لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۸

«یکی از سران شبکه القاعده در پاکستان دستگیر شد»


ژنرال اشفق کیانی (راست) فرمانده ارتش پاکستان، ژنرال احمد شجاع پاشا، رییس سازمان اطلاعات پاکستان
ژنرال اشفق کیانی (راست) فرمانده ارتش پاکستان، ژنرال احمد شجاع پاشا، رییس سازمان اطلاعات پاکستان
ارتش پاکستان روز دوشنبه اعلام کرد، «یونس الموریتانی»، یکی از سران شبکه تروریستی القاعده به همراه دوتن از دستیاران و همراهان او را دستگیر کرده است.همچنین گفته شده که این عضو القاعده، مامور اجرای برنامه های بین المللی این شبکه بوده است.

کاخ سفید واشینگتن از این اقدام ارتش پاکستان تقدیر کرده و آن را نتیجه کار مشترک و همکاری میان سازمان های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا و پاکستان خوانده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ارتش پاکستان این عضو القاعده و همدستان او را در نزدیکی کویته، در جنوب غربی پاکستان دستگیر کرده است. ارتش پاکستان، زمان دقیق این دستگیری را اعلام نکرده و فقط روز دوشنبه این بیانیه را منتشر کرده است.
یونس الموریتانی


بیانیه ارتش پاکستان می گوید: «یونس الموریتانی، شخصا توسط اسامه بن لادن برای حمله به اهداف اقتصادی آمریکا، اروپا و استرالیا انتخاب شده بود.»
دو شخص دیگر که از آن ها به عنوان همدستان یونس الموریتانی، با نام های «عبدالغفار الشامی» و «مصارا الشامی» نام برده شده هم همراه او دستگیر شده اند.

این بیانیه همچنین گفته است: «عملیات یاد شده با همکاری تکنیکی و فنی نزدیک آمریکا و آژانس های امنیتی و اطلاعاتی آمریکایی که رابطه نزدیکی با اطلاعات و ارتش پاکستان دارند، انجام شده است.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هرچند نام آقای الموریتانی در فهرست افراد تحت تعقیب اف بی آی وجود ندارد، ولی یک کارشناس اطلاعاتی و امنیتی
گفته که دستگیری این فرد، امر مهمی ارزیابی می شود.

با این حال شماری از کارشناسان در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه، نسبت به جایگاه واقعی این شخص در تشکیلات تروریستی القاعده ابراز تردید کرده اند.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگاران گفت: «ما از این اقدام دستگاه نظامی و اطلاعاتی پاکستان تقدیر می کنیم چرا که با هماهنگی و کار آن ها بوده که یک تروریست خطرناک علیه منافع آمریکا و دیگر کشورها، دستگیر شده است.»

این گزارش در حالی منتشر شد که هفته پیش یکی از مقامات آمریکایی اعلام کرد «عطیه عبدالرحمان» یکی دیگر از مقامات ارشد القاعده در حمله هواپیماهای بدون سرنشین در پاکستان، کشته شده است. هرچند مقامات پاکستانی می گویند هنوز مرگ عطیه عبدالرحمان تایید نشده است.

روابط میان پاکستان و آمریکا از زمان حمله، دستگیری و کشتن اسامه بن لادن، رهبر گروه تروریستی القاعده در خاک پاکستان در وضعیت مناسبی نیست. پاکستان از اقدام آمریکا در خاک خود ناراضی است و آمریکا هم پاکستان را به کم کاری در مبارزه با تروریسم متهم می کند.

افزایش حمله های هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی در مرز میان افغانستان و پاکستان هم به تنش های میان دو کشور دامن می زند.

دو ماه پیش آمریکا اعلام کرد کمک نظامی و مالی خود به پاکستان را معلق کرده و جلوی آن را گرفته است.
XS
SM
MD
LG