لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۳

کرزی خواستار خروج نیروهای ناتو از مناطق روستایی افغانستان شد


دیدار وزیر دفاع آمریکا با رییس جمهوری افغانستان در کابل
دیدار وزیر دفاع آمریکا با رییس جمهوری افغانستان در کابل
طالبان روز پنجشنبه اعلام کرد مذاکرات در مورد صلح افغانستان را متوقف می کند. همچنین حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان از نیروهای ائتلاف ناتو درخواست کرد روستاها را ترک کرده و فقط در پایگاه های نظامی اصلی خود حضور داشته باشند.

پس از حادثه سوزاندن اتفاقی قرآن در یکی از پایگاه های آمریکایی، اعتراض های زیادی در افغانستان روی داد، هفته گذشته نیز ۱۶ غیر نظامی توسط یک نیروی نظامی آمریکایی سرخود، کشته شدند که تنش ها بار دیگر بالا گرفت.

حامد کرزی پيشتر از نيروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو ،خواسته بود در مناطق حومه شهرها حضور داشته باشند تا ثبات تدريجی در شهرهای بزرگ حفظ شود. به رغم اين که آمريکا گفته است تا سال ۲۰۱۴ آمريکا را ترک خواهد کرد، آقای کرزی اعلام کرده تا سال آينده ميلادی، سال ۲۰۱۳ امنيت را نيروهای افغانستان به دست خواهند گرفت.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، آمریکا و دولت افغانستان پیشتر تلاش کرده بودند با طالبان وارد گفت وگوهای صلح شوند ولی با وضعیت موجود، به نظر نمی رسد توافقی در کوتاه مدت به دست آید. دفتر ریاست جمهوری افغانستان در بیانیه ای اعلام کرد آقای کرزی پس از دیدار با لئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا گفته نیروهای محلی در حومه مستقر شوند و نیروهای ائتلاف ناتو فقط در پایگاه های خودشان بمانند.

این گزارش حاکی است آقای کرزی هنوز درخواستی برای کاهش یا حضور کمتر نیروهای آمریکایی مطرح نکرده است. منابع نزدیک به ریاست جمهوری افغانستان می گویند مشخص نیست آمریکا بتواند حتی تا سال آینده برنامه خروج را اجرا کند.

به گزارش آسوشیتد پرس، خروج نیروهای نظامی از حومه شهرها ممکن است تاثیرات مخربی داشته باشد چرا که بر خلاف عراق که نبرد با شبه نظامیان در شهرها بود، در افغانستان درگیری ها در خارج از شهرها است. کاهش حضور نظامی ممکن است تقویت شبه نظامیان را در پی داشته باشد.

این گزارش می گوید وضعیت افغانستان به گونه ای است که آن نقشه تلاش برای همراه کردن نیروهای افغانستان شکست خورده و دیگر نمی توان اعتماد دو طرفه ای ایجاد کرد.

آسوشیتد پرس می نویسد آقای کرزی به این معروف است که اول درخواست های بزرگ مطرح کند و بعد از موضع خود عقب نشینی کند.

باراک اوباما رييس جمهور آمريکا، در تماس تلفنی با حامد کرزی رييس جمهور افغانستان در مورد قتل ۱۶ غيرنظامی افغان توسط يک سرباز آمريکايی در قندهار به شدت اظهار تاسف کرد و گفت که از اين حادثه «شوکه» شده است.
XS
SM
MD
LG