لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۵

اسرائیل «بیش از یک هزار زندانی فلسطینی» را با شالیط مبادله می کند


تصویر گیلعاد شالیط که در شبکه تلویزیونی اسرائیل به نمایش در آمده است.
تصویر گیلعاد شالیط که در شبکه تلویزیونی اسرائیل به نمایش در آمده است.
گزارش ها حاکی است که اسرائيل و تشکيلات حماس مستقر در نوار غزه برای تبادل زندانيان به توافق رسيده اند. بر اساس این توافق، در ازای آزادی گيلعاد شاليط، سرباز اسرائيلی که پنج سال پیش به اسارت گرفته شد، بيش از يک هزار زندانی فلسطينی آزاد می شوند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل روز سه شنبه در تل آويو اعلام کرد که دو طرف (اسرائيل و حماس) بالاخره به توافق رسيده و متن نهايی را امضا کرده اند. در باريکه غزه، تشکيلات حماس اعلام کرد که دو طرف توافق کرده اند اما هنوز «برخی مشکلات تکنيکی» برای تبادل در چند روز آينده وجود دارد.

گيلعاد شاليط حدود پنج سال است که به اسارت گرفته شده واز سال ۲۰۰۶ در دست نيروهای جنبش اسلامی حماس است. به گفته منابع آگاه، اين مذاکرات با ميانجی گری مصر در قاهره دنبال شده و به نتيجه رسيده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مصر اميدوار است اين حرکت نشان دهد توافق های قبلی مصر با اسرائيل کماکان به قوت خود باقی است.

به گزارش آسوشيتد پرس، نيروهای حماس هم اعلام کردند حدود ۴۵۰ زندانی در اولين مبادله آزاد می شوند و مابقی حدود دوماه ديگر از زندان های اسرائيل آزاد خواهند شد. حماس می گويد يک هزار و ۲۷ زندانی در مقابل آزادی يک سرباز اسرائيلی، از زندان آزاد خواهند شد.

گفته می شود که در ميان زندانيان فلسطينی که قرار است آزاد شوند، نام «مروان برغوثی» و «احمد سادات» از جبهه آزاديبخش فلسطين هم ديده می شود.

ابوعبيده، سخنگوی حماس در غزه به رويترز گفت: «توافق از نظر ما نهايی شده و ما با اسرائيل توانستيم به اين معامله نهايی برسيم.»

بنيامين نتانياهو به يک شبکه تلويزيونی اسرائيل گفت که از زمان تشکيل دولت جديد خود در سه سال پيش، منتظر روزی بوده که بتواند با خانواده شاليط تماس بگيرد و بگويد فرزندشان به زودی آزاد خواهد شد.

به گزارش رويترز، همسر مروان برغوثی، که از رهبران کاريزماتيک فلسطينی ها به شمار می رود، در باريکه غزه گفت که بی صبرانه منتظر آزادی همسرش از زندان اسرائيلی هاست. همچنين گزارش شده که خانواده های فلسطينی در غزه منتظر اعلام نام و فهرست نهايی زندانيانی هستند که قرار است آزاد شوند.

مذاکرات پيشين ميان حماس و اسرائيل برای آزادی گيلعاد شاليط به نتيجه نرسيده بود زيرا تل آويو می گفت حاضر نيست زندانيانی که مرتکب اعمال خشونت بار و مرگبار عليه شهروندان اسرائيلی شده اند را آزاد کند.

اسرائيل پيشتر هم به تبادل زندانيان دست زده و به طور شاخص در سال ۱۹۸۵ صدها زندانی فلسطينی را در برابر آزادی چند سرباز اسرائيلی که در لبنان اسير شده بودند، آزاد کرد.

گيلعاد شاليط در زمان اسارت ۱۹ سال داشت و اولين سال از سه سال خدمت اجباری در اسرائيل را طی کرده بود. شاليط علاوه بر تابعيت اسرائيلی، شهروند فرانسه هم محسوب می شود و تابعيت اين کشور را هم دارد.
XS
SM
MD
LG