لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۳

نماینده ایران با بازداشت شدگان اربیل دیدار نکرده است


نمایی از شهر اربیل. ایران از آمریکا تقاضا کرده تا بتواند با بازداشت شدگان ایرانی دیدار داشته باشد.
نمایی از شهر اربیل. ایران از آمریکا تقاضا کرده تا بتواند با بازداشت شدگان ایرانی دیدار داشته باشد.

دفتر نیروهای نظامی آمریکا در عراق روز جمعه با صدور بیانیه ای اعلام کرد در میان هیات صلیب سرخ که با بازداشت شدگان ایرانی در اربیل ملاقات کرده، هیچ کسی از ایران نبوده است.


به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، نمایندگان صلیب سرخ با پنج بازداشت شده ایرانی که حدود سه ماه پیش در اربیل، واقع در کردستان عراق دستگیر شدند، دیدار و گفت و گو کردند.


ژنرال ویلیام کالدول، سخنگوی نیروهای نظامی آمریکا روز چهارشنبه، این خبر را منتشر کرد.


نیروهای آمریکایی در دفتر ایران در اربیل، شش نفر را دستگیر کردند که یکی از آنها آزاد شد و پنج نفر دیگر هنوز در بازداشت به سر می برند.


جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که دفتر اربیل «کنسولگری» بوده و افراد شاغل در آن «دیپلمات» هستند.


اما نیروهای آمریکایی گفته اند بازداشت شدگان، از افراد سپاه قدس، شاخه ای از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در عراق فعالیت دارد، هستند و مظنون به ایجاد ناامنی در عراق هستند.


لو فینتور، سخنگوی سفارت آمریکا در عراق اعلام کرد درخواست ایرانی ها برای ملاقات با دستگیرشدگان اربیل، در دست بررسی است و پاسخ آن به زودی اعلام می شود

هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق، پس از دستگیری ایرانی ها در اربیل اعلام کرد که آن دفتر، یک کنسولگری نبوده و دفتر رایزنی روابط ایران بوده که ماموران و کارکنان آن، «مصونیت دیپلماتیک» ندارند.


پس از دستگیری ملوانان نظامی بریتانیایی از سوی نیروهای مرزی جمهوری اسلامی ایران، برخی تحلیل گران در گمانه زنی های خود، گفتند که ممکن است ایران درپی مبادله نیروهای بریتانیایی با بازداشت شدگان ایرانی در عراق باشد. این موضوع از سوی مقامات آمریکایی رد شد.


در عین حال دو روز پیش از آزادی ملوانان نظامی بریتانیا، جلال شرفی، دبیر دوم سفارت ایران در بغداد که یک ماه پیش ربوده شده بود، آزاد شد و به تهران بازگشت.


ملوانان نظامی بریتانیا، چهارشنبه گذشته تهران را ترک کرده و به لندن بازگشتند.


ایران از مقامات آمریکایی درخواست کرده تا اجازه دیدار با بازداشت شدگان ایرانی در اربیل را به آنها بدهند که هنوز آمریکا به این درخواست پاسخ نداده است.


لو فینتور، سخنگوی سفارت آمریکا در عراق اعلام کرد درخواست ایرانی ها برای ملاقات با دستگیرشدگان اربیل، در دست بررسی است و پاسخ آن به زودی اعلام می شود.


اتهام دستگیرشدگان اربیل این است که در تجهیز و سازماندهی نیروهای شبه نظامی برای برهم زدن اوضاع امنیتی عراق دست داشته اند اما هنوز مدرکی برای این اتهام از سوی مقامات آمریکایی ارایه نشده است.


XS
SM
MD
LG