لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۷

آمريکا: ايران شمار سفارتخانه های خود در آمریکای لاتین را دو برابر کرده است


محمود احمدی نژاد، رییس جمهور ایران همراه با هوگو چاوز، همتای ونزوئلایی خود
محمود احمدی نژاد، رییس جمهور ایران همراه با هوگو چاوز، همتای ونزوئلایی خود
يک فرمانده عالی رتبه نظامی آمريکا گفت که ايران حوزه نفوذ خود در آمريکای لاتين را افزايش داده و آن را به فراتر از مرزهای ونزوئلا رسانده است.

به گزارش آسوشيتد پرس، ژنرال «داگلاس فريزر» رييس ستاد فرماندهی جنوبی ارتش آمريکا گفت که ايران شمار سفارتخانه های خود در آمريکای جنوبی را در شش سال گذشته و سال ۲۰۰۵، دو برابر کرده و از شش حوزه نمايندگی، به ۱۷ رسانده است. ضمن اين که سال گذشته ميزبان رييس جمهوری سه کشور بوليوی، گویان و ونزوئلا بود.

ژنرال فريزر روز سه شنبه به سنای آمريکا گفت: «ايران در پی افزايش فعاليت های ديپلماتيک خود است تا بدين وسيله فشار تحريم ها عليه برنامه اتمی جمهوری اسلامی را کم کند و راه هايی برای دور زدن آن ها پيدا کند.»

وی همچنين به روابط نزديک ميان محمود احمدی نژاد با هوگو چاوز، رييس جمهوری ونزوئلا که حدود ۱۲ سال است قدرت را در دست دارد اشاره کرده و گفت که در حوزه همکاری های ديپلماتيک و اقتصادی دو طرف در حال تقويت روابط هستند ولی در حوزه های ديگر هنوز اين همکاری ها نامشخص و نامعلوم است.

ژنرال فريزر گفت: «نه تنها پروازهای هفتگی ميان کاراکاس و تهران انجام می شود، که رواديد ميان ايران با ونزوئلا، نيکاراگوا و بوليوی برداشته شده و از اين رو نمی توان به طور مشخص رديابی کرد چه افرادی مشغول سفر هستند. همين بخش است که باعث نگرانی است و از همين رو ما آن را به دقت زيرنظر داريم.»

وی افزود ايران با اين کار سعی می کند همکاری های نفتی و انرژی خود را باز نگه دارد و به لحاظ فناوری و حوزه تجارت مالی، خود را از انزوا خارج کند.

ژنرال داگلاس فريزر در مورد افزايش قدرت نظامی ونزوئلا، به خريدهای اخير کاراکاس اشاره کرده و گفت که اين کشور حدود هشت تا ۱۲ ميليارد دلار سلاح، از روسيه، چين و اسپانيا، از جمله سلاح های اتمی خريده و اين نگرانی وجود دارد که اين گونه تسليحات به دست گروه های غير قانونی بيفتد.

ايالات متحده آمريکا پيشتر هم به ونزوئلا هشدار داده بود که مرتکب نقض تحريم های شورای امنيت در مورد ايران نشود. هرچند واشينگتن گفته هنوز مدرکی که نشان دهد ونزوئلا تحريم های ايران را نقض کرده، به دست نياورده است.

بر پايه تحريم‌های کنگره آمريکا که در همسويی با چهارمين قطعنامه تحريمی شورای امنيت سازمان ملل عليه ايران صادر شده است، اين کشور هر شرکت بين‌المللی را که فرآورده‌های نفتی پالايش شده به ايران صادر کند، تحريم می‌کند و شرکت‌های بين‌المللی که کالا و خدمات برای افزايش توليد بنزين به ايران بفروشند نيز تحريم خواهند شد.

همچنين واسطه‌های نفتی و کسانی که در صادرات بنزين به ايران همکاری کنند نيز در فهرست سياه وزارت خزانه‌داری آمريکا قرار خواهند گرفت.

پيشتر گزارش‌هايی منتشر شده بود که می‌گفت ونزوئلا محموله‌هايی از بنزين به ايران فروخته است. وزير نفت ونزوئلا در اواسط بهمن ماه سال گذشته اين خبرها را تکذيب کرد و گفت که کاراکاس در حال حاضر به ايران بنزين نمی‌فروشد.

پيشتر نيز بر اساس توافق تهران و کاراکاس، ونزوئلا متعهد شده بود روزانه ۲۰ هزار بشکه بنزين به ايران صادر کند، اما حال وزير نفت ونزوئلا بدون ذکر تاريخ دقيق متوقف شدن اين صادرات تأکيد می‌کند که ايران مشکلات خود در زمينه بنزين را حل کرده است و به همين دليل ونزوئلا ديگر به اين کشور بنزين صادر نمی‌کند.
XS
SM
MD
LG