لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۸

اعزام نيروهای نظامی سوریه به بانياس برای کنترل اعتراض‌ها


نمایی از اعتراض‌ها در شهر درعا
نمایی از اعتراض‌ها در شهر درعا
گزارش‌ها حاکی است در پی درگيری‌ها ميان معترضان با نيروهای شبه‌نظامی حامی دولت در شهر بانياس در سوريه، چهار تن کشته شده‌اند و همزمان، انتقال نيروهای نظامی سنگين به اين شهر آغاز شده است.

به گزارش رويترز، شماری از شاهدان عينی گفتند روز دوشنبه نيروهای لباس شخصی وفادار به بشار اسد، دست به اين کشتارها زده‌اند. يکی از پالايشگاه‌های نفتی سوريه در شهر بانياس است.

گزارش شده که روز يکشنبه، گروهی از افراد مربوط به اقليت علوی که به «شبيحه» معروف هستند، در حالی که مجهز به مسلسل بودند سوار بر خودرو با سرعت بالا در ميان خيابان های شهر حرکت کرده و به سوی معترضان و مردم شليک کرده‌اند.

يک گروه مدافع حقوق بشر به رويترز گفته که در این درگیری‌ها دست کم سه تن کشته شده‌اند و يک شاهد عينی از مرگ چهارمين نفر هم خبر داده است.

در مقابل مقامات رسمی سوريه می‌گويند يک گروه گشتی نظامی در نزديک بانياس مورد شبيخون قرار گرفته و ۹ نيروی نظامی کشته شده‌اند.

يک فعال حقوق بشر هم گفته که تمامی راه‌های منتهی با بانياس بسته شده و رفت و آمد به اين شهر متوقف شده است.

بشار اسد هفته چندی پيش گفته بود تمامی اعتراض‌ها، دسيسه و توطئه است. به رغم حضور سنگين نظامی در شهرهای سوريه، تظاهرات معترضان در شهرهای سوريه ادامه دارد.

شهر بانياس مکان يکی از دو پالايشگاه اصلی سوريه است و گزارش شده که تانک‌های نظامی راهی اين شهر شده‌اند.

شاهدان عينی می‌گويند نيروهای شبه‌نظامی شبيحه حملات نظامی بی‌هدف می‌کنند و آثار گلوله‌باران بی‌هدف آنها و به رگبار بستن معترضان در خيابان‌ها و بر روی ديوارها ديده می‌شود.

از چهار هفته پيش که سوريه شاهد اعتراض‌های مردمی است، حدود ۹۰ تن در مناطق مختلف این کشور کشته شده‌اند و همزمان فشارها بر رسانه‌های مستقل و خبرگزاری‌های بين‌المللی افزايش يافته است.

مقامات رسمی سوريه، خبرنگار رويترز در دمشق را اخراج کرده و در جريان روزهای گذشته، چهار خبرنگار ديگر از رويترز را بازداشت کرده‌اند.

شماری از خبرنگاران آسوشيتدپرس هم اخراج شده‌اند و در زمان اعلام حکم، به آنها گفته شده که «يک ساعت وقت دارند کشور را ترک کنند.»

ديپلمات‌های غربی به دمشق هشدار داده‌اند که کشتار غيرنظاميان و سرکوب خشونت‌آميز معترضان را متوقف کند. شماری از ديپلمات‌ها گفته‌اند در حال حاضر به اقدام نظامی در سوريه فکر نمی‌کنند اما اگر مشابه کشتار ۱۹۸۲ روی دهد، گزينه دخالت نظامی را بررسی می‌کنند.

در جريان سرکوب موسوم به «کشتار حمات» در سال ۱۹۸۲ توسط حافظ اسد، رهبر وقت سوريه، شمار زيادی از معترضان کشته شدند. آمارهای اين کشتارها متفاوت است اما برخی از مورخان ۲۰ هزار کشته و برخی هم شمار کشته‌ها را ۸۰ هزار تن اعلام می‌کنند.

در آن زمان حدود يک هزار نيروی نظامی در جريان سرکوب گسترده اعتراض‌های حمات کشته شدند.
XS
SM
MD
LG