لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۰

مرتضوی حکم تبرئه حسین موسویان را لغو کرد


همزمان با اعتراض محمود احمدی نژاد به تبرنه شدن حسین موسویان از اتهام جاسوسی، دادستان تهران با نقض قرار صادره، دستور ادامه تعقیب وی را صادر کرد.
همزمان با اعتراض محمود احمدی نژاد به تبرنه شدن حسین موسویان از اتهام جاسوسی، دادستان تهران با نقض قرار صادره، دستور ادامه تعقیب وی را صادر کرد.

پس از واکنش محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران و وزير اطلاعات، به تبرنه شدن حسین موسویان، عضو سابق هئیت مذاکره کننده هسته ای ايران، از اتهام جاسوسی، سعيد مرتضوی، دادستان تهران، روز چهارشنبه قرار صادره درباره اتهامات وی را مغاير با موازين قانونی تشخيص داده و آن را نقض کرد.


آقای مرتضوی صدور قرار تعليق تعقيب را در جرايم امنيتی «مغاير با موازين آيين دادرسی کيفری دانسته» و تصميم معاونت امنيت را در اين رابطه «نقض» کرده و دستور ادامه تعقيب آقای حسين موسويان را صادر کرد.


دادستان تهران همچنين تاکيد کرده است که«با توجه به عناوين اتهامی و موضوعات مطروحه، به صلاحيت رسيدگی بازپرس در تحقيقات مقدماتی اشاره و با توجه به ايردات شکلی و ماهوی و نقض تحقيقات قرار صادره توسط معاونت امنيت دادسرا نقض کرد».


در همين حال، دادستان تهران دستور داده است تا «پرونده جهت ادامه رسيدگی به شعبه بازپرسی ارجاع» شده و « بازپرس منتخب نسبت به تکميل تحقيقات مورد نظر دادستان و رسيدگی به اظهار نظر قضايی اقدام کند».


اين در حالی است دادستان تهران در نامه‌ ای خطاب به وزارت اطلاعات افشای هرگونه‌ اطلاعاتی درباره پرونده آقای موسويان را «تا زمان رسيدگی نهايی و قطعيت دادنامه ممنوع اعلام کرد».


مداخله سعيد مرتضوی در پرونده حسين موسويان، وضعیت این «پرونده» را وارد مرحله جديدی کرده است. تحليگران مسايل سياسی ايران می گويند «پرونده» آقای موسويان به موضوعی برای رويارويی های سياسی ميان طرفداران محمود احمدی نژاد و اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت و خبرگان رهبری، در آستانه انتخابات مجلس نهم بدل شده است.



سعید مرتضوی، دادستان تهران، صدور قرار تعليق تعقيب را در جرايم امنيتی مغاير با موازين آيين دادرسی کيفری دانسته و تصميم معاونت امنيت را در اين رابطه نقض و دستور ادامه تعقيب حسین موسویان را صادر کرد

«گفت وگوهای موسويان با بيگانگان را منتشر کنيد»


در حالی که دادستان تهران از وزير اطلاعات خواسته تا از افشای هرگونه اطلاعاتی درباره پرونده آقای موسویان خودداری کند، محمود احمدی نژاد ، پیشتر، روز چهارشنبه خواستار انتشار متن مذاکرات وی با ديپلمات های غربی در پرونده هسته ای ايران شده بود.


به گزارش خبرگزاری های داخلی، آقای احمدی نژاد بعد از نشست کابينه در جمع خبرنگاران گفت که دولت کماکان بر اين نکته پافشاری دارد که «اطلاعاتی به بيگانگان» داده شده است.


به رغم اينکه حسين موسويان، از اتهام ارائه اطلاعات به بيگانگان تبرئه شده است، محمود احمدی نژاد در پاسخ به پرسش خبرگزاری مهر گفت: «بالاخره ۱۰ – ۱۵ جلسه با بيگانگان برگزار شده و حرف هايی زده شده و اطلاعاتی هم ارائه شده که ما پيشنهاد داريم و بر اين پيشنهاد هم مصر هستيم تا اين اطلاعات منتشر شوند، تا ملت هم از آن با خبر باشند.»


رييس جمهوری اسلامی می گويد که انتشار اين اطلاعات «موجب روشن شدن حقايق» در پرونده حسين موسويان خواهد شد و افزوده که «چرا چيزی که بيگانه می داند، ملت نبايد از آن مطلع شود؟»


آقای احمدی نژاد پيش از اين و در جمع دانشجويان دانشگاه علم و صنعت گفته بود که «عده ای می خواهند با اعمال نفوذ برای قاضی پرونده»، آنان را که به جاسوسی در پرونده هسته ای متهم شده اند، تبرئه کنند.


حسين موسويان از ديپلمات های نزديک به اکبر هاشمی رفسنجانی است که سال ها در سمت های کليدی در وزارت امور خارجه ايران حضور داشته و از آغاز مناقشه هسته ای تا زمان قدرت گرفتن احمدی نژاد، در تيم مذاکرات هسته ای به سرپرستی حسن روحانی حضور داشته است.


هر چند که آقای موسويان با اتهاماتی سنگين از قبيل جاسوسی رو به رو بود، اما از زمان آزادی پس از بازداشت کوتاه مدت تا امروز، حمايت سياستمداران با نفوذی چون اکبر هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی را از دست نداده است.


او دو هفته پيش از مراسمی دوشادوش آقای رفسنجانی ديده شد و حسن روحانی نيز در يک سخنرانی تاکيد کرده بود که در اين پرونده «قاضی بايد تصميم بگيرد» و از منتقدين خواسته بود که از پيش داوری خودداری کنند.


«جاسوس یا یکی از مدیران قدیمی انقلاب»


روز سه شنبه سخنگوی قوه قضاييه گفته بود که «آقای موسويان از اتهامات جاسوسی و نگهداری از اسناد محرمانه تبرئه شده است».

پس از آنکه روز سه شنبه سخنگوی قوه قضاييه اعلام کرد که آقای موسويان از اتهامات جاسوسی و نگهداری از اسناد محرمانه تبرئه شده است، مقام های دولت به این اقدام قوه قضاییه واکنش نشان دادند.


اظهارات سخنگوی قوه قضاييه با واکنش تند غلامحسين الهام ، سخنگوی دولت، همراه شد. وی ساعاتی پس از اين خبر خواستار محاکمه علنی آقای موسويان شد.


همچنین، غلامحسین محسنی اژه ای، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه اعلام کرد که این وزارت خانه به عنوان شاکی این پرونده را پیگیری خواهد کرد.


آقای اژه ای گفت:«بر اساس قانون، رايی که از سوی دادسرا در خصوص پرونده موسويان صادر شده، قابل اعتراض و تجديد نظر است و وزارت اطلاعات اعتراض خود را به دستگاه قضايی به زودی اعلام خواهد کرد.»


اما همزمان برخی چهره های محافظه کار، و یا آنگونه که خود می گویند «اصولگرا»، روز چهارشنبه از اقدام قوه قضاييه در تبرئه آقای موسويان از اتهام جاسوسی، استقبال کردند.


علی اکبر ناطق نوری، رييس بازرسی دفتر رهبر جمهوری اسلامی، بعد از تبرئه آقای موسويان از او دفاع کرد و وی را «يکی از قديمی ترين مديران انقلاب» ناميد که در بخش هايی «حساس»، وظايف خود را به خوبی انجام داده است.


آقای ناطق نوری همچنين با اشاره به اتهام «جاسوسی» موسويان گفت: «بنده شخصا از ابتدای تشکيل اين پرونده و مباحث مطرح شده، با حساسيت موضوع را پيگيری کرده ام و مطلع هستم که چنين اتهامی از ابتدای پرونده مطرح نبوده و هر کسی هم آن را مطرح کرده خود بايد پاسخگو باشد.»


همچنين، غلامعلی حداد عادل، رييس مجلس شورای اسلامی، روز چهارشنبه، درباره پرونده حسين موسويان و اقدام قوه قضاييه گفته بود:«اگر امروز طبق مطلب اعلام شده، اتهامات عليه موسويان صحت نداشته باشد، پس بايد خوشحال باشيم».


آقای حداد عادل همچنين خواستار حفظ استقلال قوه قضاییه و احترام به رای دادگاه شده و در اعلام کرده بود فشار های وارده به قوه قضاییه بر سر این پرونده باید افشا شود.


به نظر می رسد موضع گیری شخصیت های محافظه کار و نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی ایران در حمایت از اقدام قوه قضاییه و انتقاد موضع از دولت در پرونده آقای موسویان، به نوعی عبور از خط قرمز «انتقاد از دولت نهم» در میان اصولگرایان محسوب شود.


اعتراض دانشجویان بسیجی


در همین زمینه، جمعی از دانشجويان بسيجی بعداز ظهر روز سه شنبه در اعتراض به «تبرئه» شدن آقای موسویان از اتهام «جاسوسی» در مقابل قوه قضاييه تجمع کردند.


اين دانشجويان که با حمل پلاکاردهايی در محکوميت حکم تبرئه حسين موسويان در دست داشتند، شعار می دادند: «ارمغان اصلاحات، جاسوسی هسته‌ ای»، «مسوولين منافق اخطار می‌کنيم ما، وگرنه حزب‌اللهی رفتار می‌کنيم ما»، «مسوول بی‌کفايت، استعفا استعفا».


در بيانيه دانشجويان بسيجی، که در اين تجمع قرائت شد، با اشاره به آنچه «خدعه اصلی استکبار جهانی» برای به کارگيری جاسوسان در «در مراتب بالای نظام » خوانده شده، آمده است:« سربازان گمنام امام زمان اصلی‌ترين جاسوس هسته‌ ای را گرفتار کردند؛ جاسوسی که با حمايت و عنايت ويژه‌ برخی از منتسبان به نظام در تيم سابق هسته‌ ای جای گرفت».


XS
SM
MD
LG