لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۰

حمله نيروهای ناتو به ناوگان نظامی نيروهای معمر قذافی


نمایی از کشتی‌های نظامی که مورد حمله قرار گرفتند
نمایی از کشتی‌های نظامی که مورد حمله قرار گرفتند
نيروهای سازمان آتلانتيک شمالی، ناتو، روز جمعه هشت کشتی نظامی نيروهای معمر قذافی در ليبی را هدف قرار دادند.

در همين حال تشکيلات معمر قذافی در طرابلس در واکنش به مواضع جديد باراک اوباما گفته است که «نه تنها تشکيلات قذافی ضعيف نشده، که هيچ کس اجازه دخالت در آن را ندارد».

گزارش‌های روز پنج‌شنبه حاکی از آن است که شکری غانم، وزير نفت تشکيلات معمر قذافی، مانند موسا کوسا از دولت جدا شده و به تونس پناه برده است، ضمن اين که گفته شده همسر و دختر معمر قذافی نیز از ليبی فرار کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، طرابلس روز جمعه در واکنش به سخنرانی روز پنج‌شنبه باراک اوباما در وزارت خارجه آمريکا گفت که «مقامات واشينگتن در خواب و خيال هستند» و نيز اعلام کرد اخبار فرار اعضای خانواده قذافی يا ديگر مقامات دولتی صحت ندارد.

ستاد فرماندهی عمليات نظامی ناتو اعلام کرد نيروهای ناتو روز جمعه در الخمس و سيرت به عمليات نظامی خود ادامه دادند و در نتیجه این عملیات هشت کشتی نظامی لیبی هدف قرار گرفته و از کار افتاده‌اند.

ناتو اعلام کرد با توجه به ماموريت نظامی نيروهای ناتو برای حفظ جان شهروندان غيرنظامی در ليبی، بايد نسبت به حرکت کشتی‌های نظامی واکنش نشان داده می‌شد که این عمليات با موفقيت انجام شد.

گزارش شاهدان عينی حاکی است در حالی که کشتی‌های نظامی ياد شده هنوز در آتش می‌سوزند، صدای انفجارهايی از طرابلس، پايتخت ليبی، به گوش می‌رسد.

در حالی که ستاد فرماندهی نيروهای ناتو می‌گويد کشتی‌های ياد شده نظامی بوده‌اند، سخنگوی تشکيلات معمر قذافی در طرابلس نيروهای ناتو را متهم کرده که «در امور عادی کشتی‌های باربری اخلال ايجاد می‌کنند».

سخنگوی تشکيلات قذافی گفت: «کاری که نيروهای ناتو کرده‌اند، پيامی است به شرکت‌های کشتي‌رانی، يعنی کالا يا کشتی‌های خود را به ليبی نفرستيد وگرنه هدف قرار می‌گيرید.»

وی درباره سخنرانی روز پنج‌شنبه رئيس جمهور آمريکا نیز گفت: «باراک اوباما در خواب و خيال است و فکر می‌کند او و رسانه‌هايش تعيين‌کننده هستند. اين اوباما نيست که آينده ليبی را مشخص می‌کند، اين مردم ليبی هستند که آينده خود را تعيين می‌کنند.»

باراک اوباما در جريان سخنرانی خود گفته بود: «زمان عليه معمر قذافی عمل می‌کند و اگر او توانايی حل اوضاع را ندارد، بايد کنار برود تا مسائل بتواند به نفع مردم ليبی و زندگی بهتر آنها حل شود.»

وی افزود: «و زمانی که قذافی از قدرت کنار گذاشته شود، چند دهه تحريک و آزار به پايان می‌رسد و آن زمان است که حرکت و گذار ليبی به سمت دموکراسی می‌تواند ادامه يابد.»

در همین حال تشکيلات دولت موقت ليبی در بنغازی از سخنان باراک اوباما تجليل کرده و گفت: «اين سخنان تاييدی بر حقانيت و مشروعيت تشکيلات موقت بود و ما چشم‌انتظار کمک‌های بيشتر آمريکا و جامعه جهانی هستيم تا بتوان روند دموکراسی را در تمامی ليبی گسترش داد.»

دادستان ديوان کيفری بين‌المللی روز دوشنبه اين هفته درخواست کرد برای معمر قذافی، رهبر ليبی، سيف‌الاسلام قذافی، پسرش، و نيز عبدالله السنوسی، رئيس اداره اطلاعات و امنيت ليبی، حکم جلب بين‌المللی صادر شود.

لوييس مورنو اوکامپو، دادستان ديوان کيفری بين‌المللی، به اتهام اعمال خشونت و صدور فرمان خشونت عليه غيرنظاميان، درخواست صدور حکم جلب برای اين سه نفر را مطرح کرده است.

به گفته آقای اوکامپو، نيروهای نظامی دولت به دستور قذافی، به غيرنظاميان حمله کرده، خانه‌های آنها را مورد يورش قرار داده و شهروندان غيرنظامی و معترضان را به گلوله بسته‌اند. همچنين تک‌تيراندازها، کشتار غيرنظاميان را به عنوان دستور، دريافت و اعمال کرده و شمار زيادی از غيرنظاميان را کشته‌اند.

قضات ديوان کيفری بين‌المللی بايد شواهد و مستندات مطرح شده را بررشی کنند و پس از آن به درخواست حکم جلب، پاسخ مثبت يا منفی بدهند.
XS
SM
MD
LG