لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۵

آژانس: ایران فعالیت‌های غنی‌سازی خود را گسترش داده است


آژانس بين‌المللی انرژی اتمی خبر داده که ايران دومين آبشار ۱۶۴ تايی از سانتريفیوژها را فعال کرده و توليد اورانيوم غنی شده ۲۰ درصد را درتاسيسات هسته ای نطنز افزايش داده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتد پرس، جيل تودور سخنگوی آژانس بين‌المللی انرژی اتمی گفته است که در جريان ديدار بازرسان در هفدهم جولای(سه هفته پيش)، مشاهده شده که ایران به دو آبشار ۱۶۴ تايی از سانتريفوژها مواد هسته‌ای تزریق می‌کند.

به گفته این مقام آژانش این اقدام تهران نقض صريح قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل است؛ در همه قطعنامه‌های شورای امنیت از ایران خواسته شده است که غنی‌سازی را متوقف کند.

خانم تودور روز دوشنبه در مقر آژانس بين المللی انرژی اتمی در وين گفت که ايران در ماه مارس (پنج ماه پيش) به آژانس گفته بود که قصد دارد چنين «آبشاری» را فعال کند.

اورانيوم بيشتر غنی شده، زمان و کار کمتری برای تهيه ساخت بمب اتمی نسبت به اورانيوم کمتر غنی شده می‌برد. تهران می‌گويد هدف از فعاليت های غنی سازی اورانيوم توليد انرژی است در حالی که غرب به فعاليت های هسته ای جمهوری اسلامی مشکوک است و آن را تلاشی برای ساخت بمب اتمی می‌داند.

شورای امنيت سازمان ملل در چهار قطعنامه تحريمی از تهران خواسته فعاليت‌های غنی سازی اورانيوم را به حال تعليق درآورده و صحت صلح آميز بودن فعاليت‌های اتمی را به تاييد آژانس بين‌المللی انرژی اتمی برساند.

ايران قطعنامه های شورای امنيت را بی‌اثر خوانده و آنها را رد کرده است.

ولایتی: با آمريکا هم گفت وگو می کنيم

در همین حال علی اکبر ولايتی، وزير خارجه اسبق ايران و مشاور رهبر جمهوری اسلامی روز دوشنبه گفت که ايران حاضر است در موضوع اتمی با آمريکا گفت وگو کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای ولايتی روز دوشنبه و در جريان سفر خود به سوريه گفت: «ما در عين اين که هيچ اعتقادی به دولت آمريکا نداريم اما ايران آماده است تا در موضوع اتمی گفت‌وگو کند.»

وی در يک کنفرانس خبری در سفارت ايران در دمشق گفت: «ايران شرايطی نسبت به ترکيب کشورهای طرف گفت وگو (گروه پنج به علاوه يک) دارد اما آماده است مسئله را از راه گفت وگو حل کند.»

محمود احمدی نژاد پيشتر پيشنهاد کرده بود در جريان سفر خود به مجمع عمومی سازمان ملل در نيويورک، گفت‌وگويی مستقيم با باراک اوباما داشته و در مورد مسائل اداره جهان گفت وگو کند. اين پيشنهاد از سوی کاخ سفيد رد شد.

از سوی دیگر؛‌هيلاری کلينتون وزير خارجه آمريکا روز يکشنبه اعلام کرد واشينگتن برای گفت وگو با تهران آمادگی دارد و خواهان اين است که اهداف برنامه اتمی جمهوری اسلامی مشخص شود.
XS
SM
MD
LG