لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۲

احمدی نژاد: غنی سازی اورانیوم را متوقف نمی کنیم


رییس جمهوری اسلامی ایران به راهپیمایان تهرانی خبر خوش هسته ای نداد.
رییس جمهوری اسلامی ایران به راهپیمایان تهرانی خبر خوش هسته ای نداد.

راهپيمايی روز ۲۲ بهمن که در سالروز پيروزی انقلاب اسلامی برگزار می شود، قرار بود امسال - به گفته محمود احمدی نژاد - با یک «جشن هسته ای» همراه باشد. اما اين اتفاق نيفتاد و مراسم تنها با سخنرانی رییس جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.


آقای احمدی نژاد که در جمع هزاران نفر از مردم تهران در میدان آزادی سخنرانی می کرد بار دیگر تاکید کرد که ایران حاضر نیست روند غنی سازی اورانیوم را تعلیق کند.


با توجه به پرونده هسته ای ايران و مهلت قطعنامه شورای امنيت که تا ۱۲روز ديگر به پايان می رسد، ايران از سوی جامعه جهانی زير فشار است که برنامه های هسته ای خود را تعليق کند اما هنوز واکنش مثبتی از سوی جمهوری اسلامی به چشم نمی خورد .


رييس جمهوری اسلامی ايران پيشتر وعده داده بود که خبر نصب ۳۰۰۰ سانتريفوژ را در روز ۲۲ بهمن می دهد اما هيچ اشاره ای به اين مسئله نکرد و فقط گفت تا بهار سال آينده، اخباری از پيشرفت های ايران را ارايه می دهد .


خبرگزاری آلمان گزارش داد که شايد اعلام نشدن اخبار جديد هسته ای از سوی رييس جمهوری اسلامی ايران، حضور علی لاريجانی در کنفرانس امنيتی مونيخ باشد و اين که قرار است دبير شورای عالی امنيت ملی ايران به توافق هايی برسد که ممکن است گفته های آقای احمدی نژاد، روند مذاکرات را به هم بزند .


دولت امکان خروج از ان پی تی را دارد


آقای احمدی نژاد با اشاره به مصوبه اخير مجلس شورای اسلامی درباره کاهش همکاری ايران با آژانس بين المللی انرژی اتمی، گفت: با اين که اين مصوبه اين اختيار را به ما می دهد که از ان پی تی خارج شويم، اما ما قصد داريم در چارچوب قانون، حق خود را استيفا کنيم .


وی گفت که ايران از ان پی تی خارج نمی شود ولی به فعاليت های هسته ای خود ادامه می دهد .


رييس جمهوری اسلامی ايران در ادامه گفت: موضوع هسته ای ايران سه بخش حقوقی، فنی و سياسی دارد که اين سه مجزا هستند .


وی با اشاره به بحث حقوقی آن گفت: ما بر اساس ان پی تی و قوانين آژانس اجازه دستيابی به فناوری هسته ای صلح آميز داريم و با آژانس همکاری می کنيم و بازرسی های آژانس هم ادامه دارد .


رييس جمهوری اسلامی ايران با اشاره به بخش فنی فعاليت های هسته ای ايران گفت: برنامه هسته ای ايران بدون اتکا به هيچ قدرتی و با اتکا به فناوری بومی به دست آمده و امروز در توليد آب سنگين و استفاده از معادن در يزد وبندرعباس، با اتکا به نيروی فنی خودمان، مشغول به کار هستيم .


وی با اشاره به بخش سياسی پرونده هسته ای ايران گفت: هيچ قانونی وجود ندارد که بگويد کشورها برای دستيابی به فعاليت های هسته ای بايد اعتماد ديگر کشورها را جلب کنند .


آقای احمدی نژاد در ادامه به تعليق فناوری هسته ای در مذاکرات تيم قبلی اشاره کرد و افزود: ما در زمانی که تعليق را انجام داديم، هر روز با بهانه ای ديگر مواجه شديم و کشورهايی که با ما مذاکره می کردند هيچگاه حق ما را مورد تاييد قرار ندادند و هر روز بهانه ای تازه آوردند .


وی اشاره کرد ايران حاضر است در شرايط برابر و مساوی مذاکره کند و برای همکاری و گفت و گو حاضر به اجرای تعليق نيست .


برنامه زمانبندی


رييس جمهوری اسلامی ايران در سخنرانی خود در ميان راهپيمايان تهرانی در ميدان آزادی، وعده داد که تا ۲۰ فروردين ۱۳۸۶، به تدريج خبرهايی را در عرصه پيشرفت های ايران از جمله فناوری هسته ای را اعلام می کند .


آقای احمدی نژاد با اشاره به تحريم هايی که جامعه بين المللی عليه ايران اعمال می کند، گفت:« ايران امسال صادرات غيرنفتی خود را از مرز ۱۵ ميليارد دلار می گذراند .»


وی بار ديگر اعلام کرد تحريم بر ايران موثر نيست و جمهوری اسلامی حاضر نيست از حق خود عقب نشينی کند .


غلامرضا آقازاده، رييس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ايران نيز که در ميان مردم راهپيمايی می کرد، به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی گفت:«فعاليت های هسته ای طبق برنامه زمانبندی شده پيش می رود و غرب مجبور است بالاخره پای ميز مذاکره با ايران بنشيند.»


وی با اشاره به حضور علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران در کنفرانس امنيتی مونيخ گفت: قرار است آقای لاريجانی در مونيخ مذاکرات مهمی را دنبال کرده و خبرهای مهمی را بدهد.


وی اشاره ای به اين خبرهای مهم نکرد.


محمد سعيدی، معاون بين الملل سازمان انرژی اتمی هم که در ميان مردم بود، تاييد کرد که آژانس کمک های فنی خود به ایران را کاهش داده و سه پروژه تعطيل شده و برای ۱۲ پروژه همکاری ديگر نيز به زودی تصميم گيری می شود.


XS
SM
MD
LG