لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۷

ادامه بمباران لیبی؛ شورای امنیت درخواست دولت قذافی را رد کرد


هواپیمای اف-۱۶ آمریکایی روز دوشنبه از پایگاه هوایی آویانو در ایتالیا به پرواز درآمد.
هواپیمای اف-۱۶ آمریکایی روز دوشنبه از پایگاه هوایی آویانو در ایتالیا به پرواز درآمد.
نیروهای ائتلاف برای سومین روز اهدافی در لیبی را هدف حمله هوایی قرار دادند و شورای امنیت نیز درخواست لیبی برای برگزاری نشست اضطراری را رد کرد.

موسی ابراهیم، سخنگوی دولت لیبی گفت از روز شنبه، «ائتلاف دشمن» به شهرهای طرابس، زواره، مصراته، سرت و سبها حمله هوایی کرده‌ است.

سخنگوی دولت لیبی اظهار داشت که این حمله‌ها بیشتر بر روی فرودگاه‌ها متمرکز بوده است.

سخنگوی دولت لیبی همچنین گفت نیروهای ائتلاف به یک «بندر کوچک ماهیگیری» در ۲۷ کیلومتری غرب طرابلس حمله کرده‌اند.

به گفته موسی ابراهیم در حمله روز دوشنبه چندین نفر از غیرنظامیان در «فرودگاه غیرنظامی» شهر سرت کشته شده‌اند.

شهر سرت در ۳۶۰ کیلومتری شرق طرابلس قرار داد و محل تولد سرهنگ قذافی است.

در همین حال شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز روز دوشنبه درخواست دولت قذافی برای نشست اضطراری این شورا را رد کرد.

دولت قذافی از شورای امنیت درخواست کرده بود که با برگزاری نشستی فوق‌العاده به «تهاجم نظامی» فرانسه و ایالات متحده به این کشور پایان بخشد.

شورای امنیت روز دوشنبه پشت درهای بسته جلسه تشکیل داد تا نامه موسی کوسه، وزیر خارجه لیبی، را بررسی کند؛ این نامه در روز شنبه به شورای امنیت تسلیم شده بود.

آسوشیتدپرس گزارش می‌دهد در این نامه، موسی کوسه، فرانسه و ایالات متحده را متهم کرده است که «چندین منطقه غیرنظامی» را بمباران کرده‌اند که به گفته وی نقض منشور سازمان ملل است.

شورای امنیت سازمان ملل شامگاه پنجشنبه، قطعنامه ایجاد منطقه پرواز ممنوع برای حفاظت از غیر نظامیان لیبیایی را به تصویب رساند و روز شنبه فرانسه، ایالات متحده و بریتانیا حمله به این کشور را آغاز کردند.

روز دوشنبه ژنرال کارتر هام، فرمانده آمریکا در منطقه، اعلام کرد که نیروهای ائتلاف در نظر دارند منطقه پرواز ممنوع را بر فراز طرابلس، پایتخت لیبی، نیز برقرار کنند.

از سوی دیگر، باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، که از شیلی دیدار می‌کند اعلام کرد که این کشور در نظر دارد «ظرف چند روز و نه چند هفته» هدایت عملیات در لیبی را به دیگر کشورها واگذار کند.

باراک اوباما تصریح کرد که واشینگتن طرفدار برکناری معمر قذافی است اما به گفته او هدف عملیات نیروهای ائتلاف تنها برقراری منطقه پرواز ممنوع و حفاظت از غیرنظامیان است.

برپایه گزارش‌های منتشر شده، در طول سه روز گذشته ایالات متحده نزدیک به ۱۵۰ موشک کروز به سوی لیبی شلیک کرده که یکی از آنها به محل اقامت قذافی در طرابلس برخورد کرده است.

اختلاف کشورهای اروپایی بر سر لیبی

روز دوشنبه در اروپا نیز بحث‌ و جدل‌های داغی درباره لیبی در جریان بود.

در حالی که ترکیه رهبری ناتو در عملیات لیبی را مشروط کرده، ایتالیا نیز تهدید کرده است که اگر ناتو هدایت این عملیات را در دست نگیرد ممکن است، این کشور پایگاه‌های خود را در اختیار نیروهای ائتلاف قرار ندهد.

ترکیه با اینکه عضو ناتو است از سوی نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه به نشست پاریس دعوت نشده بود و به گفته برخی از دیپلمات‌ها آنکارا از این اقدام پاریس خشمگین است.

اقدام نظامی ناتو علیه لیبی منوط به تایید ۲۸ عضو این سازمان است؛ رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیرترکیه می‌گوید کشورش تنها هنگامی از عملیات ناتو در لیبی پشتیبانی می‌کند که به اشغال این کشور منجر نشود.

به گفته دیپلمات‌ها، ترکیه تنها مانع برای عملیات ناتو نیست و شماری دیگر از کشورها نیز از نقشی که فرانسه می‌خواهد در این عملیات برعهده بگیرد ناراضی هستند.

آلمان نیز به صراحت عملیات نظامی علیه لیبی را زیر سئوال برده و نخست‌وزیر روسیه، ولادیمیر پوتین، آن را به جنگ‌های صلیبی تشبیه کرده است.
XS
SM
MD
LG