لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۷

نروژ: کميته تحقيق برای بررسی حملات تروريستی تشکيل می شود


نخست وزیر نروژ و همدردی با مردم در دانشگاه اسلو
نخست وزیر نروژ و همدردی با مردم در دانشگاه اسلو
«ينس استولتنبرگ»، نخست وزير نروژ روز چهارشنبه اعلام کرد کميته ای برای تحقيق حوادث تروريستی در اين کشور تشکيل می شود تا تمامی ابعاد اين حملات از جمله واکنش پليس و نيروهای امنيتی بررسی شود. وی همچنين گفت که نروژ عقب نشينی نخواهد کرد، که به سمت «دموکراسی بيشتر» خواهد رفت.

به گزارش آسوشيتد پرس، افکار عمومی و رسانه های نروژ به عملکرد و واکنش پليس در مورد انفجار در ساختمان های دولتی و نيز کندی حضور پليس در حادثه تيراندازی و کشتار در ارودگاه جوانان حزب کارگر انتقاد دارد و از همين رو نخست وزير دستور تشکيل کميته بررسی داده است.

نخست وزير نروژ افزود:«اين کميته وظيفه دارد تمامی نکات مبهم، پوشيده و نامشخص اين حوادث را بررسی کند تا مسئله بدون پاسخی در اين پرونده وجود نداشته باشد. اين گزارش بايد بتواند به تمامی پرسش هايی که مردم و خانواده قربانيان با آن روبرو هستند، جواب دهد.»

وی همچنين گفت که پارلمان نروژ موافقت کرده تا مبلغی (مقدار دقيق آن اعلام نشده است) برای هزينه کفن و دفن و تشييع جنازه از سوی دولت به خانواده قربانيان کمک شود ضمن اين که مراسمی ملی برای تشييع جنازه قربانيان برگزار خواهد شد.

آقای استولتنبرگ گفت:«هرکاری هم که ما الان بکنيم، کشته شدگان و از دست رفتگان در اردوگاه و ساختمان های دولتی را به ما بازنمی گرداند. اما اميدواريم اقداماتی که الان به آن ها دست می زنيم و برنامه هايی که در آينده اجرا می کنيم، حداقل کمی اين درد و ناراحتی را کمتر کند.»

نخست وزير نروژ همچنين روز چهارشنبه بيانيه صريحی صادر کرده و در آن اعلام کرد اين گونه کشتارها و اقدامات خشن و ترور، باعث تغيير نروژ نمی شود. وی خواستار آن شد که مردم نروژ با حضور جدی تر و جامع تر خود در امور سياسی، به اين گونه حرکات خشونت بار پاسخ دهند و بگويند راه خشونت را قبول ندارند و آن را رد می کنند.

آندرس برينگ بريويک که روز دوشنبه گذشته نخستين جلسه دادگاه او برگزار شد، اقدام به تيراندازی در ارودگاه جوانان حزب کارگر زد که در آن ۶۸ تن کشته شدند. وی همچنين در مجموعه ساختمان های دولتی اقدام به بمبگذاری و انفجار کرده که در آن هشت تن کشته شدند.

آقای بريويک در نخستين جلسه دادگاه خود گفت که «برای نجات نروژ و اروپا از دست مارکسيست ها و مسلمانان هايی که کوچ گروهی می کنند» دست به اين کار زده است.

نخست وزير نروژ روز چهارشنبه گفت: «ما امکان اين را داريم که هم جامعه باز و دموکراتيک و تکثرگرايی داشته باشيم ولی اقدامات امنيتی را هم اجرا کنيم.»

وی با احترام به همه عقايد و تفکرات،حتی تفکرات تند و افراطی گفت: «داشتن تفکر يک چيز است و فرق دارد با ارتکاب به اعمال غيرمجاز، غيرقانونی و نادرست. اين کاملا خطاست که کسی بخواهد با ارتکاب به اعمال خشونت بار، عقيده افراطی خود را به کرسی بنشاند.»

آقای استولتنبرگ گفت: «يک نروژ پيش از حوادث بيست ودوم جولای بود و يک نروژ هم پس از اين حوادث خواهد بود. اما نروژ بعد از اين حوادث، هم بازتر خواهد بود و هم نسبت به قبل، مدارای بيشتر خواهد داشت.»

يک زن دانمارکی ۴۳ ساله که صاحب چهار فرزند بوده، در جريان تيراندازی نروژ کشته شده که نخستين مرگ يک شهروند خارجی در پی حادثه تيراندازی اردوگاه جوانان حزب کارگر نروژ است.
XS
SM
MD
LG