لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۱۰

جامعه بین المللی بهایی اتهامات قوه قضائیه را رد کرد


هفت بهايی بازداشت شده، اعضای کميته ای بوده اند که به امور روزمره جامعه ۳۰۰ هزار نفره بهاييان در ايران رسيدگی مي کرده است.(عکس: Official Website)
هفت بهايی بازداشت شده، اعضای کميته ای بوده اند که به امور روزمره جامعه ۳۰۰ هزار نفره بهاييان در ايران رسيدگی مي کرده است.(عکس: Official Website)

جامعه بين المللی بهايی سخنان اخير يکی از مقام های قوه قضائيه جمهوری اسلامی ايران، درمورد اعتراف هفت نفر بهايی بازداشت شده به ارتباط با اسرائيل را رد کرد.


قاضی حسن حداد، معاون امنيت دادسرای عمومی و انقلاب تهران، روز شنبه دوازدهم مرداد، در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا، هفت بهايی بازداشت شده در ايران را متهم به تشکيل يک گروه غيرقانونی و ارتباط با اسرائيل کرد.


وی در رابطه با آنچه که پرونده تشکيلات غيرقانونی بهاييت خوانده شده است، گفت:« هفت نفر از بهاييان اقدام به تشکيل گروهی غيرقانونی کرده و در اين راستا ارتباطاتی را با بعضی از کشورها از جمله اسرائيل داشتند و دستوراتی را از آنها اخذ می کرده اند تا اقداماتی را عليه نظام انجام دهند.»


قاضی حسن حداد اين مساله را عامل بازداشت اين هفت بهايی دانست و افزود:« آنها تمامی اتهامات خود از جمله تشکيل گروه غيرقانونی و ارتباط با اسرائيل را پذيرفته اند.»


طی ۳۰ سال اخير فشارها بر پيروان اين دين افزايش يافته است و آن چنان که جامعه جهانی بهايی مي گويد، ۲۰۰ تن از بهاييان تاکنون در جمهوری اسلامی اعدام و دهها هزار تن از آنان از کار محروم شده اند.

فريبا کمال آبادی، جمال الدين خانجانی، عفيف نعيمی، سعيد رضايی، بهروز توکلی و وحيد تيزفهم در روز ۲۵ ارديبهشت پس از تفتيش وسايل شخصی، در منازل خود توسط نيروهای امنيتی بازداشت شدند.


مهوش ثابت، نفر هفتم از اعضای آنچه که رهبری جامعه بهائيان ايران ناميده شده است، نيز در روز ۱۵ اسفند ماه ۱۳۸۶ در مشهد بازداشت شد که همچنان در بازداشت به سر می برد.


در واکنش به سخنان و اتهامات معاون دادستان تهران، بانی دوگال، نماينده ارشد جامعه جهانی بهايی در سازمان ملل متحد، با انتشار بيانيه ای گفت: «ما به شدت اين اظهارات را رد مي کنيم. جامعه بهايی در امور سياسی دخالتی ندارد و تنها جرم اين جمع اعتقادات ديني شان است.»


وی همچنين از جان هفت بهايی بازداشت شده به واسطه اين اتهامات سنگين ابراز نگرانی کرد.


بر اساس اين بيانيه، هفت بهايی بازداشت شده، اعضای کميته ای بوده اند که به امور روزمره جامعه ۳۰۰ هزار نفره بهاييان در ايران رسيدگی مي کرده است.


بانی دوگال گفت: «کار اين هيئت پنهانی نبود. حکومت ايران سال ها پيش از بازداشت اعضای اين گروه، از وجود آن آگاه بوده است؛ همچنان که دولت به خوبی مي داند اين افراد در هيچ فعاليت مخفيانه ای مشارکت نداشته اند».


پيش از اين و در ارديبهشت ماه، اعلام شده بود که شش تن از «اعضای رهبری بهاييان ايران»، متشکل در گروهی که «محفل ملی ايران» ناميده شد، در روز ۲۵ ارديبهشت ماه بازداشت شده اند.


خبر بازداشت اين عده توسط برخی از سازمان های بين المللی مانند سازمان عفو بين الملل نيز مورد تاييد قرار گرفت.


سازمان عفو بين الملل تصريح کرده بود که فريبا کمال آبادی، بهروز توکلی و جمال الدين خانجانی به دليل فعاليت های خود به نمايندگی از جامعه بهايی، پيشتر نيز بازداشت شده بودند.


فريبا کمال آبادی تائفی و بهروز توکلی سه سال پيش به هنگام سفر به استان خراسان، در شهر مشهد بازداشت شدند.


خانم کمال آبادی پس از چند ماه بازداشت آزاد شد. وی يکی از اعضای گروه کاری است که بر آموزش دينی برای جامعه بهايی ايران نظارت دارد.


حکومت ايران، دينی را به عنوان «دين بهايی» به رسميت نمی شناسد و به تبع آن، نه تنها از هرگونه فعاليت پيروان اين دين جلوگيری می کند، بلکه بر اساس گفته های بهاييان، آنها در ايران از بسياری حقوق اوليه شهروندان نيز محروم می شوند.


طی ۳۰ سال اخير فشارها بر پيروان اين دين افزايش يافته است و آن چنان که جامعه جهانی بهايی مي گويد، ۲۰۰ تن از بهاييان تاکنون در جمهوری اسلامی اعدام و دهها هزار تن از آنان از کار محروم شده اند.


در اين ميان، اتهام «ارتباط با اسرائيل» برای نخستين بار نيست که به پيروان آيين بهايی در جمهوری اسلامی منتسب مي شود، به اين دليل که مرکز جهانی بهايی در شمال اسرائيل قرار دارد. اما از سوی ديگر، اعلام بازداشت و خبر اعتراف بهاييان به رابطه با اسرائيل، زمانی انتشار يافته که تنش بين دولت ايران و اسرائيل بر سر برنامه هسته ای جمهوری اسلامی شدت گرفته است.


XS
SM
MD
LG