لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۲

«کنترل کامل مصراته» توسط مخالفان قذافی و تلاش سازمان ملل برای آتش‌بس


در حالی که مخالفان معمر قذافی، رهبر لیبی، اعلام کرده‌اند، کنترل کامل شهر بندری مصراته، در غرب این کشور را به دست گرفته‌اند، عبدالله الخطیب، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور لیبی برای گفت و گو درباره آتش‌بس میان طرف‌های درگیر به طرابلس سفر کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مخالفان معمر قذافی، رهبر لیبی، روز یکشنبه اعلام کردند، کنترل کامل بندر نفتی مصراته را در غرب این کشور در اختیار گرفته‌اند.

با این حال مخالفان دولت لیبی تأکید کرده‌اند که هنوز برای اینکه بخواهند برای رویارویی با نیروهای سرهنگ قذافی، به سمت طرابلس پایتخت لیبی حرکت کنند، زود است.

شهر مصراته از هفته‌ها پیش صحنه درگیری‌های خیابانی بین نیروهای وفادار به رهبر لیبی و مخالفان وی بوده است.

در همین حال ژنرال دیوید ریچاردز، فرمانده کل نیروهای مسلح بریتانیا، خواستار گسترش حملات هوایی ناتو به لیبی شده است.

مداخله نظامی کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، در لیبی به موجب قطعنامه‌ای صورت گرفته است که در اواخر اسفند ماه سال گذشته خورشیدی در شورای امنیت سازمان ملل متحد در باره ایجاد منطقه پرواز ممنوع برفراز لیبی به تصویب رسیده بود.

بر اساس این قطعنامه جامعه جهانی می‌تواند از «تمام ابزارهای موجود» برای جلوگیری از حمله نیروهای وفادار به معمر قذافی، به غیرنظامیان و مخالفان استفاده کند.

با این همه در حالی که حدود دو ماه از آغاز حملات هوایی کشورهای غربی و ناتو به لیبی می‌گذرد، هنوز هیچ‌گونه نشانه‌ای از پایان بودن درگیری‌ها در لیبی که رفته رفته به یک جنگ قومی تبدیل شده، به چشم نمی‌خورد.

دیوید ریچاردز، فرمانده کل نیروهای مسلح بریتانیا، در اظهاراتی که در رزنامه ساندی‌تلگراف لندن منتشر شده، گفته است، چنانچه حملات نظامی در لیبی تشدید نشود، این امکان وجود دارد که درگیری‌ها در این کشور به یک جنگ فرسایشی تبدیل شود.

در این میان عبدالله الخطیب، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور لیبی، روز شنبه به طرابلس رفته است، تا با مقام‌های این کشور درباره برقراری آتش‌بس میان مخالفان و نیروهای وفادار به رهبر لیبی گفت و گو کند.

از زمان آغاز درگیری‌های داخلی در لیبی این نخستین باری نیست که سخن از اعلام آتش‌بس به میان آمده است. پیشتر نیز معمر قذافی، رهبر لیبی با وجود اعلام آتش‌بس یک‌جانبه به حملات خود علیه شهرها و غیرنظامی‌ها ادامه داده بود.

از سوی دیگر عبدل سلام، یکی از فرمانده مخالفان دولت لیبی در مصراته با اعلام این که اوضاع در این شهر پس از افتادن کنترل کامل آن به دست شورشیان «پایدار» است، گفته است: «در حال حاضر هیچ گونه درگیری عمده‌ای بین مخالفان و نیروهای قذافی وجود ندارد.»

وی همچنین گزارش‌ها در این باره را که شورشیان پس از در اختیار گرفتن کنترل مصراته، در حال حرکت به سمت شهر زلیتن، در غرب لیبی هستند، تکذیب کرده و گفته است: «مخالفان به این نتیجه رسیده‌اند که بهتر است پیشروی نکنند و جبهه تازه‌ای را نگشایند.»

مخالفان معمر قذافی، رهبر لیبی، کنترل بخش عمده‌ای از مناطق شرقی این کشور را در اختیار دارند و در مقابل نیروهای وفادار به رهبر لیبی مناطق غربی این کشور را در کنترل خود دارند.

با این حال شهر مصراته،‌ که در ۲۰۰ کیلومتری جنوب شرقی طرابلس قرار دارد، تنها شهر بزرگ در غرب لیبی است که شورشیان آن را به تصرف خود درآورده‌اند.

در جریان نبردهای خیابانی بین نیروهای وفادار به معمر قذافی و مخالفان در این شهر بیش از یک هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

از سوی دیگر در حالی که برخی از کشورهای اروپایی، از جمله فرانسه و بریتانیا، شورای ملی لیبی، را که در بنغازی مستقر است، به عنوان نماینده قانونی مردم لیبی به رسمیت شناخته‌اند، ایالات متحده آمریکا تاکنون از به رسمیت شناختن مخالفان معمر قذافی خودداری کرده است.

در عین حال مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، اعلام کرده است، کشورش همچنان سرگرم بررسی امکان به رسمیت شناختن شورای ملی لیبی است.
XS
SM
MD
LG