لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۲

درگیری‌ شدید در مصراته؛ تلاش‌های دیپلماتیک ترکیه برای پایان جنگ در لیبی


افرادی که موفق به فرار از شهر محاصره شده مصراته شده‌اند، روز دوشنبه اوضاع این شهر را بسیار وخیم توصیف کرده و گفتند نیروهای وفادار به معمر قذافی در این شهر دست به «قتل عام» زده‌اند.

برپایه گزارش خبرگزاری رویترز، شهر مصراته در محاصره نیروهای معمر قذافی است و در این میان ترکیه نیز روز دوشنبه اعلام کرد که اقداماتی را برای میانجی‌گری میان شورشیان دولت قذافی انجام داده است تا به خونزیزی‌ها در این کشور پایان داده شود.

از سوی دیگر همسایه غربی لیبی، الجزایر گفته است که شبکه القاعده در این اوضاع و احوال تلاش کرده است که اسلحه از لیبی به کشور مالی واقع در جنوب الجزایر قاچاق کند.

آنچنانکه که خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد کسانی که بخت فرار از مصراته را داشته‌اند، این شهر را به «جهنم» تشبیه کرده‌اند.

بنا به گفته این افراد، خیابان‌های مصراته مملو از جسد و بیمارستان‌ها انباشته از زخمی‌ها است.

مصراته آخرین شهر از نیمه غربی لیبی بود که علیه حکومت معمر قذافی شورید و اکنون برپایه گزارش‌های منتشر شده، نیروهای قذافی با پشتیبانی تانک این شهر را زیر آتش دارند.

درحالی که نیروهای ائتلاف مواضع نیروهای قذافی را بمباران می‌کنند، با این حال شورشیان این کشور هنوز نتوانسته‌اند در نبرد دست بالا را داشته باشند.

برپایه گزارش‌های منتشر شده، یک کشتی ترکیه‌ای که با اسکورت جنگنده‌های این کشور قصد داشت زخمی‌ها را از بندر مصراته تخلیه کند، روز دوشنبه به علت هجوم جمعیت مجبور شد، بندر را بلافاصله ترک کند.

در همین حال ترکیه روز دوشنبه اعلام کرد در تلاش بوده است که از طریق میانجیگری آتش‌بسی میان شورشیان و نیروهای قذافی برقرار شود؛ ترکیه در حالی از تلاش برای میانجیگیری سخن می‌گوید که فرستاده حکومت قذافی پس از دیدار از یونان به این آنکارا سفر کرده است.

احمد داوود اغلو، وزیر خارجه ترکیه پس از ورود عبدالعاطی العبيدی، معاون وزارت خارجه لیبی به این آنکارا گفت: «ترکیه حداکثر تلاش خود را خواهد کرد که به درد و رنج (مردم) پایان دهد.»

وزیر خارجه ترکیه افزود که آنکارا در تلاش است با ترسیم یک «نقشه راه» که پاسخگوی «مطالبات مردم» لیبی نیز باشد، به درگیری‌های در این کشور پایان دهد.

احمد داوود اغلو همچنین تصریح کرد که ترکیه با «شورای ملی انتقالی» نیز در تماس است و آنکار انتظار دارد در روزهای آینده نمایندگان این شورا نیز به ترکیه بیایند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام وزارت خارجه ترکیه که نامی از وی نبرده، گزارش داده است که دو طرفِ درگیر ،نشانه‌هایی از تمایل برای ایجاد آتش‌بس از خود بروز داده‌اند.

با این حال فرانکو فراتینی، وزیر خارجه ایتالیا، که کشورش شورشیان لیبی را به رسمیت شناخته است، پس از گفت‌وگوی فرستاده قذافی با مقام‌های آتن، پیام دولت لیبی را مردود دانست.

فراتینی پس از دیدار با علی عساوی، یک عضو شورای انتقالی شورشیان لیبی، گفت: «راه‌حل برای آینده لیبی پیش‌شرط دارد و آن رفتن رژیم قدافی و خارج شدن قذافی و فرزندانش از لیبی است.»

وزیر خارجه ایتالیا تصریح کرد که دولت انتقالی‌ای که فرزندان قذافی در راس آن باشند، گزینه‌ای قابل قبول نیست.

از سوی دیگر یک مقام بلندپایه الجزایری که نخواسته نامش فاش شود، به خبرگزاری رویترز گفته است که شبکه القاعده شاخه «مغرب اسلامی» با بهره‌گیری از اوضاع آشفته لیبی مقادیر قابل توجهی اسلحه از این کشور به مالی قاچاق کرده است.

این مقام امنیتی الجزایری گفته است دولت این کشور مطلع شده که اعضای القاعده با هشت دستگاه وانت تویوتا، از شرق لیبی و از طریق چاد و نیجر به مالی اسلحه قاچاق کرده‌اند.

این مقام الجزایری گفته است که این نخستین بار نبوده که القاعده از فرصت استفاده کرده و مهمات از لیبی به مالی انتقال داده است.
XS
SM
MD
LG