لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۰

جنجال «برادر بزرگ» در دوقاره


اظهارات نژاد پرستانه عليه شيلپا شتی، هنرپیشه معروف و شرکت کننده هندی در برنامه « برادر بزرگ» در تلویزیون بریتانیا در بریتانیا و هند جنجال افرید.
اظهارات نژاد پرستانه عليه شيلپا شتی، هنرپیشه معروف و شرکت کننده هندی در برنامه « برادر بزرگ» در تلویزیون بریتانیا در بریتانیا و هند جنجال افرید.

چند تن از شرکت کنندگان برنامه مستند تلويزيونی «برادر بزرگ»، به بيان اظهارات نژاد پرستانه عليه شيلپا شتی، هنرپيشه معروف و شرکت کننده هندی اين برنامه متهم شدند. اين اظهارات موجی از اعتراض ها را در رسانه ها و در محافل سياسی بريتانيا و هند برانگيخته است.


به گزارش خبرگزاری ها، سفر گوردن براون وزير دارايی بريتانيا و جانشين احتمالی تونی بلر، نخست وزير، اين کشور به هند تحت شعاع اين واقعه قرار گرفته است و حتی مردم هند تظاهراتی برای دفاع از شيلپا شتی هنرپيشه معروف «بالی وود» برگزار کردند. تونی بلر نخست وزير بريتانيا در اين مورد گفت که بايد با تمامی جنيه های نژادپرستی مقابله کرد.


به گزارش شبکه خبری سی ان ان، ديگر شرکت کنندگان اين برنامه، لهجه هنرپيشه هندی را مورد تمسخر قرار دادند و به او ناسزا گفتند.


اگر چه حدود ده هزار تماشاگر بريتانيايی در مورد اظهارات نژادپرستانه شکايت کردند ولی به گفته کانال چهار بریتانیا که اين برنامه راپخش می کند، تاکنون شيلپا شيتی اعتراضی در مورد برخورد نژادپرستانه با وی نکرده است.


برنامه «برادر بزرگ» در سال ۱۹۹۹ میلادی برای اولين بار در هلند تهيه شد و خیلی زود محبوبيت آن عالمگير شد. در اين برنامه تعدادی افراد که معمولا کمتر از ۱۵ نفر هستند در خانه ای به مدت نه هفته دور از دنيای خارج با هم زندگی می کنند.


حاضران در این خانه، بيست و چهار ساعته تحت نظر دوربين بوده و ميکروفن تمامی حرف های آنان را ضبط می کند ودر تلويزيون پخش می شود. هر هفته يکی از افراد شرکت کنندگان با رای تماشاگران از برنامه «برادر بزرگ» حذف می شود.


شرکت کنندگان با تنها کسی که از دنيای بيرون در تماس هستند يک روانشناس است.


يوهان دی مول، از کشور هلند، که اولين توليدکننده اين برنامه بود که به دليل موفقيت جهانی «برادر بزرگ» به ثروت هنگفتی رسيد و نامش در مجله فوربز در ليست ميليادرها قرار گرفت.


نام «برادر بزرگ» از شخصيت کليدی کتاب معروف ۱۹۸۴ جورج اورول اقتباس شده است. در داستان جورج اورول، «برادر بزرگ» در واقع لقب رهبری بود که به همه کار و همه چيز مردم آگاه بود و هميشه حضور داشت.


بسياری ديگر از برنامه های مستند تلويزيونی يا برنامه های تلويزيونی واقع نما، بر پايه برنامه «برادر بزرگ» ساخته شدند که از موفقترين آنها می توان از «استار آکادمی» نام برد. در اين برنامه شرکت کنندگان برنامه های موسيقی وآواز اجرا می کنند.


«برادر بزرگ» که پول هنگفتگی از تبليغات دريافت می کند با ماجرای اخير توانست به طور حيرت انگيزی توجه پربيننده ترين خبرگزاری ها و مجلات انگليس زبان را به خود جلب کند.


XS
SM
MD
LG