لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۳

سازمان ملل: احتمال ارتکاب «جنايت عليه بشريت» توسط دولت سوريه


حضور نیروهای نظامی در نزدیکی شهر حمص در سوریه
حضور نیروهای نظامی در نزدیکی شهر حمص در سوریه
ناوی پيلای کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، روزدوشنبه در سخنانی اعلام کرد: «نيروهای دولتی سوريه به احتمال زياد در جريان سرکوب معترضان، مرتکب جنايت عليه بشريت» شده اند.

خانم پيلای در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: «نوع سرکوب معترضان در سوريه توسط نيروهای امنيتی اين کشور و گستردگی آن نشان می دهد که از مارس ۲۰۱۱ تا کنون به احتمال زياد جنايت عليه بشريت در اين کشور روی داده است.»

نزديک به ۱۱ ماه از اعتراض های مردم سوريه عليه حاکميت بشار اسد در اين کشور می گذرد که بنا بر اعلام سازمان های حقوق بشری، سرکوب نيروهای نظامی و امنيتی تا کنون حدود هفت هزار کشته بر جای گذاشته است.

ناوی پيلای خاطرنشان کرد که تصويب نشدن قطعنامه درباره سوريه در شورای امنيت، دولت اين کشور را به اوج دادن حملات خود عليه معترضان در حمص و حمله نظامی بدون قائل شدن هرگونه تفاوتی ميان نظاميان و غير نظاميان، تشويق کرد.

کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت: «شکست شورای امنيت در توافق بر سر قطعنامه ای جدی در خصوص سوريه به دولت اين کشور جرات داد تا با استفاده افراطی از زور و خشونت برای از ميان برداشتن اعتراض ها اقدام کند.»

تاکنون شورای امنيت سازمان ملل طی دو حرکت تلاش کرده قطعنامه ای برای توقف خشونت ها در سوريه به رای بگذارد که هر دو قطعنامه با وتوی روسيه و چين ناکام مانده است.

ناوی پيلای همچنين گفت: «اطلاعات موثق حاکی است ارتش سوريه مناطق پرجمعيت شهر حمص را به شکلی بی هدف بمباران کرده اند. از ۱۰ روز پيش که حملات به اين شهر شدت گرفت، بيش از ۳۰۰ تن در حمص کشته شده اند.»

سخنان کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در حالی ايراد می شود که شورای عمومی انقلاب سوريه در بيانيه ای اعلام کرد فقط در روز دوشنبه، دستکم ۴۳ تن از معترضان به دست نيروهای دولتی کشته شدند.

از سوی ديگر بشار الجعفری، فرستاده دولت سوريه به سازمان ملل متحد در سخنانی در مجمع عمومی، با حمله شديد به کشورهای عضو شورای همکاری خليج فارس گفت: «جمعيت سوريه از ساکنان تمام کشورهای عضو شورای همکاری، بيشتر است.»

شش کشور عضو شورای همکاری خليج فارس هفته گذشته سفرای سوريه را اخراج کردند و سفرای خود را از دمشق فرا خواندند. دليل اين اقدام ادامه خشونت ها در سوريه اعلام شده است.

از سوی ديگر، عربستان سعودی قطعنامه ای که در شورای امنيت توسط روسيه و چين وتو شد را، ميان اعضای مجمع عمومی سازمان ملل توزيع کرد و خواستار تصويب آن در مجمع عمومی شد.

اتحاديه عرب و سوريه

قطعنامه اخير اتحاديه عرب که بر ضرورت اعزام نيروهای حافظ صلح مشترک عربی- بين المللی به سوريه و حمايت سياسی و مالی از اپوزيسيون اين کشور تاکيد دارد، تحرکی بين المللی ايجاد کرده است. اين قطعنامه که روز يکشنبه پيشنهاد شد، با استقبال اتحاديه اروپا و طرح ابهام هايی از سوی روسيه مواجه شد.

بان گی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد در تماسی تلفنی با نبيل العربی دبيرکل اتحاديه عرب، از تلاش های اين اتحاديه برای پايان دادن به حشونت ها در سوريه و ايجاد راه حلی مسالمت آميز و دموکراتيک برای حل و فصل بحران اين کشور استقبال کرد.

دبيرکل سازمان ملل در اين تماس تلفنی گفته که شورای امنيت سازمان ملل متحد مسئول موافقت بر طرح اتحاديه عرب برای اعزام نيروهای حافظ صلح به سوريه است.

بان گی مون همچنين بار ديگر از دولت سوريه خواست «به همه قوانين بين المللی احترام گذارد و به شکلی فوری گلوله باران مناطق مسکونی و به کار گيری خشونت عليه غيرنظاميان را متوقف کند.»

حمايت اتحاديه اروپا

اتحاديه اروپا اعلام کرد که از طرح اتحاديه عرب برای اعزام نيروهای حافظ صلح به سوريه به منظور متوقف کردن خشونت در اين کشور حمايت می کند.

مايکل مان، سخنگوی کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا دوشنبه در کنفرانسی خبری گفت: «از هر طرحی که به شکلی فوری به سرکوب خونين معترضان در سوريه پايان دهد استقبال می کنيم. از جمله از طرح حضور مشترک نيروهای کشورهای عربی و بين المللی به منظور پايان دادن به هرگونه خشونت در سوريه.»

ويليام هيگ، وزير خارجه بريتانيا ضمن حضور از اين طرح گفت که حضور هرگونه نيروهای حافظ صلح در سوريه بايد بدون نيروهای نظامی کشورهای غربی باشد.

آقای هيگ در کيپ تاون به خبرنگاران گفت: «هيچ راهی برای پيشرفت اوضاع در سوريه در سايه حضور نيروهای خارجی در اين کشور نمی بينيم. معتقدم چنين نيروهايی بايد از کشورهای غير غربی باشند.»

سرگئی لاوروف، وزير خارجه روسيه تاکيد کرد پيش از اعزام هرگونه نيروی حافظ صلح به سوريه ابتدا بايد خشونت ها در اين کشور متوقف شود.

آقای لاوروف روز دوشنبه در کنفرانس خبری مشترک با عبدالله بن زايد آل نهيان، وزير خارجه امارات عربی متحد در مسکو گفت: «بايد از گفت و گوی سياسی فراگير حمايت کرد تا بتوان به راه حلی دست يافت که مردم سوريه را راضی کند. بايد خشونت از سوی همه طرف ها از جمله مخالفان مسلح حکومت سوريه متوقف شود.»

لاوروف همچنين اپوزيسيون سوريه را چند طيف و نه يک طيف متحد توصيف کرد و گفت کنفرانس دوستان سوريه که قرار است در تونس برگزار شود هيچ کمکی به متوقف کردن خشونت و آغاز گفت و گوی سياسی در سوريه نمی کند.

وزير خارجه امارات تاکيد کرد دولت سوريه قادر به حمايت از مردم خود نيست و در سايه ادامه سرکوب در اين کشور گفت و گويی وجود نخواهد داشت.

وی افزود: «به دنبال راه حل سياسی هستيم. اما بايد همکاری بين المللی برای متوقف کردن خشونت ها در سوريه وجود داشته باشد.»

پاسخ دولت سوريه

دولت سوريه قطعنامه اتحاديه عرب را زير پا گذاشتن آشکار ميثاقنامه اين اتحاديه و دشمنی مستقيم سوريه از راه هدف قرار دادن امنيت و ثبات در اين کشور توصيف کرد.

يوسف احمد، سفير سوريه در مصر در بيانيه ای اعلام کرد: «جمهوری عربی سوريه تمام قطعنامه اتحاديه عرب را رد می کند. سوريه از ابتدا تاکيد کرد بود که به هيچ قطعنامه ای که در غياب او صادر شود، اهميتی نخواهد داد.»

عضويت سوريه در اتحاديه عرب به دليل توجه نکردن به مصوبات اين اتحاديه در خصوص توقف خشونت ها در اين کشور، به حال تعليق در آمده است.
XS
SM
MD
LG