لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۲

واکنش دفتر احمدی نژاد به عذر خواهی توکلی از موسویان


احمد توکلی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی و رییس مرکز پژوهش های مجلس. (عکس از فارس)
احمد توکلی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی و رییس مرکز پژوهش های مجلس. (عکس از فارس)

دفتر رييس جمهوری ايران انتشار نامه عذر خواهی احمد توکلی از حسين موسويان به دليل اتهاماتی که در سايت «الف» نسبت به او مطرح شده بود را يک «ائتلاف جديد سياسی» خواند.

خبرگزاری رسمی ايران، ايرنا، روز سه شنبه ۲۶ شهريور ماه، خبری با عنوان «واکنش دفتر رييس جمهوری به بيانيه احمد توکلی» منتشر کرد که در آن انتشار «نامه حلاليت» احمد توکلی، نماينده مجلس ايران خطاب به حسين موسويان، مذاکره کننده سابق هسته ای ايران، مورد انتقاد قرار گرفته است.

احمد توکلی که مدير وب سايت «الف» است، روز دوشنبه، ۲۵ شهريور ماه، با انتشار نامه ای از آنچه انتشار «اخبار بی اساس» در سايت تحت مدیریت خود عليه حسين موسويان خوانده بود، عذر خواست و از او «حلاليت طلبيد».

حسين موسويان، عضو گروه مذاکره کننده هسته ای ايران در زمان رياست جمهوری محمد خاتمی، معاون سابق مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام و از چهره های نزديک به علی اکبر هاشمی رفسنجانی است که سال گذشته به اتهام «جاسوسی» بازداشت شد.


وی فروردين ماه گذشته به دو سال زندان تعليقی و انفصال از مشاغل ديپلماتيک محکوم شد، اما دادگاه، او را از اتهام جاسوسی تبرئه کرد.


  • «اگر در پيچ و خم مراودات سياسی ائتلاف جديدی در حال شکل گيری است و يا امواج مختلف سياسی را برای ايجاد ائتلاف يا جريان های سياسی موافق می بينيد، نبايد اشتباهات گذشته خود را به رييس جمهوری نسبت دهيد.»
دفتر ریاست جمهوری ایران

دفتر محمود احمدی نژاد در اطلاعیه ای، اقدام احمد توکلی در انتشار نامه عذر خواهی را يک اقدام سياسی خوانده و گفته است: «اگر در پيچ و خم مراودات سياسی ائتلاف جديدی در حال شکل گيری است و يا امواج مختلف سياسی را برای ايجاد ائتلاف يا جريان های سياسی موافق می بينيد، نبايد اشتباهات گذشته خود را به رييس جمهوری نسبت دهيد.»

احمد توکلی در نامه عذر خواهی خود آورده بود که برخی خبرهای منتشر شده در سايت «الف» که اتهاماتی را متوجه حسين موسويان می کرد و بعد از تحقيقات، نادرست بودن آن ها مشخص شده است، از قول مقامات ارشد دولت از جمله رييس جمهوری و غلامحسین محسنی اژه ای، وزير اطلاعات ايران نقل شده بود.

در متن خبر ايرنا، به نقل از دفتر رياست جمهوری ايران همچنين بدون اشاره به جزئيات، «برخی اظهارات توکلی» کذب خوانده شده و آمده است: «رييس جمهوری در خصوص پرونده مذاکره کننده هسته ای هيچگاه خارج از چارچوب رسيدگی های قانونی اظهار نظر ننموده و قصد اعمال نظر نداشته اند.»

«نامه حلاليت»

احمد توکلی، روز دوشنبه با انتشار نامه ای اعلام کرد که در پی شکايت حسين موسويان از سايت «الف» به دليل وارد کردن برخی اتهامات عليه او، اقدام به تحقيق درباره درستی يا نادرستی مطالب مندرج در این سایت کرده است که در پايان به نادرست بودن اين خبرها پی برده است.

در متن نامه توکلی آمده است: «پس از شکايت آقای موسويان از سايت الف، برای دفاع از خويش تمامی دعاوی شاکی يا وکلايش عليه الف را بررسی کردم. تقريباً تمامی اخبار منتشر شده مورد اعتراض در سايت، يا از زبان مقامات رسمی مانند رییس جمهور، سخنگوی دولت، وزير اطلاعات و سخنگوی کميسيون سياست خارجی و امنيت ملی مجلس و يا از منابع خبری ديگر نقل شده بود.»

او در ادامه نامه خود گفته بود: «با تلاش چهار ماهه و با کوشش فراوان توانستم اسناد رسمی زيادی را ببينم و با برخی مسؤلان ذيربط مکرراً گفت و گو کنم. نتيجه کار، اثبات اجمالی دعاوی آقای موسويان در بی اساس بودن اکثر مطالب نقل شده در الف بود.»


احمد توکلی در ادامه نامه خود، با فهرست کردن اتهاماتی که در سايت الف عليه حسين موسويان منتشر شده است نوشته بود: « اينجانب به خاطر اين مشارکت ناخواسته در آسيب ديدن ناحق آبروی آقای سيد حسين موسويان و خانواده اش، از آنان حلاليت می طلبم و اميدوارم خداوند اين کار مرا جبران مافات قرار دهد.»


  • «با تلاش چهار ماهه و با کوشش فراوان توانستم اسناد رسمی زيادی را ببينم و با برخی مسؤلان ذيربط مکرراً گفتگو کنم. نتيجه کار، اثبات اجمالی دعاوی آقای موسويان در بی اساس بودن اکثر مطالب نقل شده در الف بود.»
احمد توکلی

این نماینده مجلس همچنين تاکيد کرده بود: «بنده در برخی مراودات خارجی با آقای موسويان و جريان حامي شان اختلافاتی دارم و يکسان نمی انديشم ولی حساب اين مسائل، از حساب ضرورت حفظ حقوق مسلمانان و همه افراد جامعه، از هم جداست.»

موسويان: اکنون به راز سکوت من پی برده ايد

يک روز پس از انتشار نامه احمد توکلی، حسين موسويان، به عذر خواهی احمد توکلی پاسخ داد و در نامه ای که در برخی خبرگزاری ها منتشر شد اعلام کرد: «اينجانب از ابتدای ماجرای بازداشت تا کنون موضوع را به خدای متعال واگذار نموده و به خاطر مصالح و منافع نظام و کشور سکوت کرده و بنايم همچنان برسکوت است، اطمينان دارم که جنابعالی پس از ماه های متمادی مطالعه اسناد اين پرونده و گفت و گو با مقامات ذيربط، اکنون به راز سکوت اينجانب پی برده ايد.»

او در پايان نامه خود، ضمن پذيرش عذر خواهی احمد توکلی خود افزوده است: «در شرايط فعلی که ارزان ترين کالا، آبروی مومن است، جنابعالی اين شهامت را داشتيد که بعد از ماه ها بررسی مستندات بی اساس بودن ۱۳ مورد ازاتهامات دروغ و ناروا به اينجانب را اعلام و به ياد قيامت، حلاليت بطلبيد که البته از مبارزان اصيل ومتدين انقلاب از هر جناح و با هر طرز فکری نيز چنين انتظار می رود.»


حسین موسویان، مذاکره کننده سابق هسته ای ایران، در زمان ریاست جمهوری علی اکبر هاشمی رفسنجانی سفیر ایران در آلمان بود.



حسين موسويان که در زمان رياست جمهوری محمد خاتمی، مرد شماره دو مذاکرات هسته ای ايران بعد از حسن روحانی لقب گرفته بود، روز ۱۱ ارديبهشت سال ۸۶ به اتهام «ارتباط با سفارتخانه های خارجی و مسايل امنيتی» بازداشت شد.

قرار بازداشت آقای موسويان روز ۱۹ ارديبهشت ماه سال ۱۳۸۶ به قرار وثيقه تبديل شد و وی با سپردن ۲۰۰ ميليون تومان وثيقه آزاد شد.

تبرئه شدن آقای موسويان از اتهام «جاسوسی» در آذرماه سال ۸۶، مناقشه سياسی بر سر پرونده وی را به اوج رساند و موجب شد تا محمود احمدی نژاد، شخصا قوه قضائيه را تهديد کند که متن مذاکرات حسين موسويان با «بيگانگان» را منتشر خواهد کرد.

وزير اطلاعات و مخبر کميسيون امنيت ملی مجلس نيز در صف بندی اين جدال جانب آقای احمدی نژاد را گرفتند و در فاصله کوتاهی بعد از اعتراض ها، سعيد مرتضوی، دادستان معروف تهران حکم «تبرئه» را نقض کرد و دو ماه بعد در روز ۲۵ بهمن ماه اعلام کرد که بررسی پرونده حسين موسويان از سر گرفته شده است.

سر انجام جلسه دادگاه حسين موسويان ۱۰ فروردين ماه گذشته برگزار شد و او به دو سال حبس تعليقی و پنج سال محروميت از مشاغل ديپلماتيک در وزارت خارجه و هر نوع شغل مرتبط با امور بين المللی در تمام نهادها و ارگان های کشور محکوم شد. همچنين دادگاه او را برای دومين بار از اتهام جاسوسی تبرئه کرد.


XS
SM
MD
LG