لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۶

حکيم: دستياران صدام سریعتر اعدام شوند


رییس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق، خواستار اجرای حکم اعدام دیگر همدستان صدام است.
رییس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق، خواستار اجرای حکم اعدام دیگر همدستان صدام است.

عبدالعزيز حکيم، از رهبران روحانی و شيعه عراق، روز دوشنبه در خواست کرد دستياران صدام هرچه سريع تر اعدام شوند تا عدالت در مورد آنها اجرا شده باشد .


به گزارش خبرگزاری فرانسه، رييس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق در در يک همايش دينی در بغداد اعلام کرد: نه روز از اجرای حکم اعدام صدام گذشته و بايد هر چه سريع ترحکم ديگر کسانی که به همراه وی به اعدام محکوم شده اند، اجرا شود .


عبدالعزيز حکيم گفت: «ما به نام ملت عراق از نخست وزير می خواهيم اعدام اين جنايتکاران را هرچه سريع تر عملی کند.»


وی که از رهبران شيعه عراق است، همچنين از دولت عراق خواست ديگر کسانی که به ملت عراق جنايت کرده اند، را دستگير و در دادگاه محاکمه کند .


برزان التکريتی، برادر ناتنی صدام و عواد احمد آل بندار، در جريان دادگاه صدام و به جرم جنايت عليه بشريت به اعدام محکوم شده اند، اما هنوز حکم آنها اجرا نشده است .


برزان رييس اداره اطلاعات وآل بندار قاضی عالی دادگاه انقلاب عراق در زمان رژيم بعثی بوده اند .


سازمان های حقوق بشر سراسر دنيا که با حکم اعدام مخالف هستند، بار ديگر از دولت عراق درخواست کرده اند حکم اعدام را درباره دستياران صدام اجرا نکند .


اعدام صدام واکنش های مختلفی را در سرتاسر دنيا به همراه داشت و سنی های عراق در اعتراض به اين آن دست به تظاهرات زدند .


پس از پخش شدن فيلم کامل مراسم اعدام صدام، اين باور پيش آمده که اعدام صدام نه فقط برای اجرای عدالت که برای انتقام گيری بوده است .


دادگاه صدام ادامه دارد


دادگاه رسيدگی به جرايم مقامات ارشد رژيم بعثی عراق، که به دادگاه صدام معروف شده، در حالی دنبال می شود که ديگر جرايم و شکاياتی که عليه صدام اقامه شده بود، از دستور دادگاه خارج شده است .


محمد عريبی الخليفه، که قاضی ارشد دادگاه صدام است، روز دوشنبه هشتم ژانويه، ۱۸ دی، با شروع جلسه دادگاه اعلام کرد با توجه به تاييد مرگ صدام، بررسی ديگر جرايم وی ضرورت نداشته و از دستور دادگاه خارج می شود .


هنوز شش نفر ديگر در ادامه بايد محاکمه شوند و دادگاه در حال حاضر، پرونده کشتار انفال در سال های ۱۹۸۰ و ۱۹۸۸ ( ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۶ ) و زمان جنگ عراق با ايران را در دستور کار دارد .


همدستان صدام به اتهام جنايات جنگی و جنايت عليه بشريت محاکمه می شوند .


نوری المالکی، نخست وزير عراق که از سوی جامعه بين المللی به جهت اجرای حکم صدام زير فشار است، از داخل عراق نيز با فشار درخواست اعدام دستياران صدام روبرو است .


بان گی مون، دبير کل سازمان ملل نيز از مقامات عراق خواسته تا از اجرای حکم دستياران صدام جلوگيری کنند. دفتر نخست وزير عراق نيز تاييد کرده دليل تاخير در اجرای حکم اعدام، فشار بين المللی بوده است .


دردسر اعدام


درالجزاير، چند کودک دانش آموز، يکی از همکلاس های ۱۲ ساله خود را دار زدند. اين در حالی اتفاق افتاد که کودکان یاد شده در حال بازی بودند و سعی کردند ادای اعدام صدام را درآورند که از قضا همبازی خود را از پا در آوردند .


اين حادثه دو روز پس از اعدام صدام اتفاق افتاد و روستای اودريو، در غرب الجزايره، را به شوک فروبرد .


يک روز پس از اين حادثه، يک زن در شهر ساحلی اوران، در الجزاير با طناب خودکشی کرد. خانواده اين زن گفتند که وی پس از ديدن حکم اعدام صدام به اين نتيجه رسيده که کار سختی نيست .


در آمريکا نيز يک پسر ۱۰ ساله در حال بازی و ادا درآوردن حکم اعدام، خود را حلق آويز کرده است. هيوستون کرونيکل اين خبر را منتشر کرده ولی به جزييات آن اشاره ای نکرده است .


يک دختر ۱۵ ساله نيز در غرب هند، پس از ديدن چند باره حکم اعدام صدام، خود را دار زده است .


«اعدام را متوقف کنيد»


خبرگزاری فرانسه فهرستی از مرگ های مختلفی که پس از اعدام صدام و مرتبط با آن در سرتاسر دنيا اتفاق افتاده را منتشر کرده که به چند مورد آن اشاره شد .


سازمان ديده بان حقوق بشر از مقامات عراقی خواسته حکم اعدام را در مورد ديگر متهمان پرونده صدام اجرا نکنند تا از گسترش نفرت در جامعه جلوگيری شود .


حسام قساوی، وکيل اردنی پرونده صدام نيز گفته که برزان و آل بندر پس از خبر شنيدن اعدام صدام گريسته اند و آرزو کرده اند آنها نيز همراه وی اعدام می شدند، اما در حال حاضر در حالت شکنجه قرار دارند .


وکيل اين پرونده گفته از برزان وآل بندر خواسته شده وصيت نامه خود را بنويسند و تا چند ساعت ديگر حکم آنها اجرا می شود. چند روز گذشته و از حکم اعدام خبری نيست که اين شکنجه کمتر از مرگ نيست .


مقامات دولتی عراق هنوز درباره اجرا و يا لغو مجازات اعدام ديگر متهمان پرونده صدام، موضعی نگرفته اند.


XS
SM
MD
LG