لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۶

کروبی: استقلال قوه قضاییه از دست رفته است


مهدی کروبی، از رهبران مخالفان دولت
مهدی کروبی، از رهبران مخالفان دولت

مهدی کروبی، از رهبران مخالفان دولت، روز چهارشنبه از رويه قوه قضاييه جمهوری اسلامی ايران در برخورد با مردم و به‌ويژه دانشجويان در ماه‌های پس از انتخابات رياست جمهوری سال گذشته انتقاد کرد.

به گزارش وب‌سايت خبری «سحام‌نيوز»، وی در ديدار با خانواده ميلاد اسدی، عضو زندانی شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت، که از ۱۳ آبان سال گذشته تاکنون زندانی است، برخوردهای سنگين قوه قضاييه با مردم را نشان‌دهنده وجود فشار سياسی و از دست رفتن استقلال تصميم‌گيری اين قوه در مسائل اخير دانست.

مهدی کروبی در ديدار با خانواده ميلاد اسدی از برخوردهای قضايی با مردم، به‌ويژه دانشجويان و جوانان، در ماه‌های پس از انتخابات رياست جمهوری ابراز تاسف کرد و افزود: «تداوم برخورد سنگين با مردم بيانگر عدم استقلال قوه قضایيه در اين قضاياست».

میلاد اسدی همراه با اکثر اعضای شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت، مانند مرتضی سمياری، بهاره هدايت، مجید توکلی و شمار زيادی از فعالان دانشجويی در مناطق گوناگون ايران پس از انتخابات رياست جمهوری به اتهام‌های امنيتی بازداشت و زندانی شده است.

برگزاری محاکمه‌ها و صدور احکام زندان برای این فعالان دانشجویی با انتقادهای فراوان رهبران مخالفان دولت و نیز سازمان‌های حقوق بشری مواجه شده که می‌گویند قوه قضاییه تحت تاثیر و نفوذ دستگاه‌های امنیتی این رویه را در قبال مخالفان در پیش گرفته است.

به گزارش وب‌سايت سحام‌نيوز، آقای کروبی با اشاره به اين موضوع که «از منظر مردم و قانون اساسی، اين جوانان مجرم نيستند» اضافه کرد: «حتی در بدترين شرايط اگر فردی يا جوانی دچار اشتباه يا خطايی هم شود، با نگاهی معطوف به رافت اسلامی و شان نظام جمهوری اسلامی می‌توان با تذکر موضوع را خاتمه داد، مگر آن که افراد معاند باشند و مبارزه مسلحانه در پيش گرفته باشند که حساب آنها جداست.»

دبيرکل حزب اعتماد ملی با «بسيار سخت و دشوار» خواندن دوره کنونی در ایران گفت که اين دوره برای مسئولان نيز سخت‌تر و دشوارتر است.

مهدی کروبی افزود: «مسئولان کار را به جايی رسانده‌اند که به جای مديريت کلان يک کشور و رساندن آن به پيشرفت و آبادانی و سرافرازی، فقط به فکر کنترل و تشديد فشار و تهديد مردم هستند.»

وی در بخش ديگری از سخنان خود با توصيف ايران به عنوان يک کشتی بزرگ «که ظرفيت پذيرش همه ايرانيان را دارد» گفت: «در اين کشتی بزرگ حتی مخالفين نيز حق انتقاد و حيات سياسی، اجتماعی و اقتصادی دارند.»

در ماه‌های اخير، مهدی کروبی و ميرحسين موسوی بارها بر حق شهروندی تمامی ايرانيان با هر عقيده و ايدئولوژی تاکيد کرده‌اند.

به اعتقاد آقای کروبی، در نبود نقد و نقادی در کشور که، به گفته او، لازمه پالايش نظام سياسی است «نمی‌توان کشور را مديريت کرد و به آينده آن خوش‌بين بود».

XS
SM
MD
LG