لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۵

دهها شورشی طالبان در افغانستان کشته شدند


درگیری های اخیر در دو ولایت هرات و اروزگان رخ داد. (عکس: epa)
درگیری های اخیر در دو ولایت هرات و اروزگان رخ داد. (عکس: epa)

مقام های آمريکايی و افغان از کشته شدن ۳۰ شورشی طالبان در حمله نيروهای ائتلاف به رهبری ايالات متحده به محل جلسه رهبران آنان در غرب افغانستان خبر دادند.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، اين مقام ها همچنين گفتند که ۱۱ شبه نظامی ديگر اين گروه در درگيری ديگری در جنوب افغانستان کشته شده اند.


درگيری نخست در منطقه شيندند، در ولايت هرات به وقوع پيوست، که نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا از پشتیبانی هوايی برای مقابله با شورشیان برخوردار بودند.


ناتان پری، سخنگوی نيروهای ائتلاف در افغانستان، با اشاره به اينکه در جريان اين حمله، ۳۰ تن از طالبان کشته و پنج تن ديگربه اسارت گرفته شدند، گفت: در اين عمليات، مقادير قابل توجهی سلاح و مهمات در اردوگاه نيروهای طالبان پيدا شده است.


در همين ارتباط، ژنرال محمد ظاهر عظيمی، از سخنگويان وزارت دفاع افغانستان، به رغم تاييد خبر حمله نظامی نيروهای ائتلاف به طالبان، با ارائه آمار متفاوتی در خصوص تلفات اين درگيری گفت: در حمله هوايی نيروهای ائتلاف ۲۵ تن از نيروهای طالبان و پنج غير نظامی جان خود را از دست دادند.


بر اساس اظهارات آقای عظيمی، اين عمليات در پی گزارش ماموران اطلاعاتی در مورد حضور ملاصديق، يکی از فرمانده هان طالبان، برای شرکت در جلسه ای با شورشيان اين گروه انجام شد که نام وی نيز در ميان کشته شدگان حمله به محل جلسه به چشم می خورد.


از سوی ديگر، نيروهای افغان و بين المللی روز پنجشنبه با شبه نظاميان در ولايت اروزگان درگير شدند که در نتيجه، ۱۱ شبه نظامی کشته شدند.


جمعه گل همت، رييس پليس اين ولايت، در عين حال گفت که سه پليس نيز در اين درگيری زخمی شدند.


این در حالی است که در درگیری دیگری که روز پنجشنبه در شمال ولایت کاپیسا روی داد، نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا، شماری از شبه نظامیان را کشتند.


در همين حال، روز جمعه، در انفجار دو بمب کنار جاده ای در شرق افغانستان و شمال کابل، يک سرباز آمريکايی کشته و سه سرباز ايتاليايی زخمی شدند.


بنا بر آمارهای ارائه شده توسط منابع غربی و افغان، تنها در سال جاری ميلادی، بيش از ۳۴۰۰ نفر که اکثر آنان را شورشیان تشکيل می دهند، در درگيری های مختلف جان خود را از دست داده اند.


با اين وجود، به رغم تحت تاثير قرار گرفتن مناطق جنوب و شرق افغانستان و هم مرز پاکستان از خشونت ها، دامنه درگيری ها به ولايات غربی و همجوار مرز ايران نيز کشيده شده است.


XS
SM
MD
LG