰ مرکز غنی سازی اورانيوم در ايران به پايان رسيده است. وی اظهار داشت: «ساخت يکی از اين مراکز تا پايان امسال يا اوايل سال آينده آغاز می شود.»

خانم فاژ در ادامه افزود: «اگر اين خبر صحت داشته باشد، اين مورد تازه‌ترين نقض صريح شش قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل عليه ايران است.»


سحنگوی وزارت خارجه فرانسه تاکید کرد که در متن آخرين قطعنامه شواری امنیت «بدون ابهام» تصریح شده است که ايران نبايد به ساخت هیچ‌گونه تاسیسات غنی‌سازی جدیدی دست بزند.

تهران تا کنون با چهار قطعنامه تحريمی از سوی شورای امنيت روبرو شده است ولی با این حال از غنی‌سازی اورانیوم دست نکشیده است.

رئيس سازمان انرژی اتمی ايران در اظهارات خود به مکان اين سايت و ساير تاسيسات غنی سازی در دستور کار اشاره ای نکرده است.

در صورتی که مرکز جديد ساخته شود اين سومين تاسيسات غنی سازی اورانيوم ايران پس از مراکز غنی سازی نطنز و فردو در نزديکی شهر قم است. تهران در حال حاضر غنی سازی اورانيوم را به صورت رسمی و تحت نظارت آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در تاسيسات نطنز انجام می‌دهد.

جمهوری اسلامی ايران پيشتر اعلام کرده بود که ساخت ۲۰ نيروگاه هسته ای را در دستور کار قرار داده و برای تامين سوخت اين مراکز نياز به تاسيسات جديد غنی سازی اورانيوم دارد. اين در حالی است که به گزارش منابع خبری، ايران به اندازه کافی اروانيوم برای تزريق به تاسيسات فعلی خود در اختيار ندارد و به دليل تحريم های بين المللی، قادر به خريد اورانيوم از خارج برای تاسيسات جديد خود نيست.

تهران در حال حاضر در تاسيسات نطنز، اورانيوم با غنای ۳.۵ درصد توليد می کند ولی مقام های تهران اواخر سال گذشته از افزايش سطح غنی سازی اورانيوم تا ميزان ۲۰ درصد خبر دادند و آن را اقدامی برای تهيه سوخت اتمی راکتور هسته‌ای تهران و تهيه راديو داروها دانستند.
XS
SM
MD
LG