لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۶

کروبی: جنتی راوی سخنان نیروهای اطلاعاتی در نماز جمعه بود


مهدی کروبی، از رهبران مخالفان دولت
مهدی کروبی، از رهبران مخالفان دولت
مهدی کروبی، از رهبران مخالفان دولت، روز يکشنبه در پاسخ به سخنان احمد جنتی، دبير شورای نگهبان و امام جمعه موقت تهران، از مراجع و بزرگان خواست تا برای آنچه «حفظ آبروی اسلام و روحانيت و نيز جلوگيری از ضايع شدن حقوق زندانيان سياسی» ناميد، اقدام کنند.

آيت الله جنتی در خطبه‌های نماز جمعه خواستار بازداشت کسانی شده بود که به گفته او، از زمان «قضايای فتنه سال گذشته» بازداشت نشده‌اند.

دبير شورای نگهبان که در روزهای پس از انتخابات سال گذشته، از اعدام معترضان به نتايج انتخابات حمايت کرده بود، همچنين با دادن مرخصی به زندانيان سياسی مخالفت کرد.

مهدی کروبی در مصاحبه‌ای با وبسايت سحام نيوز با ابراز شگفتی از سخنان آيت الله جنتی درباره مخالفان و زندانيان سياسی گفت: «آقای جنتی راوی سخنان نيروهای اطلاعاتی بود که از دستگاه قضايی گله‌مند بودند.»

احمد جنتی در نماز جمعه هفته گذشته با اشاره به رویدادهای پس از انتخابات خواستار دستگیری «فتنه‌گرانی» شد که بازداشت نشده‌اند و صریحا گفت که برخی از «بچه‌های اطلاعات» از ارجاع برخی پرونده‌ها به قوه قضاییه گله می‌کردند.

مهدی کروبی با ابراز اميدواری نسبت به اينکه در آينده اينگونه رفتارها و سخنان تکرار نشود، افزود: «شماری از مراجع تقليد همچون آيت الله وحيد خراسانی وعده پيگيری وضعيت زندانيان را به خانواده‌شان داده‌اند.»

این رهبر مخالف دولت با اشاره به اينکه شماری از روحانيون، پيش از انقلاب بهمن ۵۷ از زندانيان سياسی حمايت می‌کردند، گفت: «حالا چه شده که چون حاکميت از خود ماست، بايد تشويق کنيم که مردم را بکشند و يا زندان کنند؟ آيا اين افرادی را که گرفته‌اند ... دست به اسلحه برده‌اند؟»

مهدی کروبی گفت: «يک جمعيتی از خود همين نظام آمده‌اند و گفته‌اند رای ما چه شد؟ آيا جمعی را که دستگير کرده‌ايد، بايد با آنان با خشونت رفتار کرد؟»

اشاره اين رهبر مخالف دولت به بازداشت شدگان در جریان رویدادهای پس از انتخابات رياست جمهوری سال گذشته بود.

مهدی کروبی همچنین خواستار آن شد که در مورد اين بازداشت‌شدگان بررسی شود تا دانسته شود افرادی که در زندانند، چه کسانی هستند و گفت: «اين افراد، مردم همين کشورند. جزو خانواده شهدا و يا جبهه‌ای هستند. دانشجو و استاد هستند.»

دبيرکل حزب اعتماد ملی با انتقاد از دبير شورای نگهبان به خاطر آنچه که توصيه او به دادگاه‌ها برای اعمال عليه زندانيان سياسی ناميد، افزود: «سپاه و اطلاعات، اتاق فکر و مشاوران دبير شورای نگهبان هستند و می‌خواهند احکام زندانيان نيز زير نظر سپاه و اطلاعات باشد.»

مهدی کروبی با اشاره به پرونده‌های شکنجه‌ها و قتل‌های صورت گرفته در زندا‌ن‌ها افزود که چرا آيت الله جنتی به اين موارد نمی‌پردازد.

وی خطاب به آيت الله جنتی گفت که به عنوان دبير شورای نگهبان، وظيفه اش نظارت بر انتخابات و قوانين مجلس است و نبايد کاری با حوزه قوه قضاييه داشته باشد.

او نتيجه سخنان آيت الله جنتی را قتل‌های زنجيره‌ای در کرمان و نيز «قتل های خودسرانه‌ای» دانست که در ساليان گذشته در گوشه و کنار ايران اتفاق افتاد .

مهدی کروبی در ادامه گفت: «اگر يک دستگاه عادلانه‌ای در کشور وجود داشت و يک هيات منصفه‌ای تشکيل می‌شد، آن وقت به آيت الله جنتی و همفکرانش نشان داده می‌شد که در اين ۲۱ سال، چه کرده و چقدر حقوق مردم را ضايع کرده‌اند؟»

او با اشاره به حوادث خونين کوهدشت، فريدون‌کنار و قزوين به خاطر رد صلاحيت‌ها و باطل کردن حوزه‌های انتخاباتی، آيت الله جنتی را مسئول آن حوادث دانست و افزود: «همين رفتارهاست که باعث ضربه زدن به استقلال قوه قضائيه می‌شود و باعث می‌شود بازجوها به زندانيان بگويند که قاضی کاره‌ای نيست و آنها همه‌کاره هستند.»

مهدی کروبی همچنين با ابراز تعجب از اينکه چرا جامعه روحانيت مبارز و جامعه مدرسين حوزه علميه قم چيزی به دبير شورای نگهبان نمی‌گويند، از وی به خاطر «تهديد نمايندگان مجلس درباره استيضاح وزرا» و «تلاش برای قطع بازوهای نظارتی نمايندگان بر دولت و وزرا» انتقاد کرد.
XS
SM
MD
LG