لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۶

حمله اپوزيسيون کويت به نخست وزير این کشور به دليل رابطه با ايران


شیخ ناصر آل صباح، نخست وزیر کویت
شیخ ناصر آل صباح، نخست وزیر کویت
شماری از نمايندگان اپوزيسيون در پارلمان کويت با امضای طرحی خواستار برکناری نخست وزير این کشور «به دليل روابطش با ايران» شدند.

۱۰ تن از نمايندگان مخالف دولت در اين طرح «اعلام لغو هرگونه همکاری با نخست وزير» را مطرح کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز سه‌شنبه و پس از جلسه غيرعلنی پارلمان کويت که هفت ساعت طول کشيد، اين طرح ارائه شد. نمايندگان معترض و مخالف دولت می‌گويند نخست وزير کويت به اعتبار ديگر کشورهای عربی، با جمهوری اسلامی روابط نزديک برقرار کرده است.

اين طرح که ممکن است به سقوط شيخ ناصر محمد الاحمد آل صباح، نخست وزير کويت، منتهی شود، قرار است روز ۲۳ ژوئن، پنج‌شنبه هفته آينده، به رای گذاشته شود.

در صورتی که اين طرح اکثريت آرا در پارلمان را به دست آورد، بر اساس آن از امير کويت درخواست می‌شود تا يا پارلمان را منحل کرده و اعلام انتخابات کند يا نخست وزير را از کار برکنار کرده و شخص ديگری را به جای او منصوب کند.

نخست وزير کويت از سوی نمايندگان مخالف و اپوزيسيون متهم شده است که با همکاری با ايران، به منافع کشورهای عربی لطمه زده و منافع ملی کويت را دچار اخلال کرده است.

همچنين نمايندگان مخالف می‌گويند کويت در شورای همکاری خليج فارس «همکاری درستی نداشته» و در ارسال نيرو برای کمک به بحرين به همراه عربستان سعودی و امارات متحده عربی، کوتاهی کرده است.

نمايندگان ياد شده همچنين به شدت از سفر ماه گذشته علی‌اکبر صالحی، وزير خارجه جمهوری اسلامی ايران، به کويت انتقاد کرده و گفته‌اند همين سفر باعث شد تهران به خود اجازه دهد تا بيانيه‌ای تحريک‌آميز درباره امور کشورهای عربی صادر کند.

نمايندگان تندروی سنی پارلمان کويت از جمله محمد حايف و وليد الطباطبايی از جمله اين نمايندگان هستند که به شدت مخالف هرگونه همکاری با ايران هستند.

سه ماه پيش، در ماه مارس، بود که کويت دو شهروند ايرانی و يک شهروند کويتی را به اتهام جاسوسی برای ايران و ارتباط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به حبس ابد محکوم کرد.

جمهوری اسلامی ايران هرگونه اتهام جاسوسی در کويت را رد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دو کشور در پی اين مسئله تنش‌هايی هم داشتند و حتی ماه گذشته سفيران خود را به پايتخت‌های خود فراخواندند.

شيخ ناصر، نخست وزير کويت، که ۷۱ سال دارد، مورد انتقاد شديد نمايندگان معترض و مخالف است. روز دوشنبه اين هفته بود که شيخ احمد فحاض آل صباح، معاون نخست وزير، بابت اختلاف خود با نخست وزير، از سمت خود کناره‌گیری کرد.

برای لغو همکاری و ساقط کردن نخست وزير، طرح نمايندگان مخالف نياز به نيمی از آرای مجلس نمايندگان دارد و باید بتواند ۲۵ رای موافق کسب کند.

وليد الطباطبايی گفته است که در حال حاضر ۱۸ رای موافق دارند و اميدوارند آرای ديگری هم تا هفته آينده کسب کنند.

در همین حال يوسف الزلزاله، از نمايندگان موافق نخست وزير در پارلمان کويت، گفته است که در جلسه ياد شده، نمايندگان زيادی از نخست وزير دفاع کردند و اکثريت با او موافق بودند.

شيخ ناصر محمد الاحمد آل صباح، نخست وزير فعلی کويت، برادرزاده امير کويت است و اين سومين باری است که نمايندگان مخالف برای سقوط و کنار گذاشتن او تلاش می‌کنند.
XS
SM
MD
LG