لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۲

آمريکا به خانواده قربانيان در افغانستان ۸۶۰ هزار دلار غرامت پرداخت


رابرت بیلز، متهم پرونده کشتار ۱۷ غیرنظامی در افغانستان
رابرت بیلز، متهم پرونده کشتار ۱۷ غیرنظامی در افغانستان
ارتش آمریکا به خانواده قربانیان حمله یک سرباز آمریکایی به شماری از غیرنظامیان در افغانستان، غرامت پرداخت کرده است. این در حالی است که تحقیقات روی این پرونده هنوز ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ارتش آمریکا برای هرقربانی این حمله که کشته شده، مبلغ ۴۶ هزار دلار و برای کسانی که در پی این حمله زخمی شده‌اند، ۱۰ هزار دلار پرداخته است. منابع رسمی افغانستان این خبر را تایید کرده‌اند.

رابرت بيلز در جريان اين پرونده به کشتار ۱۷ تن، هشت بزرگسال و ۹ کودک، متهم شده است. وی حدود دو هفته پيش و در لحظات پيش از طلوع آفتاب با استفاده از تاريکی شب وارد سه خانه در روستای اَلکوزای شهرستان پنجوای قندهار شده و غيرنظاميان را هدف قرار داد.

افغانستان در چند هفته گذشته تنش‌های زیادی را تجربه کرده که هنوز ادامه دارد. در پی اعتراض‌ها بر سر سوزاندن «اتفاقی» چند نسخه قرآن در پایگاه نظامی بگرام، شورش‌ها و اعتراض‌ها درگرفت و طالبان از تمامی مردم افغانستان خواست به تمامی نیروهای خارجی مستقر در این کشور حمله کنند.

این پرونده در حالی دنبال می‌شود که به گفته منابع نظامی در افغانستان، این سرباز آمریکایی مرتکب تمرد شده و عملیات وی خودسرانه بوده است. خبرگزاری فرانسه در گزارشی می‌گوید منابع افغانستان خواستار تحقیقات بیشتری در این زمینه شده‌اند.

این گزارش می‌گوید خانواده قربانیان با نیروهای نظامی آمریکایی، نیروهای نظامی ناتو در افغانستان در استانداری قندهار دیدار کرده‌اند. دو تن از افرادی که این پول را دریافت کرده‌اند به رویترز گفتند: «روز شنبه به ما گفتند که به دفتر استاندار محلی دعوت شده‌ایم. آنها به ما گفتند این پول نوعی کمک مالی از طرف اوباما (رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا) است.»

یک سخنگوی نیروهای ناتو در افغانستان حاضر به تایید این خبر نشد و گفت: «سیاست اجرایی ما این نیست که بابت این نوع حوادث، خسارت بپردازیم. ولی اگر قرار باشد نوعی دلجویی صورت گیرد، به شکلی در آن مشارکت خواهیم کرد.»

وی افزود: «البته مواقعی که مسئله‌ای به این حساسیت اتفاق می‌افتد، سعی می‌کنیم به نوعی توافق با خانواده قربانیان برسیم که این مراحل و جزییات آن تماما محرمانه است.»

یک منبع خبری به رویترز گفته است به طور معمول، نیروهای نظامی آمریکایی بابت پرداخت خسارت کشته شدن غیرنظامیان، مبلغ دو هزار و ۵۰۰ دلار می‌پردازند که هفت برابر حقوق و درآمد متوسط در افغانستان است.

این منبع افزوده است: «اما در مورد این مسئله، قضایا متفاوت است چرا که این پرونده حساسیت بالایی دارد و غیرنظامیان این پرونده قربانی کشتار اتفاقی یا اشتباهی نشده‌اند و قتل عمد در مورد آنها صورت گرفته است.»

رابرت بیلز، متهم این پرونده هفته گذشته از افغانستان به آمریکا منتقل شد و در حال حاضر در پایگاهی نظامی در ایالت کانزاس در سلول انفرادی به سرمی برد.

وکیل مدافع این پرونده می‌گوید گزارش‌هایی که گفته بودند موکلش مست بوده و الکل نوشیده بوده به لحاظ پزشکی ثابت نشده، مدرکی ندارد و متهم هم چنین اعترافاتی نکرده است.

در ولایت قندهار که از ناآرام‌ترین استان‌های افغانستان است، درگیری شبه نظامیان طالبان با نیروهای ناتو ادامه دارد. رویترز گزارش داد آخرین ساعات شنبه شب در قندهار و در یک بمب گذاری، هشت تن از نیروهای ناتو کشته شده‌اند.

این گزارش می‌گوید ماشین نیروهای ناتو به گشتزنی مشغول بود که یک وسیله انفجاری به سوی خودرو پرتاب شد و آن را منفجر کرد. یکی از مقامات محلی گفته در جریان این حمله، چهار نیروی پلیس محلی، سه نیروی پلیس مرکزی، یک سرباز ناتو و یک مترجم افغانستانی کشته شدند.
XS
SM
MD
LG