لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۹

کروبی: آيا با حاکميت مطلق نظاميان بر اقتصاد می توان از حقوق کارگران سخن گفت؟


مهدی کروبی
مهدی کروبی
مهدی کروبی، از رهبران مخالفان در ايران، در بيانيه ای به مناسبت روز «کارگر» و «معلم» با انتقاد از وضعيت کشور، گفته است:« آيا با حاکميت مطلق نظاميان بر اقتصاد که مغاير قانون اساسی است ديگر می توان از منافع و حقوق کارگران سخن گفت؟»

به گزارش «جرس»، مهدی کروبی با اشاره به سياست های اقتصادی دولت دهم تصريح کرده است:« ارائه آمارهای دروغين و ناديده گرفتن واقعيت جامعه آنچنان نهادينه شده که مقام ارشد اجرايی کشور برخلاف آمارهای رسمی و درک روزمره مردم ادعا می کند «در اين سال ها حجم کارها و فعاليت ها به اندازه ۲۵ سال گذشته بوده و کشور تبديل به کارگاه بزرگی شده که در سطح گسترده ای در همه بخش ها کار صورت می پذيرد.» همگان می دانند که در اين سال ها به رغم درآمدهای نجومی نفتی (قريب بر ۴۰۰ ميليارد دلار) چه بر سر پروژه های ملی آمده».

مهدی کروبی در ادامه با انتقاد از سياست های جاری اقتصادی کشور می گويد همگان به رغم اظهارات مقامات اجرايی کشور می دانند که وضعيت اشتغال و نرخ بيکاری چگونه است، سطح سرمايه گذاری داخلی و خارجی به چه وضعيتی در آمده، «شرکای صنعتی و تجاری ایران چه کشورهايی» هستند و اصل مسلم رقابت و تجارت آزاد در اقتصاد به« اصل اختصاصی بودن» در اين عرصه تبديل شده است.

آقای کروبی همچنين با انتقاد از حضور نيروهای نظامی در عرصه اقتصاد ايران گفته است:« آيا براستی نظامی کردن اقتصاد در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی، چارچوب سياست های کلی نظام و سند چشم انداز است؟»

طی ماههای اخير حضور رو به افزایش سپاه پاسداران در بخش های اقتصادی ايران با انتقاد کارشناسان اقتصادی مواجه شده است.

در همين زمينه، کارشناسان اقتصادی از گسترش نفوذ اقتصادی سپاه پاسداران ابراز نگرانی کرده و می گويند پديده ای معروف به «پادگانی شدن» اقتصاد ايران شدت گرفته و منافع اقتصادی سپاه پاسداران و شرکت های وابسته به آن در بخش های گوناگون فعاليت از جمله نفت و گاز، هتلداری، راه و ساختمان، مخابرات و اتومبيل سازی افزايش يافته است.

استقلال اتحاديه های کارگری

مهدی کروبی در بخش ديگری از پيام خود با اشاره به مخالفت اصلاح طلبان با تضييع حقوق کارگران در ايران گفته است:«تحول در وضعيت فعلی را منوط به احترام و انجام تعهدات کشور در قبال کنوانسيون های بين المللی دانسته و نقش اصناف و استقلال اتحاديه های کارگری را کليد اصلی حل مشکلات فعلی می دانم. تامين امنيت کامل شغلی، آزادی سياسی و حمايت از آنان در تشکيل مجامع صنفی شوراهای کارآمد و نيز اصلاح قانون کار وبرداشتن مقررات دست و پاگير از حقوق اساسی اين قشر عظيم است».

مهدی کروبی همچنين از زندانی بودن تعدادی از معلمان انتقاد کرده و ابراز اميدواری کرده است که هرچه زودتر اين افراد آزاد شوند.

آقای کروبی گفته است: در آستانه روز معلم هنوز تعداد قابل توجهی از« معلمان عزيزی که بايد فرزندان اين کشور را در کلاس درس ياری دهند به جرم آزاد انديشی و ابراز عقيده در زندان ها به سر می برند. يکی از اين عزيزان آقای محمد داوری است که متاسفانه بيش از ۸ ماه حبس و فشار، بازداشت غير قانونی وی ادامه پيدا کرده است. داوری و داوری ها نمونه هايی از قشر فهيم و بزرگ فرهنگی کشور هستند که برای اعاده حقوق مردم تلاش و هزينه تلاش خود را می پردازند. قدر شناسی از معلمان، دانشجويان و کارگران در بند را وظيفه خود دانسته و اميدوارم مسولان قضايی هر چه سريع تر به اين رفتارهای غير قانونی پايان بخشند.»
XS
SM
MD
LG