لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۲

فهرست ثروتمندان جهان: جوان ها زیاد شده اند


بیل گیتس برای سیزدهمین سال متوالی در فهرست ثروتمندترین مرد دنیا است.
بیل گیتس برای سیزدهمین سال متوالی در فهرست ثروتمندترین مرد دنیا است.

مجله فوربز، فهرستی تازه از ثروتمندان دنيا منتشر کرده که دو اختلاف عمده با فهرست هايی که پيشتر منتشر شده بود دارد: تعداد روس ها در آن بيشتر شده و ميانگين سنی هم پايين تر آمده است.


آخرين فهرست ميليادرهای دنيا که پنج شنبه گذشته منتشر شده، نشان می دهد که تعداد ميلياردرها از سال ۲۰۰۶ که ۳۴ نفر بود، به تعداد ۵۳ نفر در سال ۲۰۰۷ افزايش پيدا کرده و ميانگين سنی نيز به ۴۶ سال رسيده است.


مسئله ديگر، حضور نام ها و چهره های تازه از کشور روسيه است که البته مشخص نيست چگونه ناگهان ثروتمند شده اند.


اوکراين با هفت ميلياردر و قزاقستان با با پنج، ديگر کشورهايی هستند که برای نخستين باربه فهرست فوربز وارد می شوند

لوييسا کرول، از دست اندکاران تهيه اين فهرست گفته روس ها از طبقه بندی های انجام شده ناراضی هستند و حاضر نشده اند اعلام کنند که آيا برای ثروت خود کار کرده اند يا اینکه آن را به ارث برده اند.


خانم کرول گفت: «در اين فهرست، نام ۱۹ روس تازه وارد به چشم می خورد و بوريس برژوسکی هم از ثروتمندان قديمی است که توانسته بار ديگر در فهرست قرار گيرد.»


مجله فوربز هر ساله فهرستی از ثروتمندترین افراد دنیا منتشر می کند.

بوريس برژوسکی، تاجر و ثروتمند روسی است که در لندن زندگی می کند و در چند سال گذشته، در فهرست ثروتمندان غايب بود. وی نخستين ثروتمند روسی است که در سال ۱۹۹۷ به فهرست ثروتمندان دنيا وارد شد.


وی افزود: «نکته ديگر پايين آمدن سن است که نسبت به فهرست هايی که ميلياردرهای ۶۲ ساله در آن حضور داشتند، حالا ميانگين سن به ۴۶ سال رسيده است. از ميان ميلياردرهای جوان روسی، هيچ کدام ثروت خود را به ارث نبرده اند و از طرفی مشخص هم نيست که از چه راهی به اين پول ها رسيده اند. «


بيشتر ميليادرهای جوان روسی در زمينه هايی چون منابع معدنی، نفت و گاز سرمايه گذاری کرده اند و در ادامه، سرمايه گذاری هايی چون بانکداری، مخابرات، قمار و خرده فروشی به چشم می خورد.


در ميان روس های حاضر در اين فهرست، ثروتمند ترين آنها رومن آبراموويچ ۴۰ ساله است که ثروتش بالغ بر ۱۸.۷ ميليارد دلار است که در سه سال گذشته، اين مقام را حفظ کرده است.


استيو فوربز، سردبير مجله فوربز معتقد است حضور اين تعداد ثروتمند روس در اين فهرست، واقعه ای قابل توجه است.


وی می گويد: «روسيه در سال جاری ۵۳ ميلياردر دارد که نسبت به آلمان دو نفر عقب است و آلمان ها ۵۵ ميلياردر دارند ولی رشد روس ها بسيار چشمگير بوده است.«


بررسی راه های ثروتمند شدن روس های جوان کار دشواری است. در سال ۲۰۰۴، پاول کلبنيکوف، دبير بخش ثروتمندان روسيه مجله فوربز، به دست افراد مسلح کشته شد.


رومن آبراموویچ، ثروتمندترین روس دنیا است.

وی مشغول بررسی راه های پولدار شدن ثروتمندان روسی بود و گفته شده که توسط افرادی به قتل رسيده که برای کشتن وی استخدام شده بودند.


کشورهای ديگر هم در اين فهرست حضور درخشان داشته اند. رومانی و صربستان با يک نماينده، و لهستان با پنچ ميلياردر، از اين جمله هستند.


اوکراين با هفت ميلياردر و قزاقستان با با پنج، ديگر کشورهايی هستند که برای نخستين باربه فهرست فوربز وارد می شوند.


اين در حالی است که اين فهرست با تمام تازه واردهای خود، هنوز هیچ کشوری امکان رقابت با آمريکا را ندارد. ايالات متحده در سال ۲۰۰۷، با ۴۱۵ ميلياردر پيشتاز است که همگی روی هم رفته، ۱.۳۶ تريليون دلار ثروت دارند.


برای سيزدهمين سال متوالی، بيل گيتس، رييس شرکت مايکروسافت، عنوان ثروتمندترين مرد دنيا را به خود اختصاص داده است.


به گزارش فوربز، تعداد افرادی که ثروت آنها بيش از يک ميليارد دلار در تمام دنيا است، به ۹۴۶ نفر رسيده است.


XS
SM
MD
LG