لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۳

درخواست آمریکا از عراق برای اجرای عادلانه اعدام ها


سخنگوی کاخ سفيد آمريکا گفت انتظار داريم که مقام های عراقی کار خود را به طور صحيح و مناسب انجام دهند
سخنگوی کاخ سفيد آمريکا گفت انتظار داريم که مقام های عراقی کار خود را به طور صحيح و مناسب انجام دهند

سخنگوی کاخ سفيد آمريکا روز پنج شنبه چهارم ژانويه، از دولت عراق خواست که در اجرای حکم اعدام دو دستیار صدام حسين، به درستی عمل کند.


تونی فراتو سخنگوی کاخ سفيد آمريکا گفت:« انتظار داريم که مقام های عراقی کار خود را به طور صحيح و مناسب انجام دهند».


دولت عراق اعدام برزان التکريتی، برادرناتنی صدام حسين و رييس سازمان امنيت سابق عراق، به همراه عواد حامد البندر رييس سابق دادگاه انقلاب اين کشور را که قرار بود در روز پنج شنبه انجام شود، به تعويق انداحته است .


پس ازآن که دولت عراق با اعتراض و انتقادهايی در باره نحوه اجرای حکم اعدام صدام حسين مواجه شد، يکی از مقام های نزديک به نوری المالکی نخست وزير عراق روز پنج شنبه گفت به دليل فشارهای بين المللی، اعدام اين دونفربه تعويق افتاده است. این مقام تاريخ مشخصی را برای اعدام این دو نفر اعلام نکرد.


بن گيمون، دبيرکل سازمان ملل و لوئيز آربور کميسرعالی حقوق بشر سازمان ملل متحد ازمقام های عراق خواسته اند که دستیاران صدام حسین را اعدام نکنند

پيشتر بن گيمون، دبيرکل سازمان ملل و لوئيز آربور کميسرعالی حقوق بشر سازمان ملل متحد ازمقام های عراق خواسته بودند که اين دو نفر را اعدام نکنند.


انتشار فيلم ويديويی دو دقيقه و نيمی که به وسيله تلفن همراه از مراسم به دار آويختن صدام حسين گرفته شده بود، باعث شد تا مقام های عراقی در مظان اتهام بدرفتاری با صدام به هنگام اجرای اعدام قرار گيرند.

اين فيلم که به طور گسترده در اختيار رسانه ها قرار گرفته، حاوی صدای مشاجره صدام حسين با شاهدان مراسم است. در اين فيلم شاهدی نام «مقتدا صدر» رهبر تندرو شيعه عراق را بر زبان می آورد و صدام حسين در پاسخ می گويد «اين است مردانگی شما؟». کسی در پاسخ او می گويد «برو به جهنم» .


دادگاه عالی جنايی عراق، برزان ابراهيم التکريتی و عواد حمد البندر را به همراه صدام حسين در پنجم نوامبر محکوم به اعدام با طناب دار کرد

در همين زمينه، موفق الربيعی، مشاور امنيت ملی عراق گفته است که به نظر او رييس جمهور سابق اين کشور، به رغم تصاوير غير مجازی که مراسم اعدام منتشر شده، پيش از اجرای اعدام مورد اهانت قرار نگرفته است.


آقای الربيعی که در مراسم اعدام صدام حضور داشت درمصاحبه ای با شبکه سی ان ان گفته است که «چرافکرمی کنيد بردن نام مقتدا صدر و حرف های ديگری که درجريان اعدام زده شد، اهانت آميزاست؟ اين افراد فقط داشتند طبق سنت دعا و التماس می کردند و در پايان آن هم اسم مقتدا صدر را به زبان آوردند.»


آقای الربیعی افزود: «اين که نامی اهانت آميز نيست و آنها هم به کسی لعنت نمی فرستادند. رقصيدن درکنار جسد مرده هم يک سنت عربی است.»


دادگاه عالی جنايی عراق، برزان ابراهيم التکريتی و عواد حمد البندر را به همراه صدام حسين در پنجم نوامبر محکوم به اعدام با طناب دار کرد.


ر اين دادگاه، صدام حسين و يارانش به اتهام صدور دستور کشتار ۱۴۸ تن از شهر دجيل در ۶۰ کيلومتری شمال بغداد در سال ۱۹۸۱، به مرگ محکوم شدند.


XS
SM
MD
LG