لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۰

«تظاهرات برای جمهوری» علیه رجب طیب اردوغان


جمعیت تظاهرکنندگان در آنکارا رو به افزایش است
جمعیت تظاهرکنندگان در آنکارا رو به افزایش است

صدها هزارتن از معترضان به دولت ترکیه، روز شنبه در آنکارا تظاهرات گسترده ای را برگزار کردند تا به حضور رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در انتخابات ریاست جمهوری، اعتراض کنند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، تجمع کنندگان در این تظاهرات، به آقای اردوغان - محافظه کار اسلام گرا - معترض هستند و خواهان آنند که وی از حضور در انتخابات ریاست جمهوری کنار بکشد.


معترضان با در دست داشتن پرچم های ترکیه و تصاویری از کمال آتاتورک، رییس جمهوری فقید این کشور، صف هایی چند کیلومتری تشکیل داده اند و به سمت میدان تاندوغان، در آنکارا در حرکت هستند.


بیش از ۱۰ هزار پلیس در ترکیه، در حال آماده باش هستند.


به گزارش خبرگزاری ها، معترضان به سمت آرامگاه کمال آتاتورک، بنیانگذار جمهوری ترکیه مدرن، در حرکت هستند.


منابع خبری ترکیه گزارش داده اند که بیش از ۱۰۰ هزار نفر در حال حرکت هستند و جمعیت آنها رو به افزایش است. از روز جمعه ازدحام جدی در ایستگاه های قطار و فرودگاه ها دیده شده و تظاهر کنندگان از نقاط دیگر کشور ترکیه برای نشان دادن اعتراض خود، راهی پایتخت شده اند.


ترتیب دهندگان این راهپیمایی، موسسه ای غیر دولتی به نام «موسسه آرا و افکار آتاتورک» هستند و انتظار دارند بیش از یک میلیون نفر در این راهپیمایی شرکت کنند

ترتیب دهندگان این راهپیمایی، موسسه ای غیر دولتی به نام «موسسه آرا و افکار آتاتورک» است و پیش بینی می شود که بیش از یک میلیون نفر در این راهپیمایی شرکت کنند.


نام این راهپیمایی، «تظاهرات برای جمهوری» است و برخی از ناظران اوضاع ترکیه، از آن به عنوان « یکی از بزرگترین اعتراض های تاریخ سیاسی ترکیه» نام می برند.


چهره های شاخص سیاسی و حزبی ترکیه هم در این راهپیمایی حضور دارند. دنیز بایکال، رهبر حزب سوسیال دموکرات که مهم ترین اپوزیسیون دولتی است، به همراه زکی سزر، رییس حزب دموکرات چپ ترکیه، در میان جمعیت حضور دارند.


تظاهرکنندگان شعار می دهند: «ترکیه سکولار است و سکولار باقی می ماند» و پارچه هایی در دست دارند که روی آن نوشته شده: «دموکراسی به این معنی نیست که با واکنش مدارا کرد». بر روی برخی دیگر از پرچم ها هم این نوشته به چشم می خورد که « دفتر ریاست جمهوری ترکیه، جای شیخ ها و اخوان نیست.»


تظاهرکنندگان مخالف ریاست جمهوری رجب طیب اردوغان هستند

آقای اردوغان که هنوز نظر خود را برای شرکت در انتخابات و در دست گرفتن ریاست جمهوری، (که در ترکیه بیشتر نمادین است) اعلام نکرده، از سوی سکولارهای ترکیه و نیروهای نظامی و به خاطر گذشته اسلامگرای خود، مورد انتقاد است.


کاندیداهای کسب ریاست جمهوری ترکیه، از دوشنبه آینده می توانند ثبت نام کنند و مهلت شرکت روز ۲۵ آوریل، پنجم اردیبهشت ماه، به پایان می رسد و امکان دارد آقای اردوغان در این انتخابات ثبت نام کند.


مریکا ارچکلر، معلم بازنشسته و ۴۴ ساله که در این تظاهرات حضور دارد، به خبرنگار خبرگزاری فرانسه گفت: «دولت فعلی قصد دارد ترکیه را به عربستان سعودی و ایران تبدیل کند اما نمی توانند چون از ارتش هراس دارند و ما هم از ارتش حمایت می کنیم.»


ایدی ایسل، دیگر تظاهر کننده که ۶۶ ساله و بازنشسته دولت است، می گوید شاهد چند کودتا در ترکیه در سال های ۱۹۶۰ ، ۱۹۷۱ و ۱۹۸۰ بوده و معتقد است هر کودتا، ۱۰ سال کشور را به عقب برمی گرداند، اما اگر اردوغان رییس جمهور شود، کشور را ۱۰۰» سال به عقب برمی گرداند.»


بیشتر این انتقادها به اردوغان، به خاطر همسر او «امینه» است که در مجامع عمومی و رسمی، با حجاب ظاهر می شود و روسری بر سر دارد و تظاهر کنندگان می گویند اگر اردوغان رییس جمهور شود، همسرش، نماینده ترکیه در مجامع بین المللی است که با ظاهری اسلامی، سکولاریسم ترکیه را نفی می کند.


در ترکیه، رییس جمهور از سوی پارلمان انتخاب می شود و دوره زمامداری رییس جمهور، هفت سال است.


حزب آقای اردوغان، «اعتدال و توسعه»، اکثریت پارلمان را در اختیار دارد و به راحتی می تواند برنده انتخابات شود.


XS
SM
MD
LG