لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۵

نگرانی عفو بين الملل از امکان اعدام يک جوان در ايران


سازمان عفو بین الملل از فعالان حقوق بشر خواسته مانع اجرای حکم جوان ایرانی شوند که در زمان ارتکاب جرم ۱۶ سال داشته است.
سازمان عفو بین الملل از فعالان حقوق بشر خواسته مانع اجرای حکم جوان ایرانی شوند که در زمان ارتکاب جرم ۱۶ سال داشته است.

حکم اعدام حسين قره باغی که حدود ۱۰ روز پيش ديوان عالی کشور جمهوری اسلامی آن را تاييد کرده با واکنش سازمان عفو بين الملل همراه شده است. اين جوان ۱۸ ساله که در زمان وقوع جرم ۱۶ ساله بوده، ممکن است با تاييد اين حکم، هر لحظه اعدام شود .


حسين قره باغی زمانی که ۱۶ سال داشت در جريان درگيری دررباط کريم در نزديکی تهران، دوست خود را با چاقو به قتل رساند. وی پس بازداشت به کانون اصلاح و تربيت منتقل شد، اما پيش از آغاز محاکمه از آنجا فرار کرد .


پس ازدستگيری مجدد و طی مراسم محاکمه، وی از سوی دادگاهی جنايی در تهران به اعدام محکوم شد .


اطلاعيه عفو بين الملل در خصوص احتمال اعدام اين جوان در حالی منتشر می شود که نهادهای داخلی و بين المللی مدافع حقوق بشر بارها از ايران خواسته اند اعدام مجرمان کودک و نوجوان را متوقف کند .


اعدام افرادی که هنگام ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال سن داشته اند ،نقض قوانين بين المللی از جمله کنوانسيون حقوق کودک است که ايران نيز آن را امضا کرده و به آن متعهد است.



اعدام افرادی که هنگام ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال سن داشته اند ،نقض قوانين بين المللی از جمله کنوانسيون حقوق کودک است که ايران نيز آن را امضا کرده و به آن متعهد است

قوه قضاييه ايران مخالفت ها را ناديده گرفته و به صدور و اجرای احکام اعدام عليه نوجوانان ا ادامه می دهد. روز پنجم دسامبر سال گذشته، ۱۴ آذر ۱۳۸۴، فيليپ آلستن، فرستاده ويژه سازمان ملل در امور اعدام های خودسرانه از ايران خواست حکم اعدام جوانی به نام رستم تاجيک را لغو کند.


به گزارش عفو بين الملل، يک روز پس از انتشار سخنان فرستاده سازمان ملل ،تاجيک ۲۰ ساله اعدام شد .


حدود دو ماه پيش يکی از کارشناسان ساز مان ملل به نام پائلو سرجيو پينرو، در گزارشی درباره خشونت عليه کودکان گفت دولت ها بايد از استفاده از مجازات های خشن از جمله اعدام عليه افرادی که کمتر از ۱۸ سال سن دارند، خودداری کنند .


آمار سازمان عفو بين الملل حاکی از اين است که در حال حاضر۲۱ مجرم نوجوان که به اعدام محکوم شده اند در ايران در زندان به سر می برند و ضمن نگهداری در زندان به سن ۱۸ سالگی که سن قانونی است، می رسند.


آمار سازمان عفو بين الملل حاکی از اين است که در حال حاضر۲۱ مجرم نوجوان که به اعدام محکوم شده اند و ضمن نگهداری در زندان به سن ۱۸ سالگی که سن قانونی است، می رسند و پس از آن اين احتمال می رود که احکام اعدام آنها به مرحله اجرا گذاشته شود

پس از آن اين احتمال می رود که احکام اعدام آنها به مرحله اجرا گذاشته شود. حکم اعدام را بسياری از مدافعان حقوق بشر يکی از خشن ترين و غير انسانی ترين مجازات ها می دانند. ايران در کنار کشورهايی همانند چين و ايالات متحده آمريکا بيشترين موارد اعدام را در جهان دارد .


جمهوری اسلامی يکی از تنها کشورهايی است که برای کودکان و افرادی که به سن قانونی نرسيده اند نيز اعدام صادر و اجرا می کند.


سازمان عفو بين الملل از مدافعان حقوق بشر درخواست کرده به دنبال لغو حکم اعدام حسين قره باغی باشند.


XS
SM
MD
LG