لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۲۰

مخالفت ناتو با طرح دفاع موشکی آمریکا در اروپا


اظهارات آقای شیفر، وزنه مخالفان طرح آمریکا را افزایش داده است.
اظهارات آقای شیفر، وزنه مخالفان طرح آمریکا را افزایش داده است.

یاپ دو هوپ شیفر، دبیرکل ناتو به آمریکا هشدار داد که با استقرار طرح دفاع موشکی در اروپا، شکاف جدی میان کشورهایی که این سپر دفاعی را دارند و کشورهایی که ندارند، بوجود می آید.


آقای شیفر در گفت و گو با روزنامه فایننشال تایمز گفت:«نباید در مورد دفاع موشکی آمریکا، تفاوتی میان کشورهای اروپایی قائل شد و اگر این تفاوت وجود داشته باشد، ناتو دچار چند دستگی می شود که شاید جبران آن بسیار دشوار باشد.»


آمریکا اعلام کرده برای مقابله با حمله های احتمالی موشکی ایران و کره شمالی، در چند کشور اروپایی، پایگاه های دفاع موشکی ایجاد می کند.


روسیه از جدی ترین مخالفان این طرح است و ولادیمیر پوتین، رییس جمهور این کشور آن را «شروع جنگ سردی دیگر»، خوانده است.


جمهوری چک، لهستان و انگلیس، با آمریکا به توافق رسیده اند که طرح موشکی آمریکا در کشورهای آنها اجرا شود.


یاپ دو هوپ شیفر، دبیرکل ناتو، اعلام کرده که نمی توان در میان کشورهای عضو ناتو دسته بندی کرد و متحدان نزدیک و دور را در دو دسته قرار داد

روسیه، این طرح را ادامه پروژه جنگ ستارگان، که رونالد ریگان، رییس جمهوری اسبق آمریکا برای مقابله با موشک های بالستیک روسیه به اجرا درآورده بود، توصیف کرده است.


برخی مقامات امنیتی در اروپا، این طرح را مقابله مستقیم با تهدید موشکی ایران می دانند که ممکن است با موشک های بالستیک خود، امنیت اروپا را تهدید کند.


طرح دفاع موشکی آمریکا در اروپا، از بیش از ۱۰ پایگاه دفاع موشکی تهیه می شود و دو کشور لهستان و جمهوری چک، پس از چند سال رایزنی آمریکا، با نصب این پایگاه ها در خاک خود، موافقت کرده اند.


انگلیس هم که مواضع امنیتی مشترکی با آمریکا دارد، پس از اعلام موافقت لهستان و جمهوری چک، وارد همکاری موشکی دفاعی با مقامات آمریکایی شد.


یاپ دو هوپ شیفر، دبیرکل ناتو

در حالی که روسیه از منتقدان جدی این طرح بود، اظهارات دبیرکل سازمان همکاری آتلانتیک شمالی، ناتو، نشان می دهد که این طرح مد نظر دیگر کشورهای اروپایی هم نیست.


ناتو خود از مجریان اصلی طرح ها و سیستم های دفاعی در اروپا است و طبق اساسنامه این سازمان، هرگونه طرح دفاعی و امنیتی باید با همکاری و اجرای ناتو همراه باشد.


آمریکا در طرح دفاعی موشکی خود، سعی کرده به تنهایی و با همکاری متحدان نزدیک خود در اروپا، طرح دفاع موشکی خود را اجرا کند.


یاپ دو هوپ شیفر، دبیرکل ناتو، اعلام کرده که نمی توان در میان کشورهای عضو ناتو دسته بندی کرد و متحدان نزدیک و دور را در دو دسته قرار داد.


اظهارات آقای شیفر، وزنه مخالفان طرح آمریکا را افزایش داده است. ژاک شیراک، رییس جمهوری فرانسه هم هشدار داده بود که آمریکا با این کار، دوران جنگ سرد را در اروپا زنده می کند.


کارشناسان نظامی آمریکا اعلام کرده اند این امکان وجود دارد که بتوان طرح دفاع موشکی آمریکا را در اروپا گسترش داد و شاید بتوان این طرح را در ترکیه، یونان و ایتالیا هم اجرا کرد.


رایزنی ها حاکی از این است که حتی اگر این توافق برای گسترش طرح مقابله موشکی در اروپا به نتیجه برسد، تعمیم آن به دیگر کشورهای اروپایی ۱۰ سال طول می کشد.


برخی کارشناسان ناتو بر این باور هستند که حتی اگر این طرح فقط در دو یا سه کشور اروپایی اجرا شود، به نفع اروپا است و دیگر کشورهای اروپایی را هم به امنیت بیشتر می رساند.


آقای شیفر از مقامات آمریکایی خواست به جای مذاکرات دو طرفه با برخی کشورها، در طرح مقابله موشکی ناتو سرمایه گذاری کنند که طرح آن به تصویب رسیده و در حال اجرا و آماده سازی در سال ۲۰۱۰ است.


XS
SM
MD
LG