لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۷

اعتراض مردمی به قطع گاز در سقز


سرمای شدید در ایران و قطع گاز با اعتراض مردم همراه شده است.
سرمای شدید در ایران و قطع گاز با اعتراض مردم همراه شده است.

قطع گاز در استان های غربی ايران و سرمای شديد هوا موجب شد روز گذشته، مردم شهر سقز در استان کردستان، در مقابل فرمانداری اين شهر تجمع و به وضعيت موجود اعتراض کنند.


سامان رسول پور، روزنامه نگار در سقز در گفت وگو با راديو فردا خبر داد حرکت اعتراضی مردم که در آرامش برگزار می شد، با دخالت نيروهای انتظامی به خشونت کشيده شده و با تجمع کنندگان برخورد شده است.


اين روزنامه نگار در ادامه خبر داد در پی اين برخوردها، تعدادی مورد ضرب و شتم قرار گرفته و عده ای هم بازداشت شدند. بر اساس آخرين گزارش ها تعداد بازداشت شدگان۱۰ تا ۱۲ نفر اعلام شده که تا اين لحظه هنوز اسامی آنان اعلام نشده است.


از گاز خبری نیست


به گفته سازمان هواشناسی ايران، کاهش دمای هوای سقز به ۳۰ درجه زير صفردر سال های گذشته کم سابقه بوده و مشکلات زيادی برای مردم بوجود آورده و بيش از ۷۰ درصد مردم ايران با قطع جريان گاز مواجه شده اند.


حرکت اعتراضی مردم که در آرامش برگزار می شد، با دخالت نيروهای انتظامی به خشونت کشيده شده و با تجمع کنندگان برخورد شده است


سامان رسول پور می گويد مردم شهر سقز، بوکان و مهاباد به دليل قطع گاز به سوخت های جايگزين و گاه غير استاندارد روی آورده اند و برخی از آنان دچار حادثه شده اند .


اين روزنامه نگار می گويد سه عضو يک خانواده در شهر سقز با نام های آرام، آسو و دنيا بهرامی بر اثر انفجار بخاری نفتی کشته شده اند.


وی در ادامه خبر داد مسوولان شهر سقز اعلام کرده اند افت فشار به دليل سرمای شديد هوا است و به گفته فرماندار سقز، عدم پيش بينی های لازم در خطوط لوله سراسری گاز در بروز مشکل کنونی بی تاثير نبوده است .


قطع گاز ادامه دارد


اين در حالی است که شرکت ملی گاز ايران با صدور اطلاعيه ای، نسبت به افزايش مصرف گاز در ايران و احتمال قطع گسترده جريان گاز هشدار داد.


در اطلاعيه روابط عمومی شرکت ملی گاز ايران آمده است:« با توجه به ادامه موج سرما در ايران و مصرف بيش از برنامه گاز طبيعی طی روزهای گذشته، ذخيره خطوط انتقال گاز به شدت کاهش يافته و در صورت ادامه روند کنونی مصرف، احتمال قطع گسترده در برخی از نقاط ديگر ايران از جمله تهران نيز وجود خواهد داشت.


اين درحالی است که ايران از صبح چهارشنبه گذشته، صادرات گاز خود به ترکيه را قطع و اعلام کرده به دليل سرمای شديد هوا در ايران و افزايش مصرف داخلی گاز قادر به ادامه صادرات گاز به ترکيه نخواهد بود.


روزنامه های ترکيه با انتقاد از قطع صادرات گاز ايران به ترکيه نوشته اند:« ايران همانند سال گذشته صادرات گاز به ترکيه را متوقف کرده و اين کشور را با بحران روبه رو کرده است. مقامات ترکيه، ايران را به عدم پايبندی به تعهدات خود و بی برنامگی متهم کرده اند.


XS
SM
MD
LG