لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۹

شورشيان ليبی: از ما حمايت نمی شود، ناتو: حملات نظامی ادامه دارد


نمایی از درگیری ها در نزدیکی شهر نفتی برقع
نمایی از درگیری ها در نزدیکی شهر نفتی برقع
شورشيان ليبی روز چهارشنبه از نيروهای سازمان آتلانتيک شمالی انتقاد کردند که درمحافظت از غيرنظاميان کوتاهی می کند. در همين حال ناتو اين انتقاد را رد کرده و گفته است که عملیات نظامی عليه عاملان حمله به شهروندان غيرنظامی، همچنان با جديت ادامه دارد.

ناتو می گويد که حملات هوايی به ليبی ادامه دارد و هر روز بيشتر هم می شود.

«کارمن رومرو»، معاون سخنگوی ناتو به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته است: «آمار و ارقام حاضر است و نيازی به تاکيد بر آن ها نيست.»

خانم رومرو گفت که حفظ جان شهروندان ليبی و غيرنظاميان در مصراته، از اولويت های اصلی فعلی برای نيروهای ناتو است.

«عبدالفتاح يونس»، رييس دفتر تشکيلات مخالفان در ليبی و وزير کشور سابق معمر قذافی گفته بود: «نيروهای ناتو با اين که اجازه شورای امنيت را داشتند، با اين حال کوتاهی کرده و هيچ کاری در جلوگيری از حملات نيروهای حامی قذافی نکردند.»

آقای يونس گفت: «درحالی که ما آماده حمايت هوايی برای پيشرفت هستيم، ديگر، حملات هوايی مثل قبل ادامه ندارد و انگار که نيروهای فرانسوی و بريتانيايی با رژيم (معمر قذافی) پشت پرده سازش کرده اند.»

وی افزود: «اگر مردم به دست عاملان قذافی کشته شوند، مقصر آن ناتو است. مردم نگران جنايت های حاميان قذافی هستند و ناتو و جامعه جهانی مسئول آن هستند.»

آقای يونس ناتو را متهم کرد که هشت ساعت در واکنش نظامی تاخير نشان داده که باعث کشتار غيرنظاميان شده است.
عبدالفتاح یونس، رييس دفتر تشکيلات مخالفان در ليبی


به گزارش آسوشيتدپرس، نيروهای سازمان آتلانتيک شمالی که به تازگی فرماندهی نيروهای ائتلاف ليبی را به عهده گرفته اند، می گويند در شش روز اول اين عمليات نظامی، حدود ۸۵۱ پرواز جنگنده های نظامی برفراز ليبی داشته اند.

اين گزارش حاکی است هرچند ناتو جزييات عمليات نظامی خود را فاش نمی کند، اما گفته است فقط در روز دوشنبه اين هفته، ۱۴ مورد از اهداف نظامی حاميان معمر قذافی را هدف قرار داده است.

ژنرال «شارل بوشارد» از کانادا که فرماندهی نيروهای ناتو در پايگاه هوايی ناپل در ايتاليا را به عهده دارد، گفته که حدود ۳۰ درصد توان نظامی نيروهای حامی قذافی در ليبی از بين رفته است.

خانم رومرو، معاون سخنگوی ناتو هم گفته است که بر خلاف آن چه شبه نظاميان، شورشيان و مخالفان در ليبی می گويند، حملات هوايی نه تنها کم نشده، که افزايش هم داشته است.

وی افزود: «در روز دوشنبه ۱۳۷ ماموريت و پرواز نظامی و در روز سه شنبه (ديروز) ۱۸۶ ماموريت انجام شده و نيروهای ناتو، حمايت از شهروندان ليبی را به عنوان يک اولويت اصلی با جديت دنبال می کنند.»

تلاش مخالفان برای صادرات نفت و گاز

همزمان با این تحولات، شورشيان مستقر در شرق ليبی از سازمان ملل متحد خواسته اند اجازه دهد محموله های نفت و گاز بتواند خارج شده و صادرات انجام شود.

سازمان ملل متحد در بيانيه ای ضمن تاييد اين خبر اعلام کرد بررسی اين مسئله ادامه دارد و هنوز تصميمی در مورد آن گرفته نشده است.

ليبی به لحاظ حاکميت واحد تحت تحريم های شورای امنيت سازمان ملل است و اگر قرار باشد بخشی از ليبی شروع به تجارت کند، بايد مجوز آن از سوی سازمان ملل صادر شود. تاکنون برخی کشورها از جمله فرانسه، ايتاليا و دانمارک، تشکيلات مخالفان در شرق ليبی را به رسميت شناخته اند.

تشکيلات موقت مخالفان در ليبی از سازمان ملل خواسته است تا اجازه دهد صادرات انجام شود تا بتوان به اقتصاد محلی و غيرنظاميان شرق ليبی کمک کرد.

تانکرهای نفتی اولين محموله صادراتی شورشيان در شرق ليبی را روز سه شنبه ديروز به بندر منتقل کرده اند اما هنوز مشخص نيست اولين خريدار کدام کشور يا شرکت خواهد بود.

قطر پيشتر به شکل رسمی اعلام کرده بود حاضر به همکاری و انعقاد قرارداد نفتی با شورشيان ليبی است.

کشور ليبی تا پيش از ناآرامی های دو ماهه اخیر روزانه حدود ۱.۳ ميليون بشکه نفت صادر می کرد و با شروع ناآرامی ها، نفت برنت ۲۰ درصد افزايش توليد داشته و قيمت نفت هم به حدود ۱۲۰ دلار در هر بشکه رسيده است.
XS
SM
MD
LG