لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۵

بروز نا آرامی در طرابلس؛ جنگنده آمریکایی در شرق لیبی سرنگون شد


بقایای هواپیمای اف - پانزده آمریکایی که در شرق بنغازی سقوط کرده است.
بقایای هواپیمای اف - پانزده آمریکایی که در شرق بنغازی سقوط کرده است.
پس از گذشت سه روز از حمله نيروهای ائتلاف بين المللی به نيروهای حامی معمر قذافی در ليبی، اعتراض های مردمی در طرابلس بار ديگر شروع شده و معترضان خواهان کنار رفتن قذافی از قدرت شده اند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، روز سه شنبه بخش هايی از طرابلس شاهد اعتراض های مردمی بود و تصاويری که تلويزيون ليبی از حاميان قذافی پخش می شد، به چشم نمی خورد. ناراضيان در حالی که نگران بودند از سوی نيروهای دولتی شناسايی شوند، گفته اند که پس از چهار دهه حکمرانی، زمان رفتن قذافی فرارسيده و مردم نبايد اين همه هزينه برای رژيم او بپردازند.

خبرنگار رويترز در حالی که گزارش داده ناراضيان از اعلام نام و مشخصات خودداری می کنند، ولی آزادانه به خيابان آمده و می گويند: «پايان حکومت قذافی نزديک است.»

اين گزارش می گويد در اختيار داشتن افکار عمومی در پايتخت برای قذافی بسيار مهم است. ديگر مناطقی که به دست معترضان افتاده، با نارضايتی از قذافی شروع شد و به جدا شدن آن از کنترل حکومت مرکزی منتهی شد.

گزارش شده که در بخش هايی از طرابلس، حاميان قذافی ترانه هايی در حمايت از او می خوانند و دست به تجمع می زنند. رويترز نوشته است که تعداد اين افراد در مقايسه با جمعيتی از حاميان که حدود چند هزار تن در هفته های گذشته بود، به شدت افت کرده و پايين آمده است.

عيسی، يک بازرگان و تاجر موفق که خانواده اش در بريتانيا هستند، در مقابل دوربين خبرنگاران از قذافی دفاع کرده و به محض اين که نيروهای دولتی دور شدند، گفته است: «زمان حساسی است چرا که می دانيم با بمب هايی که در آسمان است، جهان به کمک ما مردم ليبی آمده است.»

بيشتر مردم و صاحبان مغازه هايی که خبرنگاران با آن ها گفت و گو کرده اند، گفته اند که زمان معمر قذافی به سر آمده و او بايد برود.

يکی از ساکنان ليبی گفته است: «همه اش تقصير معمر قذافی است. در ابتدا کسانی که اعتراض می کردند يک خواسته مشروع و مشخص داشتند ولی او به جای پاسخ، به سوی آن ها شليک کرد. حالا ديگر همه خواهان تغيير هستند.»

رژيم معمر قذافی می گويد «هيچ مخالفی در ليبی نيست» و «تمامی مخالفان، اعضای القاعده» هستند.

در همین حال، روز سه شنبه يک هواپيمای نظامی آمريکايی در شرق ليبی سقوط کرد که خلبان آن پس از بیرون پریدن از هواپیما توانست جان سالم به در ببرد.

وی هم اکنون نزد معترضان ليبیایی است.

ناتو و اعمال قدرت بيشتر بر ممنوعيت حمل سلاح به ليبی

جلسه سران ناتو روز سه شنبه ادامه داشت ولی کماکان نتيجه ای قطعی از آن حاصل نشد. شماری از اعضای ناتو مانند فرانسه خواهان رهبری ائتلاف بين المللی در ليبی از سوی ناتو هستند ولی برخی از اعضا مانند ترکيه، مخالف هرگونه رهبری از سوی ناتو هستند.

در جريان اين جلسه، فقط توافق شد که ناتو قدرت بيشتری برای کنترل ممنوعيت حمل سلاح به ليبی داشته باشد و کشتی های نظامی بيشتری را در منطقه مستقر کند تا هرگونه انتقال کالا به ليبی را کنترل کنند تا قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درست به اجرا گذاشته شود.

نيکولا سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه روز سه شنبه به پايگاهی که جنگنده های فرانسوی بر فراز ليبی پرواز می کنند رفت تا اوضاع را از نزديک دنبال کند.

در اين سفر، وزير امور خارجه فرانسه هم همراه رييس جمهوری بود و فرماندهان آخرين گزارش ها را به اطلاع سارکوزی رساندند.

آخرين گزارش ها حاکی است که درگيری های نظامی در شهر «يفران» در جنوب غربی طرابلس ميان نيروهای حامی قذافی و معترضان ادامه دارد.

الجزاير هم خواهان اجرای آتش بس کامل و توقف حملات نظامی در ليبی شده است.
XS
SM
MD
LG