لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۸

ایران: اگر آژانس رویه خود را تعدیل کند، همکاری بیشتری خواهیم داشت


علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران روز اعلام کرد اگر آژانس رویكرد خود را تعدیل كند و «در چارچوب اساسنامه و مقررات پادمان» عمل كند، در این صورت تهران آمادگی دارد همانند گذشته و حتی فراتر از آن با آژانس همکاری کند.

علی اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، گفت: «ما آماده هستیم كه با آژانس بیش از پیش همكاری كنیم به شرط این‌كه آژانس رویكرد خود را تعدیل كند و در چارچوب اساسنامه و مقررات پادمان عمل كند. در این صورت آمادگی همكاری همانند گذشته و حتی فراتر از آن را داریم.»

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای صالحی در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: «ایران قطعنامه اخیر شورای امنیت علیه فعالیت‌های اتمی جمهوری اسلامی و اسنادی كه از سوی رییس آژانس منتشر شده است را بی‌اثر می داند.»

علی اکبر صالحی افزود: «این اسناد قبلا هم به گونه‌ای دیگر منتشر شده بود، حالا ممكن است چند سند هم در ظاهر از دستگاه‌های اطلاعاتی و جاسوسی سایر كشورها به آنها داده باشند، حالا آمدند و مطرح كردند ولی چیزی عایدشان نشد. جنبش عدم تعهد هم هشدارهایی در این زمینه به جناب آقای آمانو داده بود.»

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز جمعه با تصویب قطعنامه‌ای، نسبت به برنامه هسته‌ای ایران «ابراز نگرانی عمیق و فزاینده» کرد.

در این قطعنامه تصریح شده است که «برای ایران و آژانس ضروری است که گفت‌وگوی خود را شدت بخشند» و از تهران خواسته شده که «به طور کامل و بی‌درنگ به تعهداتش که در قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل مندرج است، عمل کند.»

پس از تصویب قطعنامه در شورای حکام آژانس، واشینگتن که خود یکی از مبتکران این قطعنامه بود، با استقبال از این اقدام تاکید کرد که دولت ایالات متحده بر فشارهای خود بر ایران ادامه خواهد داد.

علی اکبر صالحی روز یکشنبه درباره قطعنامه صادر شده در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: «صدور این قطعنامه هیچ اثری نداشت و تمام آن تهدیدهایی كه آژانس می‌كرد، رو شد. بیانیه جنبش عدم تعهد و موضع‌گیری برخی كشورهای بزرگ دنیا هم گزارش آژانس را زیر سوال برد. این گذشت، ما این را هم به فال نیک می‌گیریم تا آژانس رفتار خود را اصلاح كند و رفتاری منصفانه و بدون سمت‌گیری در رابطه با اعضایش داشته باشد.»

آقای صالحی افزود: «آمانو (مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی) راجع به یك كشور اسنادی منتشر كرده است در حالی كه هیچ ضابطه‌ای در مقررات آژانس وجود ندارد كه بر اساس آن آژانس علیه كشوری اسنادی منتشر كند و در تاریخچه آژانس چنین چیزی وجود ندارد.»

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با ذکر شرایطی بر همکاری با آژانس تاکید کرده و گفته است: «تلاش ما این است كه روابط خوب خود را با آمانو حفظ كنیم. ما آژانس را تنها مرجع قانونی برای فعالیت‌های هسته‌ ای كشورهای عضو می‌دانیم و نمی‌خواهیم خدشه‌ای به اعتبار آن وارد شود.»

وی افزود: «در آینده می‌بینیم كه آژانس رویه خود را نسبت به ایران تعدیل خواهد كرد و راه دیگری ندارد و ما آماده هستیم كه با آژانس بیش از پیش همكاری كنیم به شرط این‌كه آژانس رویكرد خود را تعدیل كند و در چارچوب اساسنامه و مقررات پادمان عمل كند. در این صورت آمادگی همكاری كما فی‌السابق و حتی فراتر از آن را داریم.»

قعطنامه آژانس با ۳۲ رای موافق، دو رای مخالف کوبا و اکوادر و رای ممتنع اندونزی به تصویب رسید. گرچه در این قطعنامه از آمانو خواسته شده تا ماه مارس گزارشی از همکاری ایران با آژانس تهیه کند اما در آن سخنی از ضرب‌الاجل و اقدامات تنبیهی و ارجاع دوباره پرونده به شورای امنیت نرفته که می‌تواند بازتاب نظر روسیه و چین در قطعنامه باشد.

یک روز پیش از تصویب این قطعنامه، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در کنفرانس خبری خود با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در شهر مسکو گفته بود که قطعنامه‌ای که روز جمعه به تصویب می‌رسد بیانگر رویکرد مشترک گروه ۵+۱ نسبت به برنامه هسته‌ای ایران است.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه هفته پیش اعلام کرد که برای رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نامه‌ای نوشته و از وی خواسته است که هیاتی از آژانس به ایران برود تا درباره موضوعات مطرح شده شفاف‌سازی شود. یوکیا آمانو به خبرنگاران گفت: «روشن است که ایران پرونده‌ای دارد که باید به آن پاسخ دهد.»
XS
SM
MD
LG