لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۳

مواضع رئیس آینده اتحادیه اروپا در قبال رویدادهای ایران


وزیر خارجه سوئد می‌گوید اعتراضات نشان می‌دهد که مردم ایران کاملا متقاعد شده‌اند که انتخابات اخیر با تقلب صورت گرفته است.
وزیر خارجه سوئد می‌گوید اعتراضات نشان می‌دهد که مردم ایران کاملا متقاعد شده‌اند که انتخابات اخیر با تقلب صورت گرفته است.

کارل بيلدت، وزير خارجه سوئد، در مورد تظاهرات روزهای اخير در شهرهای ايران گفت: «ناآرامی‌های ايران نشان می دهند که نيروهای پرقدرتی برای تغييرات در اين کشور تلاش می کنند؛ نيروهايی که هم از سياست پوپوليستی جاری و هم از سياست غيرسازندۀ اقتصادی که نتيجه اش تورم بالا بوده است، ناراضی هستنند.»

وزير خارجه سوئد که کشورش که از ابتدای ماه جولای، رياست دوره ای اتحاديه اروپا را بر عهده می گيرد، روز سه شنبه افزود: « اين ناآرامی‌ها همچنين بيانگر آنند که مردم در پی فضای بازتر سياسی و اجتماعی هستند و در عين حال، کاملا متقاعد شده اند که انتخابات اخير با تقلب صورت گرفته است.»

مونا سالين، رهبر حزب سوسيال دموکرات؛ حزب بزرگترين حزب سوئد، در مورد انتخابات رياست جمهوری ۲۲ خرداد ايران نیز گفت:« انتخابات رياست جمهوری به طور آزاد و عادلانه حق مردم ايران است. البته هر انتخاباتی در چارچوب شرايط فعلی ايران هميشه زير سئوال است.»

وی از دولت ايران خواستار آن شد تا « از جامعه جهانی دعوت کند بحث تقلب انتخاباتی رياست جمهوری را مورد بررسی قرار دهد.»

خانم سالين همچنين بر توقف فوری خشونت عليه تظاهر کنندگان و تعقيب دگرانديشان تاکيد کرد و افزود: «حوادث مربوط به انتخابات، بيان لزوم اين واقعيت است که ايران بايد گام های متعددی را به سوی دموکراسی بردارد.»

به اعتقاد رهبر حزب سوسيال دموکرات سوئد، «نخستين گام ضروری اين است که نامزدهای انتخاباتی آزادانه و بدون دخالت شورای نگهبان انتخاب شوند.»

«اتحادیه اروپا نباید احمدی‌نژاد را به عنوان برندها انتخابات بپذیرد»

مريم يزدانفر، نماينده حزب سوسيال دموکرات در پارلمان سوئد، و اردلان شکرآبی، عضو علی البدل پارلمان اروپا، روز دوشنبه بيانيه ای را در مورد انتخابات رياست جمهوری ۲۲ خرداد و تظاهرات در شهرهای گوناگون ايران صادر کردند.

در اين بيانيه، انتخابات در ايران از پايه غير دموکراتيک توصيف شد و با اشاره به آنچه که تقلب ناميده شده است، نوشتند که « اعتراض به تقلب انتخاباتی به سختی مورد سرکوب قرار گرفته و دستگيری های گسترده و اعمال خشونت از پيامدهای همين سرکوب است.»

آنان در اين بيانيه افزودند: « جريان اطلاعات به داخل و خارج از ايران نيز متوقف شده است و در چنين وضعی، خطر سرکوب مخالفان بوسيله رژيم سیاسی حاکم بر ایران افزايش می يابد.»

خانم يزدانفر و آقای شکرآبی همچنين ضمن آنکه از کشور سوئد و اتحاديه اورپا خواسته اند که احمدی نژاد را به عنوان برنده انتخابات به رسميت نشناسد، خواستار تجديد انتخابات با نظارت بين المللی در ايران شده اند.

مريم يزدانفر که از ۲۳ سال پيش از ايران خارج شده است و اکنون نماينده حزب سوسال دموکرات در پارلمان سوئد است، در گفت و گو با « راديو فردا» نقطه نظرات خود را در مورد وقايع ايران بيان کرده است.

اکنون مردم به صورت گسترده ای به نتيجه انتخابات که در آن محمود احمدی نژاد به عنوان رييس جمهور معرفی شده، اعتراض می کنند. شما وقايع ايران را چگونه ارزيابی می کنيد؟

مريم يزدان فر: چون مردم می دانند اين نتيجه يک انتخابات دموکراتيک و سالم نيست، به همين خاطر عصبانی هستند و اکنون اعتراضات خود را در خيابان ها مطرح می کنند و در شرايط بسيار سختی قرار دارند، اما با اين حال نياز دارند که حرف خود را بزنند.

اقدامات دولت در مقابل خواسته های مردم و اعتراضات آنها به صورت بازداشت ها، تيراندازی و استفاده از گروه های سرکوب کننده چه نتايجی خواهد داشت؟

پيش بينی اين مسئله دشوار است، اما من مطمئن هستم اگر دولت ايران با خشونت با مردمی که در خيابان ها هستند و خواهان دموکراسی هستند برخورد کند، هم به ضرر جامعه ايران است و هم جامعه بين المللی را بيدار می کند و دولت ايران به هدف خود نخواهد رسيد.

اين مسئله هم برای جنبش دموکراسی در ايران منفی و خطرناک است و هم برای جمهوری اسلامی. چون اگر هدف آنها اين است که دموکراسی در ايران وجود نداشته باشد، آنها با اين اقدامات به جامعه بين المللی نشان می دهند که رژيم ايران چقدر در حق مردم خود ظلم می کند.

اين اقدامات دولت و در عين حال اعتراضات بخش وسيعی از مردم چه تاثيری بر وجهه بين المللی حکومت ايران خواهد داشت؟

تاثير بسيار زيادی خواهد داشت و به همين دليل جمهوری اسلامی از گسترش اطلاعات و اخبار می ترسد. قطع اينترنت و اختلال در سيستم مخابراتی نشان می دهد که آنها نمی خواهند اتفاقات ايران را مردم جهان ببينند. بنابراين جامعه بين المللی حتما بايد اين اتفاقات را پيگيری و محکوم کند.

  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG